سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نمایشگاه هنر خوشنویسی اسلامی در کتابخانه ملی قزاقستان افتتاح شد

حوزه/ وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان با همکاری مرکز تحقیقات تاریخ، فرهنگ و هنر اسلامی (ایرسیکا) نمایشگاهی از آثار هنر خوشنویسی اسلامی را در کتابخانه ملی این کشور افتتاح کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از astanatimes، نمایشگاه خوشنویسی اسلامی در کتابخانه ملی علمی قزاقستان افتتاح شد. این نمایشگاه توسط وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان و مرکز تحقیقات تاریخ، فرهنگ و هنر اسلامی (ایرسیکا) برگزار شده و قرار است تا 17 آگوست 2017 میلادی برپا باشد. بازدیدکنندگان می‌توانند 30 اثر هنری خوشنویسی از جمله شاهکارهای اساتید مشهور خوشنویسی را در این نمایشگاه تماشا کنند.

عشیر بیگ مومینوف دکتر علوم تاریخی و سخنگوی ایرسیکا در قزاقستان گفت: این آثار منتخبی از برندگان مسابقات بین المللی خوشنویسی ایرسیکا هستند که در سال‌های بین 1986 تا 2016 برگزار شده‌اند. آثار انتخابی دستخط‌های مختلفی را به نمایش گذاشته و بهترین‌ها هستند. در دوران باستان، کشور قزاقستان نیز مرکز مدنیت جهانی بوده است و هنر اسلامی از جمله خوشنویسی در اینجا توسعه یافته است.

وی افزود: قزاقستان دانشمندان، متکلمان و خوشنویسان شناخته شده‌ای دارد و وظیفه ما احیای میراث فراموش شده در کشور و دیگر کشورهای آسیای مرکزی است و چنین نمایشگاه هایی اولین قدم در این راستا محسوب می‌شوند.

سخنگوی ایرسیکا درباره ویژگی های آثار به نمایش گذاشته شده نیز گفت: این نمایشگاه آثار خطاطان زمان ما را در بردارد. این آثار شامل آیاتی از قرآن مجید، احادیثی از پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و سخنان حکیمانه و پرمعنا هستند.

خوشنویسی ادغامی از معنویت و زیبایی

مومینوف درباره اهمیت هنر خوشنویسی در جهان امروز نیز گفت: در حال حاضر هنر خوشنویسی جذابیت رو به رشدی در کشورهای جهان اسلام و همچنین کشورهای اروپایی از خود نشان داده است. خوشنویسی ادغامی از معنویت و زیبایی است و صاحبان هنر را که نمایندگانی از مدارس خوشنویسی در سرتاسر دنیا هستند با یکدیگر متحد می‌سازد. برای مثال ما خوشنویسانی از کشورهای ایران، ترکیه و اندونزی داریم اینها بزرگترین قدرت‌ها هستند که در آن‌ها چندین مدرسه خوشنویسی وجود دارد.

وی به اهمیت برگزاری این نمایشگاه برای ساکنان قزاق و نسل جوان تاکید کرد و گفت: امیدواریم جوانان به این هنرها و آثار علاقه نشان دهند. این نمایشگاه برای خطاطان جوان نوعی کلاس آموزشی محسوب می‌شود تا بتوانند با الگوبرداری از کار این هنرمندان اسرار خوشنویسی را بهتر یاد بگیرند. من تکرار می کنم که قزاقستان زمانی یکی از مراکز تمدن اسلامی بوده و هنر خوشنویسی در اینجا توسعه یافته است، اما متاسفانه در دوره شوروی این سنت‌ها از بین رفت و ما باید آن‌ها را احیاء کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha