جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اعرافی

حوزه/ ارج گذاری و پاسداشت غدیر در هر شکل و صورتی، تعظیم شعائر الهی است که شعور را به جامعه و امت ارزانی داشته و هویت اجتماعی را با امامتی معنا می بخشد که روز قیامت بی نسبت و انسابی، نسبتی هویت‌بخش به توده‌های انسانی می دهد: یَوْمَ نَدْعُو کُل أُنَاس بِإِمَامِهِمْ.

به گزارش مرکز خبرگزاری «حوزه» از تبریز، آیت الله علیرضا اعرافی، در پیامی به مناسبت برگزاری پانزدهمین همایش بین‌المللی «غدیر از دیدگاه اهل سنت»، که در تبریز در حال برگزاری است، تصریح کرد: غدیر، برکه جاری در تاریخ، نماد برتر و تابناک استمرار و تداوم ولایت الهی در مظاهر اولیای الهی است. غدیر، نام روشن حقیقتی است که در مقام «کل یوم فی شان» برای همه پرسش های ذاتی هستی «یساله من فی السموات و الارض» هر روز جلوه های تازه ای دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: ارج گذاری و پاسداشت غدیر در هر شکل و صورتی، تعظیم شعائر الهی است که شعور را به جامعه و امت ارزانی داشته و هویت اجتماعی را با امامتی معنا می بخشد که روز قیامت بی نسبت و انسابی، نسبتی هویت‌بخش به توده‌های انسانی می دهد: یَوْمَ  نَدْعُو کُل  أُنَاس  بِإِمَامِهِمْ.

متن پیام رئیس جامعه المطفی العالمیه را در ادامه بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحيم 

غدیر، برکه جاری در تاریخ، نماد برتر و تابناک استمرار و تداوم ولایت الهی در مظاهر اولیای الهی است. غدیر، نام روشن حقیقتی است که در مقام «کل یوم فی شان» برای همه پرسش های ذاتی هستی «یساله من فی السموات و الارض» هر روز جلوه های تازه ای دارد.

غدیر، نماد وحدت و رمز اتحاد هستی است تا همه اهل ولایت الهی در برابر همه طاغوت صف‌بندی روشن و واضحی داشته باشند و در مقام انجام فریضه «تولی و تبری» در مسیر باور به «هل الایمان الا الحب و البغض» با اتباع مطلق از اسوه حسنه الهی و حبیب الله، در مقام اطاعت، محبوب خدا شده و از اتباع هواهای نفسانی و ظنون وهمانی رها شده و در صراط مستقیم «منعم علهیم» قرار گیرند. این گونه است که «کتمان حقیقت غدیر» همانند کتمان معرفت از رسول الله(ص) نه تنها وحدت انگیز نیست، بلکه تفرقه‌انداز و شقاق‌افکن و پشت کردن به «حبل‌الله» متین الهی است که تار و پودش را «کتاب الله و عترتی اهل بیتی» تشکیل داده است. پس کتمان حقیقت غدیر، غفلت از «عروةالوثقی» و آویختن به «ارباب متفرقون» است که جز تفرقه و شقاق برای امت ثمره ای ندارد.

ارج گذاری و پاسداشت غدیر در هر شکل و صورتی، تعظیم شعائر الهی است که شعور را به جامعه و امت ارزانی داشته و هویت اجتماعی را با امامتی معنا می بخشد که روز قیامت بی نسبت و انسابی، نسبتی هویت‌بخش به توده‌های انسانی می دهد: یَوْمَ  نَدْعُو کُل  أُنَاس  بِإِمَامِهِمْ.

اعلان رسمی هویت اجتماعی امت اسلام با «امامت و ولایت غدیری» مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب(کرم‌الله وجهه)، نه تنها بر پیامبر(ص) فریضه و واجب است، بلکه بر یکایک امت است تا با شعور و تعظیم شعائر، این عید بزرگ امت اسلام را جشن گرفته و بر نعمت بزرگ ولایت الهی در مظاهر اسمایی شکرگزاری کرده و یأس و نومیدی را در لشکر و جنود ابلیس و شیطان برانگیزانده و فلسفه آیات الهی را در زندگی با تمام و کمال به نمایش گذارند: یَئِسَ الذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ  أَکْمَلْتُ لَکُمْ  دِینَکُمْ  وَأَتْمَمْتُ  عَلَیْکُمْ  نِعْمَتِي وَ رَضِیتُ  لَکُمُ  الِاسْلَامَ  دِینًا.

امروز سکوت و خاموشی در برابر نقطه عطف تاریخی بشریت در روز غدیر، چیزی جز همراهی با «آمران منکر و ناهیان از معروف» و قرار گرفتن در زمره «اولیای شیطان و اولیای طاغوت» و خروج از «حزب‌الله» به «حزب شیطان» نیست؛ چرا که اگر غیبت یک ماهه موسی(ع)، نیازمند خلافت هارونی بر امت یهودی و اصلاح امور و جلوگیری از افساد مفسدان در امت است، بی گمان غیبت دائمی پیامبر(ص) از میان امت، سزاوار تعیین ولی‌الله، اولوا الامر، خلیفه و امامی عادل و غیر ظالم است. از این روست که پیام غدیر در بردارنده تمامیت نعمت و اکمال دین اسلام بوده و در برابر ترک پیام و کتمان آن به هر شکلی، نقصان اسلام و رسالت الهی خواهد بود: یَا أَیُّهَا الرسُولُ  بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ  إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ  لَمْ  تَفْعَلْ  فَمَا بَلغْتَ  رِسَالَتَهُ  وَ اللهُ  یَعْصِمُكَ مِنَ الناسِ إِن اللهَ  لَا یَهْدِي الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ.

رخداد بی نظیر و بی مانند غدیر در حجه‌الوداع، آخرین و برترین پیامی است که پس از رسالت در طول تاریخ بشری پدیدار شده و جهت گیری در فلسفه و سبک زندگی انسان را تحت تأثیر مستقیم خود قرار داده  است. در این رخداد بی‌مانند، ندای استمرار ولایت الهی در امامت و ولایت علوی با سخن مشهور و متواتر از پیامبر(ص) که از فریقین نقل شده، تثبیت شد و هستی متفخر به «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» شد و تاج ولایت الهی همچنان بر تارک بشریت باقی و برقرار ماند و ابلیس ملعون نومید و مأیوس شد.

جامعةالمصطفی‌العالمیة به حسب مأموریت و وظیفه ذاتی خود، با پاسداشت و گرامی داشت این شعار مقدس الهی در عید عظیم ولایت، منادی وحدت محور حبل‌الله است که تار و پودش را کتاب الله و عترتی اهل بیتی تشکیل می دهد.

همایش غدیر یکی از روش های پاسداشت شعائر الهی و اعلان به دور از کتمان حقیقت ولایت الهی و نصب خداوندی در حوزه امامتی است که «لَایَنَالُ عَهْدِي الظالِمِینَ» حکم کرد فقهی و کلامی الهی در آن  است تا هماره در  گوش جان این زمزمه را داشته باشیم که عدالت قسطی جز با صالحان مقسطان سر و سامان نمی‌یابد و جز به مصلح منجی نمی‌توان امیدی به جهانی شدن «لیقوم الناس بالقسط» داشته باشیم.

امروز با جشن غدیر به پیشواز جهانی سرشار از صلح و عدالتی می رویم که خداوند وعده آن را داده و فرموده است: أَن الاَرْ ضَ یَرِثُهَا عِبَادِيَ الصالِحُونَ.

 والسلام علیکم و رحمةالله

  شهریور ماه 1396
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha