پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مسعود آذربایجانی / اخلاق

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، صرفه جویی در مصرف را یکی از نشانه های بارز رعایت سبک زندگی اسلامی برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به هشدارهای اخیر مسئولان در رابطه با صرفه جویی در زمینه آب و برق به دلیل افزایش کم سابقه گرمای هوا و رشد مصرف مردم ابراز داشت: اگر ما می خواهیم که از سرمایه های طبیعی و خدادادی کشور حراست کنیم و آن را برای نسل های آینده نگاه داریم باید در شیوه مصرف خود تجدید نظر کنیم.

وی با تاکید بر لزوم اعتدال در مصرف انرژی اعم از گاز و برق و نیز مصرف آب به عنوان مایه حیات بشری گفت: حد مطلوب مصرف از منظر آموزه های دینی آن است كه افراد جامعه در زندگي شخصي و اجتماعي خود به حد كفاف و به مقدار نیاز بسنده کرده و از اسراف و تبذیر به شدت بپرهیزند.

رییس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه قم با تاکید بر این که با صرفه جویی و مصرف بهینه می توان به اقتصاد ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز کمک کرد، افزود: از جمله مباني عمليِ الگوي صحيح مصرف از نظر آموزه های اسلام، همین است که یک فرد مسلمان، فقط در زندگی خود به فكر رفع نيازهاي شخصی و خانواده‌ و بستگانش نباشد، بلكه با پرهیز از روحیه خودخواهی، در هر شرایطی منافع و مصالح جامعه را ارجح بداند.

وی بیان داشت: در این میان البته در مسیر فرهنگ سازی ، رسانه ها نقش بسیار مهمی دارند و باید بکوشند که به درستی مخاطبان خود را برای مصرف درست و بهینه توجیه و اقناع کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha