جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عباسی

مدیر حوزه علمیه قزوین با تاکید بر ضرورت تقویت وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: برگزاری همایش ها، کنفرانس ها و کرسی‌های آزاداندیشی مشترک در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌تواند نقش تاثیر گذاری در تعامل و ارتباط بیشتر این دو نهاد داشته باشد.

به گزاش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین ، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی، عصر امروز در نشست راهکارهای عملی تعامل و وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور مدیران مدارس علمیه استان و جمعی از مسئولین دانشگاهای آزاد اسلامی استان برگزار شد، وحدت و ارتباط بین این دو نهاد را بسیار تاثیر گذار دانست و گفت:  برقراری ارتباط تنگاتنگ و استفاده از روش‌های علمی - مدیریتی در میان حوزه و دانشگاه باید مدنظر فعالان این دو مرکز قرار گیرد تا دانشگاهیان با استفاده از روش‌های اسلامی، اخلاقی و حوزویان و طلاب با استفاده از روش‌های علمی در این مسیر گام‌های اساسی بردارند.

مدیر حوزه علمیه قزوین افزود: بسیاری از علما و دانشگاهیان در حال تدریس و آموزش در حوزه‌های یکدیگر هستند تا با انجام کارهای پژوهشی- تحقیقاتی پایه‌های وحدت را میان این دو کانون استحکام بیشتری بخشند.

وی ادامه داد: نهال وحدت حوزه و دانشگاه که ریشه در اعماق قلب‌های دردمندان این دو کانون آگاهی دارد، در جبهه‌های جنگ به بار نشست و باروری این پیوند مقدس که با خون شهدای گرانقدری چون شهید مطهری، شهید مفتح، شهید بهشتی، شهید باهنر و صدها روحانی و دانشگاهی شهید آبیاری شده، مستلزم حفظ و حراست این دو کانون جوشان علم و معرفت است.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه از آن منظر دارای اهمیت است که این دو نهاد که هر کدام از یک عقبه تاریخی و معرفتی متفاوت برخوردارند، شکل دهنده و سازنده هویت اجتماعی ما بوده و هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: حوزه مرکزی است که علوم اسلامی و دینی را به افراد تعلیم می دهد و رسالت دانشگاه نیز آموزش دانش های روز و بهره وری از آن به منظور رفع نیازهای جامعه است که در این سال ها این دو نهاد اثرگذار توانسته اند با وحدت و انسجام در راه دستیابی به هدف های والای نظام کشور تلاش کنند.

وحدت حوزه و دانشگاه به برگزاری نشست و همایش خلاصه نشود

حجت الاسلام جواد نفری، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی بویین زهرا نیز در این نشست، به آثار و برکات وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: نباید وحدت حوزه و دانشگاه را به برگزاری نشست و همایش خلاصه کرد، بلکه باید بصورت عملیاتی تحقق یابد.

وی با بیان اینکه برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه باید انتظارات از این دو نهاد مشخص شود، افزود: وقتی سخن از وحدت میان این دو نهاد علمی و قله های نخبگانی جامعه می شود، مراد آن نیست که هر یک به دیگری تبدیل شوند و رویه خود را تغییر دهند.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی بویین زهرا تصریح کرد: حوزه و دانشگاه، هر یک با شیوه ها و منابع خود، مبانی نظری و علمی دستیابی بشر به سعادت را  جستجو می کنند و در دوران استقرار حکومت اسلامی و حاکمیت ارزش های دینی، همکاری این دو نهاد برای نقش آفرینی مسئولانه و چاره جویی عالمانه به منظور غلبه بر چالش ها و ارتقای کارآمدی حکومت و تامین سعادت دنیوی و اخروی ضروری و حیاتی است.

حجت الاسلام نفری در پایان گفت: زمینه سازی برای یک گفتگوی روشمند و منطقی علمی می تواند در زمینه سازی برای وحدت حوزه و دانشگاه موثر باشد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha