پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در دیدار با ائمه جماعت و مسئولین مراکز اسلامی انگلیس گفت: اگر از یکدیگر شناخت بیشتری داشته باشیم، مشکلات بنیادین جهان اسلام حل خواهد شد. اگر با هم نشست و برخاست نداشته باشیم، نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، جمعی از ائمه جماعات و مسئولین مراکز اسلامی انگلیس که به ایران سفر کرده اند، پیش از ظهر امروز با حجت الاسلام و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه دیدار و گفتگو کردند.

رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در این دیدار ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان گفت: ایران فقط برای ایرانیان نیست، شما اینجا در خانه و کشور خود هستید.

 وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: یهود دشمن اول ما است و اولین وظیفه ما وحدت است.

رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در ادامه به برخی سیاست های کلی در حوزه های علمیه برادران ایران اشاره کرد و افزود: چهار نوع تحصیلات حوزوی در ایران هست که شامل حوزهای علمیه برادران، حوزه های خواهران با ۸۰ هزار طلبه و حوزه های اهل تسنن و حوزه های طلاب غیر ایرانی اشت.

وی اظهارداشت: در حوزه های علمیه طلاب یک دوره ۱۰ ساله را طی می کنند که این دوره برای همه است و پس از آن وارد درس خارج می شوند که خارج از چهارچوب خاص و دارای وسعت است. در حوزه های برادران ابتدا طلاب با اصول مبانی کلی علوم اسلامی مثل کلام، تفسیر، فقه، منطق، تاریخ و ... آشنا می شوند و مرحله به مرحله خود را  برای اجتهاد آماده می کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری اظهارداشت: یکی دیگر از این سیاسیت ها خواندن دروس منطق و فلسفه است. دو کتاب بدایة‌الحکمة و نهایة‌الحکمة علامه طباطبایی پس از دروس مقدماتی خوانده می شود.

* آکادمی های علوم اسلامی در دنیا به منطق و فلسفه توجه کنند

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه با انتقاد از عدم توجه به منطق و فلسفه در برخی مراکز علمی اسلامی در دنیا گفت: باید آکادمی های علوم اسلامی به منطق و فلسفه توجه کنند.

رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با اشاره به ایجاد رشته های تخصصی در حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: ۱۴۰ رشته تخصصی داریم هم چنین ۱۵ رشته در زمینه علوم قرآنی مانند قرآن و جامعه شناسی، قرآن و روانشناسی، قرآن و نجوم و ... داریم. البته ما همه مشکلات را حل نکردیم بلکه ما کار را شروع کرده ایم و در مسیر هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه درباره غرب محققان مختلفی در حوزه داریم افزود: این افراد در باره افکار افرادی چون کانت، هیوم، سید قطب، حامدنصر ابوزید و ... تخصص دارند و معتقدیم بسیاری از این ها برای محققان اسلامی ضروری است.

وی اظهارداشت: فعالیت هایی درباره اسلام و حقوق بشر داریم و در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتر داریم. همچنین باید مطالعات عمیقی در باب شرق شناسی داشته باشیم و پیشرفتمان در این زمینه را بیشتر کنیم.

* اگر از یکدیگر شناخت بیشتری داشته باشیم مشکلات بنیادین جهان اسلام وحل خواهد شد

رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه با بیان اینکه ما به عنوان بخش بین الملل حوزه آماده هرگونه توافقی هستیم گفت: اگر از یکدیگر شناخت بیشتری داشته باشیم مشکلات بنیادین جهان اسلام حل خواهد شد. اگر با هم نشست و برخاست نداشته باشیم و با هم گفتگو نکنیم نمی توانیم کاری را از پیش ببریم. باید هر کتاب علمی که نوشته می شود فارغ از شیعی یا سنی بودن نویسنده آن مورد مطالعه قرار گیرد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha