جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ عبدالحسن فراتی

حوزه/ شیخ فراتی گفت: بلای داعش که بر عراق نازل شد به خاطر کوتاهی ما بود، زیرا ما پس از سال ۲۰۰۳ باید به جوانان اهل سنت توجه می کردیم، اما بی توجهی دولت و نظام عراق به این قشر از اهل سنت باعث شد این جوانان به لقمه آماده ای برای اندیشه تکفیری تبدیل شوند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، انجمن قرآن کریم کربلا در نشست هفتگی خود میزبان شیخ عبدالحسن فراتی بود که بحث خود را با عنوان چالش های پیش روی عراق و مرحله پس از داعش ارائه کرد.

شیخ فراتی با اشاره به اسباب پیدایش داعش و سقوط موصل گفت: بلای داعش که بر عراق نازل شد به خاطر کوتاهی ما بود، زیرا ما پس از سال 2003 باید به جوانان اهل سنت توجه می کردیم، اما بی توجهی دولت و نظام عراق به این قشر از اهل سنت باعث شد این جوانان به لقمه آماده ای برای اندیشه تکفیری تبدیل شوند و هیچ نهادی در عراق حاضر نشد زمینه اعزام مبلغان دینی را به مناطق محل سکونت طوایف دیگر فراهم کند تا زمینه برای ایفای نقش حوزه علمیه و عتبات مقدس عراق فراهم شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اسباب ورود داعش به عراق، واکنش خجولانه مردم در برابر جنایت هایی مانند منفجر کردن مرقد امامین عسکریین(ع) در سامرا بود که همه به جای اینکه به سامرا لشکرکشی کنند و از این مرقد حمایت کنند سکوت اختیار کردند.

این روحانی شیعه درباره بایدها و نبایدهای مرحله پس از داعش نیز گفت: لازمه اینکه خداوند به ما قدرت داده این است که طبق فرموده قرآن کریم نماز را با تجلیات آن اقامه کنیم و زکات بدهیم و امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنیم.

چرا باید ارتش عراق با کنون بدون مبلغ دینی باشد

وی افزود: چرا باید ارتش عراق تا کنون بدون مبلغ دینی باشد در حالی که تمام ارتش های دنیا حتی ارتش آمریکا مبلغ دینی دارند. چرا گاه و بیگاه باید خبرهایی در مورد خودکشی شهروندان در برخی استان ها بشنویم؟ چرا بیشتر متدینان عراق در خانه های خود منزوی شده و به دور از جامعه و جریان های سیاسی زندگی می کنند؟

شیخ فراتی گفت: از همه ما انتظار می رود که فکر بین المللی داشته باشیم همان گونه که شهید بزرگ ما شیخ نمر نیز این گونه بود؛ چراکه دشمن ما نیز بین المللی می اندیشد و ما تردیدی نیست که به عنوان مثال جنایت هولناک عربستان برای انتقام جویی از پیروزی ما در موصل صورت گرفت همان گونه که اجداد اینها نیز در صدر اسلام پیامبر را پس از جنگ احد مخاطب قرار داده و گفتند این روز به جای آن روز(بدر).

بسیج مردمی پشتوانه قانونی دارد

وی در ادامه از دشمنی برخی سیاسیون با بسیج مردمی و درخواست منحل شدن آن اظهار شگفتی کرد و گفت: بسیج مردمی یک نیروی احتیاطی است در حال صلح است که در قانون اساسی جایگاه دارد و بیشتر کشورهای جهان نیز چنین نیرویی دارند مانند بسیج در ایران و الحرس الوطنی در عربستان و بیتلز در اروپا که تمام این نیروها در حالت صلح و حتی 70 سال پس از جنگ دوم جهانی نیز مورد احترام هستند.

شیخ فراتی ادامه داد: بسیج مردمی عراق باید بماند اما بدین صورت که در قالب هایی مانند بسیج دانشجویی و مدنی در جریان بازسازی و صنعت و تولید و آمادگی نظامی به عراق کمک کند.

وی خاطر نشان کرد در مرحله پس از داعش در عراق باید به فکر افزایش آگاهی فرهنگی در میان جوانان باشیم و در مقابل اندیشه های الحادی و تکفیری بایستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha