پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام یحیی جهانگیری

حوزه/ باید مراکز دیده بانی و رصد فضای مجازی تاسیس شوند تا در نگارش محتوا فضای مجازی در آینده سهم داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام یحیی جهانگیری، در پیش نشست کنفرانس «ظرفیت شناسی و تأثیر گذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش های دینی» که به صورت وبینار در دانشگاه مجازی جامعه المصطفی برگزار شد، ضمن بیان ضرورت مهارت آموزی در فضای  مجازی خاطرنشان ساخت: جوامع غربی در فضای مجازی پژوهش های زیادی در  زمینه آموزش محور داشتند؛ اما متاسفانه جامعه ما از این عرصه غافل شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی، آموزش در فضای مجازی را از موارد مهم و قابل توجه خواند و ابراز داشت: جامعه ما با کاستی های زیادی در این عرصه مواجه است، لذا رسالت نهادهایی مانند دانشگاه مجازی جامعه المصطفی در تحقق چنین مواردی را سنگین می کند و می طلبد که همچون نهادهای در این زمینه کار فزاینده ای انجام دهند.

 وی گفت: در غرب بر روی فلسفه مطالعات فضای مجازی کار می شود و نگاه فلسفه برون رشته ای به فضای مجازی دارند، لذا نباید از بحث ها نظری غافل شد و تنها به مباحث عملی و ابزاری پرداخت.

عضو هیأت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه فضای مجازی همانند انقلاب اسلامی نیاز به فلسفه و رهبر دارد تصریح کرد: مقام معظم رهبری که فضای مجازی را به وسعت انقلاب اسلامی می دانند، نشان می دهد  ما در فضای مجازی به لیدرشیپ و رهبری نیاز داریم.

وی تاثیر فضای مجازی را بر گستره زندگی بشریت بسیار پر اهمیت خواند و تصریح کرد: در فضای مجازی  باید به مباحث نظری  بیشتر توجه شود، چرا که امروز ما در فضای مجازی زندگی می کنیم و صرفا یک ابزار در زندگی بشریت نمی باشد. چرا که می تواند تمامی انسانها را مدیریت کند. اما باید توجه داشت که این فضا زمانی می تواند مفید واقع شود که نگاه تعایشی به آن نداشته باشیم؛ چرا که دراین صورت نبوغ را تحت الشعاع خواهد قرار  داد پس  باید از فضای مجازی در  زمینه اموزشی بهره گرفت.

حجت الاسلام جهانگیری در ادامه گفت: فضای مجازی دانش می آورد، ولی اندیشه هرگز؛ اگر در فضای مجازی تعایش کنیم و راهبرد ما دقیق نباشد، می تواند آسیب زننده باشد در روح و آموخته ها و بینش های رفتاری ما تاثیربگذارد.

وی تصریح کرد: امروزه عالم مجازی در عالم عین تأثیر می گذارد و تبدیل به سبک زندگی شده و نتیجه  این است که مردم برای ورزش  به فضای مجازی می روند.

عضو هیأت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان تصریح کرد: باید از شتابزدگی در مجازی شدن بپرهیزیم و نگاه آینده نگرانه و آینده نگارانه در فضای مجازی داشته باشیم و همچنین باید مراکز دیده بانی و رصد فضای مجازی تاسیس شوند تا در نگارش محتوا فضای مجازی در آینده سهم داشته باشیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha