چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام قدیمی

حوزه/ دبیر مجمع علمای خراسان شمالی با بیان این که خودبرتربینی و عُجب یکی از آفات مدیران و مسئولان است، گفت: در برخی از روایات از این حالت منفی و خصلت ناپسند به «سکرالقدرة»، یعنی مستی قدرت یاد شده، به‌گونه‌ای که حتی امکان دارد مستی قدرت از مستی شراب زیان‌بارتر باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی پیش از ظهر امروز در جمع شماری از مسئولان استان، اظهار داشت: خودبرتربینی، تفاخر و عُجب و خودشیفتگی از آفات مدیریت و مسئولیت است که همه مسئولان باید مراقب این آفت‌ها باشند تا گرفتار نشوند.

وی با اشاره به آسیب‌ها و آفت‌های مدیریت، افزود: فخر و خودبرتربینی یکی از این آفت‌ها است؛ زیرا موقعیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ممکن است لغزنده شوند و انسان را از فراز به فرود بیندازند.

حجت‌الاسلام قدیمی تصریح کرد: امام علی(ع) در این زمینه می‌فرماید: «ثَلاثٌ یمتَحَنُ بها عُقولُ الرِّجالِ، هُنَّ: المالُ و الوِلایةُ و المُصیبَةُ»؛ خرد انسان‌ها با سه چیز مال و ثروت، قدرت و موفقیت و مصیبت آزموده می‌شود.

وی گفت: رسیدن به جایگاه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ممکن است در انسان حالتی ایجاد کند که همواره خود را از دیگران یک سر و گردن برتر ببیند و در واقع  فراقانونی عمل کند و حتی به جایی برسد که انتقادناپذیری و سرکشی و طغیانگری هم از او دیده شود که این خصلت منفی، آفت بزرگی برای انسان قدرتمند و موفق است.

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی اظهار داشت: امام علی(ع) در این راستا می‌فرماید: «آفَةُ الاِقتِدارِ البَغی وَالعُتُوُّ» و تأکید می‌کند که آفت انسان باقدرت، ظلم و سرکشی است.

وی تصریح کرد: خودپسندی و خودشیفتگی از انسان خردمند پسندیده نیست، اگر از او خدمتی صادر شد و کاری انجام داد، به‌گونه‌ای رفتار کند که فقط خود و کار خود را ببیند، این صفت از خصلت‌های ناپسند است.

حجت‌الاسلام قدیمی گفت: امام علی(ع) به مالک اشتر می‌فرماید: مبادا هرگز دچار خودپسندی شوی، به خوبی‌های خود اطمینان کنی و ستایش را دوست داشته باشی که این‌ها همه از بهترین فرصت‌های شیطان برای هجوم آوردن به تو بوده و کردار نیک نیکوکاران را نابود می‌کند.

وی افزود: در اثر غفلت از حقیقت، بشر ممکن است به محض رسیدن به ریاست دچار تکبّر و خودپسندی شود که این رذیله اخلاقی بزرگ‌ترین آفت کاری اوست و می‌تواند تمام آثار مثبت مسؤولیت وی را از بین ببرد

استاد حوزه و دانشگاه در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: حسن تدبیر، علم و دانش، داشتن تجربه کاری و سعه‌صدر، نظم و انضباط و داشتن نظم و انضباط و پاکی و صلاحیت خانوادگی از ویژگی‌های مدیران در جامعه اسلامی ارزشی است

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha