چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
هاشمی امام جمعه عالیشهر

حوزه/ عظمت علمی امام صادق (ع) و مناظرات عالمانه او با ارباب دیگر ادیان و عقاید نشانی از سعه صدر و وسعت دانش امام است و اهمیت جهاد فرهنگی آن حضرت كمتر از قیام خونین سید الشهداء (ع) نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام سید غلامرضا هاشمی امشب در مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) در جهاد کشاورزی استان گفت: دوران امامت امام صادق(ع) 34 سال بود که 18 سال از آن دوران با پنج خلیفه اموی و 16 سال دیگر نیز با دو خلیفه عباسی همزمان بود که حضرت را در 25 شوال سال 148هجری قمری در سن  63 سالگی به شهادت رساندند.
امام جمعه عالیشهر با اشاره به ویژگی های سیاسی و اجتماعی زندگی امام صادق(ع) ابراز داشت: در دوران زندگی امام صادق(ع) از سوی حاکمان مروانی و عباسی فشارهای بسیاری بر حضرت تحمیل و بارها محکوم به تبعید می شدند.
حجت الاسلام هاشمی عنوان کرد: از آن جا که خلفا همواره درصدد بودند که با اندک بهانه ای حضرت را از سر راه بردارند، ایشان غالباً تقیه می کردند تا در فرصتی مناسب حوزه علمیه و محافل علمی تشکیل دهند.
مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطر نشان کرد: دوران امامت حضرت از سال 114 تا 148 یکی از شرایط بحرانی تاریخی در اسلام بود؛ چراکه بنیان حکومتی یکصد ساله اموی فرو ریخته و بنیاد حکومت 500 ساله عباسی پی ریزی می شد و همت اصلی سران حکومت، کوبیدن مخالفان بود و امام صادق(ع) با توجه به این فضا پایه های نظام فکری تشیع را بنا گذارد.
حجت الاسلام هاشمی یاد آور شد: عباسیان برای کسب قدرت و محبوبیت در دل های مردم از وجهه پیامبر(ص) استفاده می کردند و حتی شعارشان الرضا فی آل محمد(ص) بود و حضرت به افراد گوشزد می کردند که فریب این مسائل را نخورید؛ امام می دانست که سران بنی عباس در خط مستقیم اسلام نیستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اَبومُسْلِمِ خُراسانی یکی از فرماندهان نظامی ایران و رهبر جنبش سیاه‌ جامگان بود که توانست با براندازی حکومت بنی امیه، حکومت بنی عباس را پایه‌گذاری کند. نام اصلی او بهزادان پسر ونداد بود که به توصیه ابراهیم امام، یکی از بزرگان بنی عباس، به عبدالرحمن تغییر نام داد و با حکم وی رهسپار خراسان شد تا رهبری جنبش ضد اموی در این منطقه را بر عهده بگیرد. وی پس از پیروزی بر حاکم خراسان و تسخیر مرو، سپاهی را روانه عراق نمود و توانست در سال ۱۳۲ هجری قمری، مروان، آخرین خلیفه اموی را شکست دهد. با بر تخت نشستن ابوالعباس عبدالله سفاح به عنوان اولین خلیفه عباسی، امارت خراسان به ابومسلم سپرده شد اما قدرت و نفوذ وی برای خلیفه و اطرافیان او نگران کننده بود. سرانجام، ابومسلم در سال ۱۳۷ هجری قمری، به نحو توطئه آمیزی به دستور منصور، دومین خلیفه عباسی به قتل رسید.
وی افزود: شاخص ترین وجه وجودی امام صادق(ع) شخصیت علمی عمیق و گسترده آن حضرت است که به علوم های مختلف پرداخته است و چهار هزار شاگرد تربیت کرده اند و شاگردان آن حضرت از پاسخ به سؤال های آنها بیش از 400 کتاب را به رشته تحریر در آوردند که خلاصه مهم آن کتاب ها چهار کتاب کافی کلینی، تهذیب ومن لا یحضر الفقیه شیخ طوسی و استبصار شیخ طوسی بود که از هیچ یک از ائمه معصومین به اندازه امام صادق (ع) حدیث و روایت نقل نشده است.
حجت الاسلام هاشمی اظهار داشت: عظمت علمی امام صادق (ع) و مناظرات عالمانه او با ارباب دیگر ادیان و عقاید نشانی از سعه صدر و وسعت دانش امام است و اهمیت این جهاد فرهنگی امام صادق (ع) كمتر از قیام خونین سید الشهداء (ع) نیست.
وی بیان کرد: جریان های فکری و فرقه های مختلف مثل مرجئه، سوفیه و خوارج فعال بودند و امام با مباحثه های علمی بر استحکام و ترویج تشیع علوی و اسلام ناب پرداختند و گاهی امام آنها را به شاگردان خود مثل هشام بن حکم ارجاع می دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha