چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام نصیری

حوزه/ نویسنده یک کتاب باید از روی دغدغه و دلسوزی به نوشتن کتاب بپردازد؛ اما بیشتر اوقات مشاهده می شود که عده ای به طمع پول و بدست آوردن مادیات اقدام به چاپ و نشر کتاب می کنند که این عامل باعث تولید آثاری کم مایه می شود که این کار، ثمری جز اتلاف هزینه ها و گرفتن وقت خوانندگان ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام ابوطالب نصیری صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق (ع) بر انس بیشتر طلاب به مطالعه و کتاب خوانی تأکید کرد و گفت: اگر قشرهای جوان با دنیای کتاب انس بگیرند، نسبت به بسیاری از آسیب ها بیمه می شوند و اگر بخش مهمی از اوقات فراغت مردم ما با مطالعه و انس با کتاب اشباع شود، غنای فرهنگی و شکوفایی علمی صد چندانی خواهیم داشت و روابط اجتماعی از آسیب ها و ناهنجاری های بسیار مصون خواهد ماند .

وی افزود:  از دیگر موانع رشد کتابخوانی، رواج فرهنگ شفاهی و راحت طلبی در بین مردم است که این عوامل موجب می شود خوانندگان به جای مطالعه و جست و جوی مآخذ و منابع و مستندات سخنان و نظران مختلف، گرایش بیشتری به شنیدن مطالب داشته باشند و بخواهند تنها با گفت و شنود مشکلات علمی و فکری خود را رفع کنند و از مراجعه به کتب و منابع علمی گریزان باشند.

حجت الاسلام نصیری ادامه داد: مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری اگر ده ها کار موازی و موثر فرهنگی برای انس مردم با کتاب و مطالعه انجام دهیم باز هم کم است و هر چه قدر برای افزایش سرانه مطالعه تلاش کنیم باز هم کم کار کرده ایم.

استاد حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: توسعه سرانه مطالعه نقش مهمی در ارتقاء فکری مردم در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد.

حجت الاسلام نصیری تصریح کرد: کمبود فضای مطالعه، گرانی کتاب و هزینه های سنگین نشر هم از مهمترین مسائلی هستند که در کاهش سرانه مطالعه نقش موثری دارد.

وی با بیان این که دولت باید برای ارتقاء سرانه مطالعه برنامه ریزی جدی داشته باشد، افزود: توسعه کتابخانه ها، کاهش قیمت تمام شده کتاب و ارائه بن های خرید کتاب در فواصل مختلف به مخاطبان از راه هایی است که به ارتقاء کتابخوانی کمک می کند.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: در دنیای امروز، مردم به خصوص قشر جوان که تعداد زیادی از آنان را دانشجویان تشکیل می دهند مدت زمان زیادی را در فضای مجازی نظیر تلگرام، اینستاگرام و واتس اپ و غیره می گذاراند؛ زمانی که حداقل بخشی از آن می توانست به مطالعه اختصاص پیدا کند.

این محقق و پژوهشگر گفت: از مهم ترین عواملی که باعث کاهش سرانه مطالعه در کشور ما شده است، نداشتن عشق، عدم عطش علمی  و ... است.

حجت الاسلام نصیری خاطرنشان کرد: می توان با ایجاد گروه های تخصصی با حضور اساتید صاحب نظر در موضوعات مختلف، کتاب هایی را که در موضوعات گوناگون چاپ و نشر می شود، بدون توجه به نویسنده آن را مورد نقد و بررسی قرار داد و کتاب های فاخر را در صدا و سیما و در زمان هایی که تعداد بینندگان زیاد است به مردم معرفی کرد.

وی در پایان توجه به مادیات در امر نویسندگی را از جمله آسیب های مهم در عرصه کتاب عنوان کرد و اظهار داشت: نویسنده یک کتاب باید از روی دغدغه و دلسوزی به نوشتن کتاب بپردازد؛ اما بیشتر اوقات مشاهده می شود که عده ای به طمع پول و بدست آوردن مادیات اقدام به چاپ و نشر کتاب می کنند که این عامل باعث تولید آثاری کم مایه می شود که این کار، ثمری جز اتلاف هزینه ها و گرفتن وقت خوانندگان ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha