شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
وبینار اردو

حوزه/چهارمین پیش نشست علمی کنفرانس ظرفیت شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزشهای دینی با ارائه حجت الاسلام و المسلمین جابرمحمدی به زبان اردو بصورت حضوری و وبینار در اتاق جلسات دانشگاه مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین غلام جابر محمدی در نشست علمی نقش متقابل آموزش حضوری و مجازی در ارتقای سطح آموزش های دینی که در دانشگاه مجازی به زبان اردو برگزار شد ضمن بیان ضرورت و نیاز آموزش های دینی ابراز داشت: اولین کلام وحی بر پیامبر گرامی اسلام با کلمه ”اقراء“ آغاز می گردد که بیانگر اهمیت و ضرورت تعلیم و تعلم است و اینکه در جای دیگر می فرماید: ”ھل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون“ که بر عدم تساوی عالمان با غیر عالمان تاکید می فرماید.

وی در ادامه با اشاره به روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم”طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمه“ که تاکید مجدد بر آموزه قرآنی دارد ابراز داشت: اگر مسلمانان بر آموزه ھای دینی خود عمل کنند می توانند مانند قرون اولیه که بر دنیا حاکمیت علمی و فکری داشته اند دوباره به آن عظمت و تعالی دست یابند.لذا برای بدست آورد هدف خلقت که عبودیت حضرت حق می باشد، باید روش ھای عبادت را آموخت.

مدیر گروه مطالعات قرانی دانشگاه مجازی المصطفی (ص) گفت: تربیت و آموزش از محیط خانواده آغاز می گردد، پس نقش والدین در این آموزش و تربیت بسیار اساسی می باشد.

وی با اشاره به  اقسام آموزش و خصوصیات آنان ابراز داشت:در فرایندتعلیم و یادگیری آموزش بصورت مرسوم و رایج (حضوری) وجود دارد که دارای یک سری ضعف ها و خلاء های می باشد همچون ان که در این نوع آموزش؛ محل آموزش محدود (مدرسه، دانشکده، دانشگاه)، تعداد اساتید محدود، دوره ھای محدود، کلاس ھای محدود و فراگیران محدود می باشند.

حجت الاسلام و المسلمین غلام جابر محمدی در ادامه تصریح کرد: آموزش حضوری دارای نکات ارزشمند و مثبتی برای فراگیران دارد و اساتید بطور مستقیم به تربیت می پردازند و به موجب آن انگیزه های آموزشی توسط اساتید در دانش اموختگان ایجاد و شخصیت سازی بسیار موثر انجام می پذیرد.

وی در ادامه بابیان ویژگی های اموزش حضوری خاطرنشان ساخت: در این نوع آموزش فراگیران با یکدیگر در ارتباط می باشند و موجب رقابت خواهد بود و همچنین اساتید از هر نظر بر فعالیت های فراگیران احاطه و تسلط خواهند داشت

وی با پرداختن به مقوله آموزش از راه دور، ابراز داشت: آموزش از راه دور  در ابتدا بصورت مکاتبه ای آغاز گردید که بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفتو در ادامه از طریق رادیو و تلویزیون و کانال ھای ماھواره نیز برای این آموزش استفاده گردید که حتی بصورت آموزشی در مزاکز علمی این شیوه آموزشی در نظر گرفته شد.اگرچه تا حدودی آموزش و تعلیم و تعلم بخوبی انجام می شد ولی با حذف رابطه استاد و شاگرد، عنصر تربیتی در این آموزش از بین رفت. چرا که در این روش اطلاعات عمومی  بدست می آید ولی بصورت آموزش ھای عمیق و یا استعداد تحقیق در فراگیران پرورانده نمی شود.

مدیر گروه مطالعات قرانی دانشگاه مجازی المصطفی (ص) با اشاره به آموزش در عرصه فضای مجازی ابراز داشت: حداقل امکانات مورد نیاز در آموزش مجازی رایانه و یا وسیله دیگر و ھمچنین اينترنت می باشد.

وی در ادامه گفت: در این روش وجود متن و یا دیگر محتوا بصورت E-Book و ... ضروری است. و می توان مانند روش حضوری با فراگیران ارتباط برقرار نمود که در این روش بسیاری از محدودیت ھا همچون (محدودیت مکان، زمان، تعداد، سن و غیره ...) برداشته می شود.

وی خاطرنشان ساخت: اینترنت روز بروز فراگیرتر شده و سرعت آن غیر قابل قیاس با دیگر روش ھا می باشد. لذا ارتباط گیری محققین در این روش بسیار زیاد و به آسانی انجام می شود. که ھزینه ھای این آموزش بسیار کم بوده و برای عموم قابل استفاده می باشد. که در این روش فراگیران از محدودیت مرزھا فراتر رفته و از تمام نقاط دنیا با ھم در ارتباط می باشند.

حجت الاسلام و المسلمین غلام جابر محمدی افزود: در روش آموزش به شیوه مجازی، محدودیت چاپ کردن تحقیقات علمی در تعداد محدود از بین رفته و یک اثر تحقیقی به تعداد فراوانی ھم زمان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. و حق انتخاب استاد، مواد درسی و غیره بسیار زیاد می باشد.

وی با بیان اهمیت آموزش در فضای مجازی ابراز داشت: در زمان کنونی آموزش از طریق فضای مجازی بسیار ضروری است، لذا تمامی دست اندرکاران و متولیان آموزش از طریق فضای مجازی باید در تربیت افراد شاغل در این وادی بسیار کوشا باشند و خود را به جدیدترین روش ھای و ھمچنین تکنولوژی ھای آموزشی مجھز نمایند.

مدیر گروه مطالعات قرانی دانشگاه مجازی المصطفی (ص) در پایان خاطرنشان ساخت: دانشگاه مجازی المصطفی بعنوان اولین و بزرگترین مرکز شیعی برای ارایه آموزه ھا و معارف اھل بیت علیھم السلام در این عرصه پیش قدم گشته و موفقیت ھای فراوانی را بدست آورده است، ولی با توجه به پیشرفت دیگر مراکز مجازی در دنیا ھنوز تا رسیدن به قله ھای ترقی فاصله داریم. امیدواریم با ھمت و تلاش و کوشش مسئولین از طرفی و از سوی دیگر دانش آموختگان این دانشگاه به اھداف عالیه دست یابیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha