جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تحول در حوزه

حوزه/ امروز زمینه یک تحول جامع، همه جانبه و اساسی در حوزه های علمیه وجود دارد و برای این امر باید هدف ترسیم کرد و اساتید و طلاب دلسوزانه برای تحقق آن متفق و همدل شوند.

حجت الاسلام محمد مهدی میر حسینی، از فضلای حوزه علمیه خراسان در حاشيه برگزاري امتحاتات شفاهی این مقطع تحصیلی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد با اشاره به سطح بالاي امتحانات شفاهي خارج حوزه، گفت: شاید پشتوانه فکری و علمی آن طلبه ای که در درس خارج شرکت می کند، با امتحانات شفاهی خارج حوزه به درستی ارزیابی نشود كه بدين ترتيب باید اساتید معظم حوزه نگاه تحولي به روند ارزيابي امتحانات داشته باشند.

وی ادامه داد:  مسئولان و متولیان حوزه علمیه خراسان با همفکری و هم اندیشی و تعامل با برخی اساتید دروس خارج فقه و اصول که دغدغه خاصی در تحول دارند به دنبال نقاط ضعف و قوت باشند، تا با ارزیابی دیگری سوای از امتحانات، طلاب فعال و پویای حوزه را از دیگر طلاب تفکیک کنند و درجه والاتر را به آنانی داد که برای حوزه دغدغه دارند. 

حجت الاسلام میرحسینی با بیان این که ارزیابی صرف نمره سبب می شود حوزه های علمیه ساختار و عملکرد اداری پیدا کنند، بیان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری حوزه نباید در بروکراسی اداری ورود پيدا كند و اساتید حوزه باید با فکر و اندیشه نو حتی برای زمان فراغت طلاب از درس و بحث به دنبال راهکارها و راهبرد های عملی پیشرفت بوده و تنها متکی به سبک سنتی نباشند. 

وی با بیان این که نگاه یک بعدی و تک جانبه به تحول منجر به تحقق آن نمی شود، خاطر نشان کرد: انقلاب ما تحولی بزرگ و برجسته بود، اما در حوزه فرهنگی ضعف نشان دادیم و این که رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز واژه "آتش به اختیار" را استفاده می کنند، مقصودشان این است که در کشور بحران فرهنگی دیده می شود. 

این محقق حوزوی با بیان این که تحول در حوزه نیز باید با جامعیت باشد، گفت: امروز زمینه یک تحول جامع، همه جانبه و اساسی در حوزه های علمیه وجود دارد؛ بنابراین متولیان و طلاب همه باهم دست در دست یکدیگر دلسوزانه براي این تحول دغدغه داشته باشند. 

حجت الاسلام محمدی با بیان این که برای این تحول باید هدف ترسیم کرد و اساتید و طلاب برای تحقق آن متفق و همدل شوند، یادآور شد: باید ببینیم هدفمان از تحول در دروس خارج چیست و کاری کرد که در مدت کوتاه آن اهداف تعمیق شوند؛ از سوی دیگر اساتید محترم و دغدغه مند حوزه باید دغدغه های مالی و هویتی طلاب را بشناسند و برای رفع آن راهکار ارائه دهند که قطعا این هم اندیشی و تبادل فکری در فضای امروز می تواند منجر به اثرات مثمر ثمری در حوزه ها شود.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha