پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام موسوی ، استاد حوزه علمیه قم

حوزه/ حجت الاسلام موسوی، با بیان اینکه موفقیت کشور در گرو انجام فعالیت‌های تشکیلاتی است، گفت: اگر بخواهید در این برهه از زمان تشکیلاتی قوی در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته باشیم باید فعالیت‌هایی از جنس کار امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) انجام دهیم و آن مهم، جز با راه‌اندازی یک نهضت آموزشی برای تربیت نیروی انقلابی به ثمر نمی‌نشیند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام سید منصور موسوی، استاد حوزه علمیه قم و کارشناس دینی، در مراسم شهادت امام جعفر صادق(ع) هیئت روضه الزهرای اهواز، به بیان سخنانی پیرامون فعالیت‌های تشکیلاتی امام صادق(ع) پرداخت و اظهارداشت: مهم‌ترین معرف امام صادق(ع) برای شیعیان با صفت «رئیس مذهب» عجین شده است؛ اما پاسخ به سؤال «چرا از میان ائمه(ع)؛ امام صادق(ع) را به عنوان رئیس مذهب شیعه معرفی کرده‌اند؟» بسیار مهم بوده و برای پاسخ به آن، باید تاریخ را با نگرشی که رهبر انقلاب به زندگانی ائمه(ع) دارند بازنگری کنیم.

وی ادامه داد و گفت: رهبر معظم انقلاب معتقدند «بدین علت امام صادق(ع) را رئیس مذهب شیعه معرفی کرده‌اند، که در زمان ایشان تشکیلات شیعه در اوج اقتدار و انسجام قرار گرفته بود و هویت مستقلی در برابر دیگر مذاهب داشت»؛ به همین دلیل شیعه زمانی می‌تواند مدعی شود یک مذهب است که با پر رنگ کردن مرزهای اعتقادی و رفتاری میان اعضاء خود یک انسجام تشکیلاتی ایجاد کند و بدین ترتیب هویت انسان شیعه از غیر شیعه متمایز گردد.

این استاد حوزه علمیه، با طرح این سؤال که «چرا نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه کار نظامی از اقتدار و پیشرفت قابل توجهی برخوردار است اما در عرصه کار اقتصادی، صنعتی و فرهنگی ضعف عملکرد دارد؟» تصریح کرد: آن امتی که باید میان امام و ملت واسطه باشند و گفتمان رهبر جامعه اسلامی را به مردم منتقل کنند؛ کوتاهی کرده‌اند.

حجت الاسلام موسوی، ادامه داد و افزود: امت به کسانی گفته می‌شود که هرکدام به‌تنهایی می‌تواند نقش یک ملت را بازی کنند؛ یعنی کسانی که واسطه میان امام و مردم هستند.

وی با اشاره به آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران مبنی بر «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ»، بیان داشت: در فرهنگ قرآنی اُمت یعنی کسانی که با امام جامعه پیوند خورده باشد، البته تفاوتی ندارد یک نفر همچون شهید بهشتی باشد یا گروهی همچون حزب‌الله لبنان! به همین دلیل هرکجا توانستیم حلقه وصل‌های خوبی میان امام و ملت ایجاد کنیم و تشکیلاتی منسجم داشته باشیم؛ نتیجه‌های خوبی نیز حاصل شده است.

 این کارشناس دینی، تشکیلات گسترده امام صادق(ع) را نتیجه زحمات امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) در تربیت نیرو عنوان کرد و اظهارداشت: مهم‌ترین شرط ایجاد یک تشکیلات منسجم وجود افرادی است که واسطه میان امام و ملت باشند و مهم‌ترین تفاوتی که میان تشکیلات غربی و اسلامی وجود دارد این است که در جوامع غربی بیشتر با ساختار و قانون تشکیلات را اداره می‌کنند اما در تشکیلات شیعی بیشتر بر نیروی انسانی سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه موفقیت کشور در گرو انجام فعالیت‌های تشکیلاتی است، گفت: اگر بخواهید در این برهه از زمان تشکیلاتی قوی در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته باشیم و از بحران‌های فرهنگی و اقتصادی خارج شویم باید فعالیت‌هایی از جنس کار امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) انجام دهیم و آن مهم، جز با راه‌اندازی یک نهضت آموزشی برای تربیت نیروی انقلابی به ثمر نمی‌نشیند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha