پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
امام رضا علیه السلام

حوزه/ امام رضا(ع) هرگز از شکم گرسنه ها و درد های بینوایان و مردم ستم دیده در زمان خود غافل نبودند و زمانی که بر سر سفره می نشستند همه خادمان، دربانان و نگهبانان را صدا می کردند تا با آن حضرت هم غذا شوند.

حجت الاسلام محسن فقیهی در گفت و گو با خبرنگار«حوزه» در اصفهان در آستانه ولادت با سعادت حضرت ثامن الحجج(ع) گفت: یکی از لقب های معروف امام هشتم(ع) رضا به معنای خوشنودی است، زیرا خداوند، رسول خدا، ائمه اطهار، دوستان، نزدیکان و حتی دشمنان هم از ایشان راضی و خشنود بودند.

وی در ادامه با اشاره به دیگر لقب های حضرت علی بن موسی الرضا(ع) تصریح کرد: یکی دیگر از القاب ایشان "عالم آل محمد" است، چرا که این لقب برای ایشان نشانگر ظهور علم و دانش ایشان و وابسته بودن آن به الهام و وحی و موفقیت ایشان در مناظره با دانشمندان بزرگ عصر خویش است.

حجت الاسلام فقیهی عنوان کرد: امام هشتم(ع) به زیور فضایل اخلاقی و کمالات نفس آراسته بودند که رفتار و گفتار ایشان الگو و سرمشق ویژه برای تمام مسلمانان در تمام دوران است.

 وی با بیان شاخص های برجسته اخلاقی امام رضا(ع) اظهار داشت: زهد و عبادت، تواضع و فروتنی از مهم ترین خصوصیات ایشان است.

مدرس حوزه عنوان کرد: در روایات بسیاری درباره ایشان آمده است که هرگز به کسی ظلم نمی کردند، حرف کسی را قطع نمی نمود، درمجالس پای خود را دراز نمی کردند و همیشه بر لب های خود تبسمی دل نشین داشتند.

استاد حوزه اصفهان با اشاره به دو بعد جامعیت و وحدت همراه با تربیت الهی در شخصیت امام هشتم(ع) اظهار کرد: منظور از جامعیت وجود صفات گوناگون اساسی در شخصیت ایشان و منظور از وحدت در شخصیت هماهنگی اجزای شخصیت، حاکمیت اصول معین بر رفتار ایشان و عصمت آن معصوم است.

حجت الاسلام  فقیهی ادامه داد: امام رضا(ع) با مردم نشست و برخاست داشتند، در تعاملات اجتماعی به نیکوترین صورت با آنان برخورد میکردند و سخاوت ایشان موجب گرمی و روشنایی کانون خانواده بینوایان میشد.

وی عنوان کرد: امام هشتم(ع) در زمان خود در جود و بخشش سرآمد بودند که در روایتی درباره ایشان آمده است، در روز عرفه تمام اموال خویش را بخشیدند و عقیده داشتند این نوع بخشش نه تنها زیان آور نیست  بلکه بسیار سود آور است.

استاد حوزه  با تاکید بر توجه امام هشتم(ع) به اطرافیان و زیر دستان خود تصریح کرد: پیشوای هشتم ما رفتار اطرافیان و یاران و زیر دستان خود را زیر نظر داشتند و با آنان به مهربانی و عطوفت رفتار می کردند و در مواقع لزوم آنان را امر به معروف و نهی از منکر می کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha