جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه از عزم مدیریت حوزه، برای جلوگیری از زوال سنت های دیرین حوزه به منظور ایجاد یک جریان طبیعی برای ظهور مراجع و علمای بزرگ ‌تاکید کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا  اعرافی شب گذشته در نشست مدیران مدارس علمیه قم که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با آرزوی سال تحصیلی با نشاط و پرترقی برای حوزه های علمیه گفت: عید سعید غدیر خم از آخرین برنامه های پیامبر اسلام(ص) برای تکمیل رسالت و خط مشی امت بود.

وی افزود: از آغاز رسالت و بعثت، مساله تبیین امامت آغاز شد و در طول 23 سال شاهد آن هستیم که این مساله به شکل زنجیروار در هر فرصتی، خط مشی آینده و تکمیل رسالت با ولایت تبیین می شود؛ ولی در مساله غدیر خم شاهد هستیم که ادای وظیفه رسول خدا به شکل شفاف و برجسته و ممتاز برگزار شد.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در غدیر، تبلیغ های گذشته به نصب انجامید؛ این مساله امتیاز غدیر نسبت به زنجیره های قبلی است؛ در اینجا مقوله ابلاغ به نصب و منصوب سازی مبدل شد و عملیات نصب در آن شرایط انجام شد.

می خواستند غدیر را  زیر سایه شکنجه ها و توطئه ها دفن کنند

آیت الله اعرافی یادآورشد: نزدیک به 30 نکته توسط پیامبر اکرم(ص) در مهندسی غدیر به کار گرفته شد و نگرانی بسیاری نسبت به هجمه دشمنان داشتند و روش های جامعه شناختی و روانشناختی برای ماندگاری این نصب بماند، ولی کارهای بسیاری شد که غدیر زیر سایه شکنجه ها و توطئه ها و... دفن شود؛ ولی بزرگانی چون علامه امینی ها تلاش کردند که این دفن صورت نگیرد و غدیر به دنیا معرفی شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: در مهندسی غدیر تدابیر الهی اندیشیده شد، برای اینکه هم اصل قصه بماند و هم اینکه مضمون و محتوای آن تحریف نشود و قابل احتجاج باشد؛ اینکه طبق نقل های متعدد که برخی از آنها در مجامع عامه نیز وارد شود، پیامبر از قبل، انتظاری ایجاد کردند و جمع را از نقاط مختلف فراخواندند و این قصه را به مکه کشاندند و در مکه نیز این قصه را تمام نکردند تا این حالت انتظار باقی بماند؛ زیرا پیامبر فرمودند، این حج، آخرین حج من است و به همین خاطر از همه مناطق برای حضور در حج به مکه آمدند.

وی گفت: پیامبر(ص) در ادامه این حالت انتظار جمعی که رفته بودند را فراخواندند و منتظر آمدن جمع بازمانده شدند؛ همه این عوامل به این خاطر انجام شد که غدیر باقی بماند، زیرا ایشان می دانستند که موج های بسیاری برای غرق شدن غدیر در راه خواهد بود؛ پیامبر اکرم در غدیر به شکل شفاف این نصب را انجام دادند.

امام جمعه قم عنوان کرد: پس از غصب خلافت و روی کار آمدن خلفا و سلسله های متعدد تلاش های بسیاری انجام شد که غدیر محو شود، ولی این مساله خود را حفظ کرد؛ در این مساله حجت های بسیار واضحی وجود دارد؛ شاید احتجاجات ما نسبت به امامت و ولایت از برخی مسایل میان دینی و ادیان بیشترباشد که یکی از آنها، مساله غدیر است.

خود را باید پیام آور این واقعه بزرگ بدانیم

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: دشمنی و توطئه های ضد غدیر به حدی بود که همین مسایلی که باقی مانده است، بسیار عجیب است؛ ولی همین مسایل حجت را بر منکران تمام می کند؛ همه ما خود را باید پیام آور این واقعه بزرگ بدانیم که می دانیم.

آیت الله اعرافی یادآورشد: در مساله غدیر دو پیام حداکثری و حداقلی وجود دارد؛ پیام و مضمون حداکثری، نیابت تامه از رسول خدا(ص) و ولایت مطلقه بر همه شئون جامعه است؛ برخی سعی دارند که در این ولایت مطلقه و سیاست عامه و اولی من انفسکم شبهه ایجاد کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: اگر کسی به سراغ منابع دین برود، همه شواهد برای اثبات این مساله تمام است، ولی در این بین نباید از یک پیام اقلی مشترک غفلت کنیم و آن نیز چیزی است که اولیای دین به ما آموختند و انقلاب نیز آن را بیان کرده است؛ آیت الله العظمی بروجردی و بزرگان ما بیان کردند که در قصه غدیر یک پیام مشترک وجود دارد، اگر کسی به تمام حقیقت نرسید، یک حقیقت مشترک وجود دارد که همان مرجعیت علمی و عاطفی و روحی است.

پیام حداکثری غدیر را با منطق درست به عالم منتقل کنیم

وی گفت: امروز دو وظیفه مهم بر دوش داریم؛ نخست اینکه آن حقیقت تامه و پیام حداکثری غدیر را با منطق درست به عالم منتقل کنیم که این کار در حال انجام است و انقلاب اسلامی به این حرکت، سرعت بخشیده است؛ برخلاف آنکه برخی ادعای ولایت میکنند ولی هیچ کاری نکردند ولی انقلاب اسلامی پرچمدار این مساله است.

امام جمعه قم عنوان کرد: کار دیگر حوزه و علمای دین آن است که آن مفهوم مشترک عام را تبیین کنیم که این نگاه همان نگاه تقریبی است که امام و مراجع و رهبری و قم پیشگام این مساله است؛ این دو ماموریت، دو رسالت بر دوش ما قراردادده است که باید بر اساس این دو ماموریت اقدام کنیم.

مدیر حوزه های علمیه  بیان کرد: وصیت امام (ره)در مقابل روی ما است و ذره ای این وصیت کوتاه نمی آییم؛ آنجایی که امام راحل هیچگاه از حقیقت حداکثری کوتاه نیامدند؛ عنصری که مراجع و رهبر ما نیز از آن کوتاه نمی آیند، ولی باید این دو ماموریت را باهم و با رعایت اصول اصلی انجام دهیم.

دشمنان به دنبال محو مذاهب اسلامی در وهابیت هستند

آیت الله اعرافی یادآورشد: راهبردی که دشمنان بر آن تاکید دارند آن است که مذاهب اسلامی، در وهابیت محو شود؛ امروزه تلاش های بسیاری انجام می شود که مذاهب چهارگانه در مذهب وهابیت ذوب شود؛ کتاب های بسیاری نیز در این زمینه منتشر شده است؛ کتاب درون گروهی داعش نیز که در سالهای اخیر منتشر شده است در واقع به دنبال همین عنصر است.

عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: پایگاه این خط به دنبال جنگ با ایران و خط مقاومت است؛ ما نیز نباید از این میدان شانه خالی کنیم و خوشبختانه در مقابل آنها دست برتر داریم واز این ماموریت کوتاه نخواهیم آمد.

وی گفت: بدون هیچ ادعای گزاف و غفلت از واقعیت ها، مدیران حوزه به دنبال آن هستند که بر اساس تلاش مدیران پیشین برای ارتقای حوزه های علمیه تلاش شود؛ به فضل الهی جمع مدیران ستاد مدیریت حوزه شبانه روز در مسیر پیشبرد اولویت ها حرکت می کنند.

امام جمعه قم عنوان کرد: در حوزه علمیه قم تغییرات ساختاری انجام شده است که مجموعه مدیریت قم به دو سه بخش تقسیم می شود که شامل مدیریت مدارس و مراکز تخصصی است؛ عمده فعالیتی که در بخش معاونت ها و مدیریت قم داریم روی سطوح عالی و دروس خارج است.

اجازه اداره سطوح عالی و دروس خارج به شکل مدرسه ای و دانشگاهی را نخواهیم داد

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: این سطوح به مدیریت قم واگذار شده است؛ در مدیریت قم بخش مدارس، مراکز و موسسات و بخش دروس خارج و سطوح عالی وجوددارد؛ در سطوح عالی سه الگو وجود دارد که الگوی سوم را دنبال می کنیم؛ الگوی اول آن است که سطوح عالی به روش دانشگاهی مبدل شود که در حال شکل گیری بود، ولی بنده با اعتقاد کامل در مقابل این روند ایستادم؛ به هیچ نحو اجازه ندادم که کسی از ما مجوز بگیرد که سطوح عالی و دروس خارج به شکل مدرسه ای و دانشگاهی اداره شود.

آیت الله اعرافی یادآورشد: این مساله در حوزه علمیه قم مفید نیست حال ممکن است در شهرهای کوچک چنین امری انجام شود، ولی در حوزه علمیه قم نباید این مساله اتفاق بیافتد؛ زیرا انسان های بزرگ در آزادی و انتخاب پیدا می شوند و در این تعامل طبیعی است که مراجع و اساتید بزرگ رشد می کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با ذکر این مطلب که در این الگوها اجباری نیست، تصریح کرد: الگوی دیگر نیز رها بودن مسیر رشد طلبگی است که این الگو نیز قابل دفاع نبود، ولی الگوی سومی که طلاب را به آن ترغیب می کنیم، الگوی آزادی در انتخاب درس و استاد و هدایت های تحصیلی، اخلاقی و تربیتی است که این الگو به شکل آزاد و انتخابی در سال تحصیلی جاری در حال اجرا است.

وی گفت: هر تعداد طلبه ، مشاور و استاد و راهنما دارد و کنترل و حمایت و هدایت می شود تا کار علمی و تحقیق و پژوهش و اخلاق و ... او پیش برود که این امر نیز با یک قواعد خاصی انجام می شود.

پایگاه هدایت تحصیلی

امام جمعه قم عنوان کرد: پایگاه هدایت تحصیلی در سه نقطه آغاز شده است البته این مساله به شکل خط کشی شده نیست؛ این آزادی ها را باید در سطوح دیگر از جمله 5 و 6 نیز اعمال شود؛ باید اجازه دهیم ضمن هدایت هوشمند در همه ابعاد، طلاب اساتید خود را انتخاب کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: مجموعه برنامه سطح یک با یک بدیل هایی ارایه شده است که متون جایگزین نیز مشخص شده است تا مدیران و اساتید با دست باز این طرح را انجام دهند؛ البته در این مسیر اساتید حوزه باید نظرات خود را اعمال کنند؛ آیت الله العظمی  سبحانی نیز پس از استماع این فعالیت به رغم بدیل هایی که برای کتب ایشان انجام شد، این طرح را تایید کردند.

آیت الله اعرافی یادآورشد: در شهریورماه سفرهای استانی متعددی برگزار می شود و 20 محور واسپاری اختیار و ارتقا را انجام می دهیم؛ عملیات واسپاری و رسمی شدن دروس خارج با ملاحظات و با حضور علمای بزرگ حوزه در حال انجام است؛ باید شهرهای بزرگی که در گذشته پایگاه های علمی بزرگی بودند دروس خارج بزرگ مثل گذشته برگزار شود.

عضو شورای عالی  حوزه تصریح کرد: در زمینه مدارس نیز انتظار داریم که مدیر، تمام شئون آموزشی و پژوهشی و اخلاقی و معیشتی و مشاوره ای و... شئون مرتبط به طلاب را پوشش دهد؛ همچنین باید با فکر جمعی مدارس را ارایه کرد؛ همچنین گروه های علمی با یک نظام درون حوزه ای که در حال تدوین آیین نامه است تشکیل شود؛ انجمن های علمی و فرهنگی و طلبگی نیز باید تشکیل شود.

توسعه مباحث بصیرتی و انقلابی بدون فروافتادن در مسایل جناحی وسطحی

وی گفت: فراگیر شدن آموزش زبان عربی در مدارس، آشنایی طلاب با هویت حوزه ای و تاریخ حوزه(در این زمینه کتابی نیز تالیف خواهد شد)، آشنایی با نظام اندیشه جامع اسلامی(طرح های پراکنده این حوزه، تجمیع شود)، توسعه مباحث بصیرتی و انقلابی بدون فروافتادن در مسایل جناحی وسطحی، پیگیری واسپاری امتحانات شفاهی با آیین نامه مصوب، پیگیری استعدادهای برتر حوزه و حمایت های لازم، پیگیری کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی(100 کرسی در کشور برگزار شود)، از جمله مهمترین کارهایی است که در حال انجام است.

مدیران از طلاب در اداره مدارس استفاده کنند

امام جمعه قم عنوان کرد: مدیران باید از طلاب در اداره مدارس استفاده کنند؛ سنت ما در حوزه آن بوده است که طلاب نقش مهمی در مدیریت مدارس و فعالیت های طلبگی داشته اند؛ طلاب باید در مدارس مدیریت امور تبلیغی و ... را فرابگیرند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha