شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حداد عادل

حوزه/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم همکاری بین بخشی در همه بخش ها برای تحول در عرصه علوم انسانی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر غلامرضا حداد عادل، عصر امروز در مراسم افتتاحیه سومین طرح گفتمان علوم انسانی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این گفتمان را حرکت در مسیر یکی از مطالبات جدی رهبر انقلاب دانست و گفت: مهمترین غایتی که رهبر انقلاب برای حرکت ما در جریان انقلاب اسلام تعیین کردند، نیل و حرکت انقلاب به سمت تمدن اسلامی است.

وی با ذکر این مطلب که امروزه در جهان چیزی به نام تمدن اسلامی وجود ندارد، افزود: هرگاه سخنی از تمدن اسلامی به میان می آید به یاد گذشته می افتیم؛ زیرا این تمدن در قرون 5 و 6 در اوج خود قرار داشت.

عضو شورای تحول علوم انسانی بیان کرد: اینکه امروز در سازمان ملل و مراکز تاثیرگذار در جهان نقشی نداریم به این معناست که در واقع تمدن اسلامی وجود ندارد؛ زیرا مسلمانان و کشورهای اسلامی در دنیای امروز تاثیرگذار نیستند و نمی توانند حرف خود را به کرسی بنشانند.

دکتر حداد عادل بیان کرد: جهان اسلام در زمان قتل عام مردم در بوسنی هیچ کاری برای آنها نکرد؛ زیرا تمدنی در کار نیست که بتواند در دنیا اثرگذار باشد؛ امروز نیز در سازمان ملل چنین قدرتی از مسلمانان شاهد نیستیم.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی بیان کرد: نفت و منابع انرژی از آن جهان اسلام است؛ ولی قدرت قیمت گذاری روی آن را ندارد؛ یک قرن است که اثری از تمدن اسلامی مشهود نیست و انقلاب اسلامی تنها استثنای این قضیه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: غرب با تجزیه عثمانی، پرونده اسلام را به عنوان یک قدرت سیاسی، برای همیشه بست؛ حال با این وجود رهبر انقلاب بیان می کنند که باید با تمام وجود به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم که البته این مساله کار یک روز یا دو روز نیست؛ بلکه چندین نسل مؤمن، بصیر، مصمم و مجاهد را به شکل مستمر نیازمند است.

وی گفت: تمدن اسلامی با علوم انسانی غربی مطابق نیست و نمی توان تمدن اسلامی را داشته باشیم و بخواهیم جامعه و مسایل انسانی و فرهنگ خود را بر اساس علوم انسانی غربی بنا کنیم؛ زیرا چنانچه مقام معظم رهبری نیز فرمودند نگاه ما به انسان با غربیان متفاوت است.

دکتر حداد عادل بیان کرد: غرب پس از رنسانس با مذهب وداع کرده است؛ زیرا این مذهب رایج مذهبی است که جای آن تنها در کلیساست و با مسائل سیاسی و اجتماعی کاری ندارد و مذهبی است که مظهر آن پاپ است که دارای عظمت ظاهری و بدون کارکرد بیرونی است.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی بیان کرد: غربیان مذهب را چونان یک پرنده در قفس طلایی محبوس کردند ولی اجازه پرواز را به این پرونده در محیط بیرونی نمی‎دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حال اگر انسان ما که در قرآن و روایات تبیین شده با انسان غربی متفاوت است، قطعا این تفاوتها در همه شئون تسری پیدا می کند و علومی که بر اساس این انسان در غرب شکل گرفته است در کشور ما و کشورهای دیگر نیز به عنوان یک علم تثبیت شده رایج شد.

عضو شورای تحول علوم انسانی گفت: حرف ما این است که اگر قرار است چیزی از غرب بگیریم، آگاهانه باشد و اگر قرار است چیزی را نیز رد کنیم بدانیم چه چیزی را رد می کنیم.

دکتر حدادعادل بیان کرد: رهبر انقلاب بیان کردند که ما با همه تولیدات علوم انسانی غرب نیز در تضاد کامل نیستیم؛ ولی باید بدانیم که انسان شناسی ما با غربیان متفاوت است؛ به عنوان مثال در بحث اراده و آزاد اندیشی، باید گفت که اگر انسان را موجودی مادی بدانیم هیچگاه نمی توانیم انسان را دارای آزادی اراده بدانیم.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی بیان کرد: اوایل انقلاب، با انقلاب فرهنگی، جوانه های این فکر آغاز شد؛ ولی انقلاب فرهنگی در شرایطی بود که امکان صحبت از تحول علوم انسانی وجود نداشت؛ چندی بعد، دانشگاه باز شد ولی پیگیری مساله علوم انسانی وجود داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در آن سالها تلاش های بسیاری انجام شد؛ ولی دانشگاه کار خود را دنبال می‎کرد؛ در سال 88، رهبر انقلاب در دیدار رمضانی خود با اساتید دانشگاه، روی مساله علوم انسانی تاکید کردند و شورای عالی انقلاب فرهنگی سرعت بیشتری به کار خود داد و چند ماه پیش اساسنامه ای در دستور کار قرار گرفت که شورای تحول علوم انسانی تشکیل شد و اولین جلسه آن در دی ماه سال 88 برگزار گردید.

وی گفت: این شورا تاکنون 143 جلسه تشکیل داده است و هر دو هفته یک بار جلساتی تشکیل می شود و حدود 20 نفر از اعضای حقیقی و حقوقی عضو از جمله حوزه، عضو این شورا هستند.

دکتر حداد عادل بیان کرد: در این شورا فعالیت هایی انجام شده است که شامل اولویت بخشی به 15 رشته از رشته‎های علوم انسانی بود که شامل علوم سیاسی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی، اقتصاد، فرهنگ و ارتباطات، تاریخ، فلسفه، کلام جدید، زبان‎های خارجی، مطالعات زنان، هنر، معماری، مدیریت و.. است.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی بیان کرد: در این شورا تصمیم گرفته شد که اسلامی سازی این علوم را توسط اساتید آن رشته ها انجام شود و کارگروه هایی در این زمینه تشکیل شد و در حال حاضر 250 نفر عضو این شوراها هستند؛ حدود 400 نفر از اساتید دانشگاه با این مجموعه که شامل کارگاه های فرعی است ارتباط دارند؛ حدود 2 هزار جلسه در این ارتباط تشکیل شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تحول در علوم انسانی از چهار منظر کلید خورده است که منظر اول، اسلامی سازی است؛ بومی سازی، کارآمدی و روزآمدی سه حوزه دیگر این عرصه را تشکیل می دهند.

وی گفت: امروزه تاسیس رشته های علوم انسانی بسیار راحت شده است؛ ولی این رشته ها و موسسات علمی مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه را حل نمی کند؛ زیرا این علوم کارآمد نیستند.

دکتر حداد عادل بیان کرد: در زمینه روزآمدی علوم انسانی نیز ضعف داریم؛ زیرا امروزه با بحث تحول فضای مجازی رشته هایی چون حقوق باید متحول شوند زیرا فضای جامعه تغییر کرده است.

 رئیس فرهنگستان زبان فارسی بیان کرد: مهمترین میدانی که این شورا در آن وارد شد، میدان آموزش بود که شامل برنامه آموزشی و درسی می‎شود که تغییر کتب درسی از اینجا کلید خورد و در این راستا 60 برنامه درسی تصویب شده است و این برنامه درسی نیز در یک کتاب چندصفحه ای مستند سازی شده است؛ در خردادماه امسال برنامه درسی کارشناسی اقتصاد ارائه شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این کار همچنان در کشور ادامه داد و حداقل 60 برنامه دیگر باید به شورا آمده و تصویب شود؛ پیش بینی می کنیم که چند هزار کتاب درسی جدید باید تالیف شود زیرا با چند صد رشته و برنامه مواجه هستیم.

وی گفت: دانشجویان و پایان نامهها، عرصههای دیگری هستند که شورای تحول به آنها می پردازد؛ در دبیرخانه این شورا پنج معاونت شامل کارگروهها، ارتباط با حوزه، استادان، تالیف کتاب و امور دانشجویی وجود دارد.

دکتر حداد عادل بیان کرد: مشکلات مالی این طرح، فراهم نبودن مبانی نظری، مشغولیت های فراوان اعضای شورا و وجود جریان مخالف علوم انسانی اسلامی از چالش های اصلی این شورا به شمار می رود.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی بیان کرد: این تحول نیازمند همکاری و مشارکت و پیوند جدی شورا با وزارت علوم است؛ زیرا این کار باید در مجازی وزارت علوم به جریان بیافتد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این مطلب که این طرح، یک پروژه نیست بلکه یک فرایند و پروسه است گفت: پیگیری این علم در آینده به دوش دانشجویان جوان خواهد بود؛ زیرا این کار یک پروژه نیست که به اتمام برسد زیرا راهی است که آغاز شده است و باید به خوبی دنبال شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha