شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام جمعه هامبورگ حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفت: بدون شک منع حضور پیروان یک دین از حضور در اماکن مذهبی بر خلاف حقوق اوّلیه بشر است. این در حالی است که همین چند هفته پیش یونسکو، مسجد الاقصی را به عنوان میراث دینی و فرهنگی مسلمانان معرّفی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به دنبال انتشار اخبار مربوط به جنایت تروریستی گروه داعش در مسجد جوادیه هرات در کشور افغانستان و نیز بسته شدن درب های مسجد الاقصی بر روی نمازگزاران، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه، در خطبه های نماز جمعه این هفته هامبورگ این اقدامات را محکوم کرد.

* جامعه بشری امروزه با یک بلا و ابتلاء بین المللی مواجه است

امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در واکنش به این اقدامات ناشایست، ضمن محکوم نمودن این جریانات افزود: ما در گذشته وقتی صفحات مربوط به حوادث روزنامه ها یا سایت های اینترنتی را می دیدیم، از تصادفات رانندگی و سانحه های گوناگون و حوادث طبیعت مطّلع می شدیم، امّا متاسفانه چند سالی است که تقریبا همه روزه اخبار ناگوار بمب گذاری فلان شهر و حملات تروریستی و مرگ و میر ده ها و صدها نفر در فلان مسجد یا کلیسا را می بینیم و می شنویم. علی الأسف جامعه بشری امروزه با یک بلا و ابتلاء بین المللی مواجه است که همه انسان ها از آن رنج می برند. عدّه ای با ایجاد رعب و وحشت، به دنبال کسب منافع و مطامع خود هستند و با اقدامات غیرانسانی و وحشیانه خود پیروان ادیان و مذاهب گوناگون از ملیت های مختلف را به رنج و تعب و رعب و وحشت گرفتار نموده اند.

 

 

وی ادامه داد: در این راستا، چند روز قبل بار دیگر مسجدی در افغانستان مورد حمله تروریستی گروه داعش قرار گرفت. به گفته پلیس افغانستان در حمله به مسجد جوادیه در شهر هرات متاسفانه ۲۹ غیرنظامی شهید و ۶۴ نفر مجروح شده اند.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه افزود: سوالی که ممکن است برای افکار عمومی مردم دنیا مطرح باشد، اینست که مگر این افراد در مسجد چه می کردند؟ این انسان های بی گناه به چه جرمی باید به این شکل قربانی این اقدام ناجوانمرادنه می شدند؟ جالب است بدانیم که این مردم در حال راز و نیاز و نیایش با خدای خود و خواندن دعای توسل بودند. عملی که نزد هر عقل سلیم و فطرت پاکی، امری مقدس و مطلوب است.

* کسانی که مروج تفکر داعش و طالبان هستند، آیا می توانند ادعای مبارزه با تروریسم داشته باشند؟!

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ خاطرنشان کرد:  مثل همیشه ما این اقدام زشت و قبیح را محکوم می کنیم و از خدای بزرگ برای جانباختگان این حادثه دلخراش، غفران الهی را مسئلت داریم. امّا این سوال برای ما باقی است که این گروه موسوم به داعش چگونه و از چه طریق و با حمایت مالی و معنوی چه گروه ها و کشورهایی، از عراق و سوریه به افغانستان انتقال داده شده و الان برای تخریب بیشتر افغانستان در شمال و غرب این کشور مستقر شده اند؟ به راستی آیا کسانی که خود تولید کننده و مروج تفکر داعش و طالبان هستند، آیا می توانند ادعای مبارزه با تروریسم را داشته باشند.

وی افزود: ما از سازمان های بین المللی و نهادهایی که داعیه مقابله با تروریسم را دارند می خواهیم که مدیریت های پنهانی و  و دست های پشت پرده این گروه ها را شناسایی و به مردم دنیا معرّفی کنند.

 

 

* منع حضور پیروان یک دین از حضور در اماکن مذهبی بر خلاف حقوق اوّلیه بشر است

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود از مسدود شدن درب های مسجدالاقصی به روی نمازگزاران بیت المقدس ابراز ناراحتی کرده و افزود: متاسفانه این اوّلین باری است که پس از سال 1969 شاهد آن هستیم مسجدالاقصی برای اقامه نماز جمعه بر روی نمازگزاران بسته می شود. بدون شک منع حضور پیروان یک دین از حضور در اماکن مذهبی بر خلاف حقوق اوّلیه بشر است. این در حالی است که همین چند هفته پیش سازمان بین المللی یونسکو، مسجد الاقصی را با اکثریت آراء به عنوان میراث دینی و فرهنگی مسلمانان معرّفی نموده بود.

وی افزود: هرگونه بی احترامی نسبت به این مکان مقدس بر خلاف اعتقادات مذهبی همه پیروان ادیان و خصوصا مسلمانان است و نیز جلوگیری از ادای واجب دینی مسلمانان نیز بر خلاف قواعد بین الملل است.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در پایان گفت: متاسفانه در جریان این اقدام چند جوان مسلمان شهید شده و بیش از چهارصد مسلمان، از جمله مفتی شیخ عکرمه زخمی و مجروح شده اند. امّا به راستی مگر در نماز جمعه چه گفته می شود؟ آیا غیر از نام خدا و غیر از معنویت و آگاهی بخشی چیز دیگری گفته می شود؟ اینها مسائلی است که مسبّبین این امر باید پاسخگو باشند. آنهایی که به دنبال استیفای حق و حقوق افراد و کرامت انسان هستند، باید موضع گیری کنند و سکوت ننمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha