پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا یادآورشد: ولی‌الله، فردی است که علم بیشتری نسبت به دیگران دارد؛ مرتبه نخست علم که الهام است فراگیر بوده اما این علم برای قوی شدن نیازمند تزکیه انسان است، مراحلی از رسیدن به علم روش و منطق دارد که این روش، عمل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا امروز در مراسم اختتامیه سومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: اساتید دغدغه‌مندی در دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی اسلامی به کار گرفته شدند؛ در این دوره افراد معرفت و علم خود را افزایش داده‌اند و توانستند به شیوه مطلوبی با مباحث علوم انسانی اسلامی آگاه شوند.

وی افزود:: افراد باید آموزه‌های علوم انسانی اسلامی را در عمل به نمایش گذارند؛ امیدواریم خداوند توفیقی دهد تا بتوانیم با عمل به آموزه‌های دینی قدردان عمر به عنوان یک سرمایه الهی باشیم؛ حقیقت علم تقرب به خداوند متعال است به همین علت هر فردی که به دنبال نزدیک شدن به سرچشمه خوبی‌هاست باید علم خود را افزایش داده و از علم خود در عرصه عمل استفاده کند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: علم تا آخر با غربت همراه است چرا که به هر میزانی که انسان با علم آشنا می‌شوند غربت او با محیط روزمره خود بیشتر می‌شود، اما برای رسیدن به خداوند متعال نباید از این غربت‌های در هراس باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با تاکید بر اینکه برنامه‌های گفتمان نخبگان علوم انسانی طی پنج سال متوالی دنبال می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم دانشجویان این دوره بتوانند در سطح کشور حرکت‌های علمی و پژوهشی مطلوبی را در حوزه اسلامی‌سازی علوم انسانی رقم بزنند.

وی گفت: علم مدرن را علم ابزاری گویند. وی افزود: علم در موضع ابزار قدرت مورد توجه بشر قرار می‌گیرد که البته این دیدگاه نادرست است زیرا علم خود از قدرت بالاتر است، اگر همگان بدانند که علم ما را بر عالم مسلط می‌کند به دنبال آن خواهند بود؛ اگر علم محصول زندگی اجتماعی انسان باشد نمی‌توانیم آن را متوجه شویم، اشکال بشر این است که بیشتر از آن چیزی که می‌داند حرف می‌زند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآورشد: علم، ولایت بر عالم را به دنبال دارد ودوری انسان از خداوند متعال دوری زمینی و زمانی نیست چرا که خداوند از انسان به او نزدیک است، این دوری به معنای دور شدن علمی و معرفتی است چرا که همانطور که علم انسان را به خداوند نزدیک می‌کند جهل نیز سبب دوری انسان از خداوند می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا یادآورشد: ولی‌الله، فردی است که علم بیشتری نسبت به دیگران دارد؛ مرتبه نخست علم که الهام است فراگیر بوده اما این علم برای قوی شدن نیازمند تزکیه انسان است، مراحلی از رسیدن به علم روش و منطق دارد که این روش، عمل است.

وی با بیان اینکه زمان مستعد باروری علم در انسان دوران جوانی است، تصریح کرد: نسیم‌های الهی در دوران جوانی بیشتر قابل احساس است به همین علت در این دوران که انسان به خداوند متعال نزدیک‌تر است می‌توان از علم به شیوه متفاوت‌تری استفاده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha