جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام قدیمی

حوزه/ دبیر مجمع علمای خراسان شمالی با بیان این که حکومت علوی بهترین الگو برای شایسته‌سالاری است، گفت: کارگزاران نظام اسلامی باید از شیوه حکومت حضرت علی (ع) پیروی کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی پیش از ظهر امروز در نشست، شماری از مسئولان و روحانیون استان، با اشاره به ویژگی‌های حکومت علوي اظهار داشت: عدم سهم خواهي و امتياز طلبي، ارتباط نزديک و تنگاتنگ با مردم و انجام خدمت صادقانه به امت اسلامي از ویژگی‌های حکومت علوي است.

وی با بیان این که حکومت علوی بهترین الگو برای شایسته‌سالاری است، افزود: کارگزاران نظام اسلامی باید از شیوه حکومت حضرت علی(ع) پیروی کنند.

حجت‌الاسلام قدیمی تصریح کرد: منش و روش امیرالمؤمنین علی(ع) در حکومت، مدیریت اسلامی، هدایت سیاسی جامعه، چه در شرایط و دوران کوتاه حکومت و چه در شرایط سخت جنگ و زمانی که به‌ناحق حکومت از ایشان سلب شده بود، برترین نمونه و الگوی زندگی برای مسلمانان در جامعه اسلامی بود.

وی با اشاره به ‌ضرورت توجه بیشتر به واگذاری مسؤولیت‌ها به افراد، گفت: امام علی(ع) می‌فرماید: «یستدَلُّ علی إدبارِ الدُّوَلِ بأربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ و التمسُّک بالفروعِ و تَقدیمِ الأراذلِ و تأخیرِ الأفاضِلِ»، بنا به فرموده این امام همام چهار چیز موجب سقوط و شکست دولت‌ها می‌شود؛ تباه کردن ارزش‌های اصلی، چنگ زدن به مسائل فرعی، کنار زدن انسان‌های کارآمد و بر سر کار آوردن عناصر ناکارآمد.

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی با بیان اینکه در این کلام نورانی به چند آسیب در حوزه ناکارآمدی کارگزاران اشاره شده، اظهار داشت: این هشدار علوی به دولتمردان است که در عزل و نصب‌ها ضوابط نگر باشند نه روابط محور و به مسائل اصلی بپردازند نه فرعی و حاشیه‌ای.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) در جای دیگر می‌فرماید: «آفَةُ الأَعمالِ عَجزُ العُمّالِ»؛ آفت کارها ناتوانی کارگزاران است؛ ازاین‌رو وقتی کار به نااهل و غیرمتخصص سپرده شود نه‌تنها جامعه به سمت توسعه و پیشرفت نمی‌رود، بلکه در جا می‌زند و عقب‌گرد می‌کند.

حجت‌الاسلام قدیمی با بیان این که امیر مؤمنان(ع) در حدیث دیگری می‌فرماید: «آفةُ الزُّعَماءِ ضَعْفُ السّیاسةِ»؛ آفت زمامداران ضعف سیاست و تدبیر است، گفت: اشخاصی که در رأس هرم کارهای اجرایی قرار دارند، باید چشم‌اندازها را ببینند، خود را از روزمرگی برهانند، نسل‌های آینده را در نظر بگیرند و سیاست‌گذاری کلان و درازمدت داشته باشند.

وی با بیان اینکه حکومت علوی بهترین الگو برای شایسته‌سالاری است، تأکید کرد: باید در گزینش دولتمردان و مدیران اهلیت‌ها و شایستگی‌های خانوادگی، دینی، سوابق درخشان، همراه با کار بلدی، آشنایی به حوزه کاری و مدیریت و قدرت مدیریت جمعی مدنظر باشد.

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی با تأکید بر اینکه در بحث انتخاب مدیران در سطوح مختلف شایسته‌سالاری باید ملاک باشد، گفت: عزل و نصب‌های گزینشی در بعضی دستگاه‌ها آفت نظام مقدس جمهوری اسلامی است و فشارهای سیاسی در عزل و نصب مدیران مانع تحقق شایسته‌سالاری و نخبه‌سالاری در کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر در بعضی از تصمیم‌گیری‌ها و عزل و نصب‌ها، خدای‌نکرده ملاحظات سیاسی و فشارهای خارج از دستگاه ما را از دایره قانونی خارج کند، باید بدانیم همه در پیشگاه خداوند متعال و این مردم مسئول و پاسخگو خواهیم بود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha