پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه‌ های علمیه، در جمع طلاب و روحانیون تبریز، علما را اهل جهاد کبیر و ادای وظیفه خواند و گفت: حوزه علمیه باید مستقل باشد، اما این به معنای بی تفاوتی نسبت به نظام اسلامی نیست، چرا که حوزه و روحانیت باید مدافع انقلاب اسلامی باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، عصر دوشنبه در مراسم عمامه گذاری طلاب استان آذربایجان شرقی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه اولین حوزه های علمیه در زمان پیامبر اکرم(ص) شکل گرفت، گفت: حلقه های درسی محدود و کوچک در مسجدالنبی(ص) آغاز شکل گیری حوزه های علمیه بود و روحانیت در امتداد اولین معلمان حوزه های علمیه یعنی پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) بوده و این بزرگ ترین افتخار روحانیت است.

عضو شورای عالی حوزه‌ های علمیه افزود: این حرکت علمی با همه فراز و فرودهایش، با گسترش و نشر فرهنگ اهل بیت(ع) در جهان می درخشد و برای رسیدن به تمدن اسلامی، حوزه های علمیه باید شبانه روز در تلاش باشند.

وی در ادامه با اشاره به مسئولیت های خطیر روحانیت، گفت: ملاشدن و فهم عمیق نسبت به دین در فقه، کلام و تفسیر و سایر علوم اسلامی از مسئولیت های مهم روحانیت و کار اصلی طلبه هاست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: تکاپوی طلاب در طلب علم مثل جهاد فی سبیل الله است و روحانیت در طول تاریخ نشان داده که هم جهاد اصغر، هم جهاد اکبر و هم جهاد کبیر داشته است.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اینکه روحانیت، تنها اهل سخن گفتن و دعوت کردن نیست، تصریح کرد: روحانیت خود قدم در میدانی می گذارد که مردم را به آن دعوت کرده است و تعداد شهدای روحانی نشان دهنده این مساله است.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: اگر شهید قاضی طباطبایی و شهید مدنی شهدای محراب، به فیض شهادت رسیدند، در جهاد کبیر و مبارزه با نفس نیز موفق بودند. حوزه های علمیه تنها به دنبال بحث و درس نیستند، بلکه به دنبال ادای وظیفه هستند، یک روز در تحصیل علم، یک روز در پژوهش و یک روز در لباس جنگ و مبارزه.

منشور طلبگی

وی در بخش دیگری با اشاره به سفارش های امیرالمومنین(ع) به طلاب، عنوان کرد: اولین روش برای درس خواندن، پرسش گری است و طلبه ای که استاد را به تکاپو و مطالعه تشویق نکند، نمی تواند موفق باشد.

عضو شورای عالی حوزه‌ های علمیه افزود: طلبه ای موفق می شود که پرکار باشد، شیخ مفید، سیدرضی و سیدمرتضی و مراجع عظام و سایر بزرگان حوزه های علمیه  کثرت الاشتغال بودند و وقت را هدر نمی دادند.

 آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر ضرورت تطهیر افعال و تهذیب نفس طلاب اظهار داشت: اگر طلبه ای مطهر به اخلاق باشد کارایی و تاثیرگذاری او در جامعه بسیار زیاد است.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین خدمت به استاد و درس خواندن و مدد خواستن از خداوند را از دیگر منشورهای طلبگی برشمرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: طلبه باید با برخورد کریمانه در جامعه حضور داشته باشد و طلبکارانه با مردم برخورد نکند.

عضو خبرگان رهبری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به شرایط امروز کشور گفت: حوزه علمیه باید مستقل باشد، اما این به معنای بی تفاوتی نسبت به نظام اسلامی نیست، حوزه و روحانیت باید مدافع انقلاب اسلامی باشند.

آیت الله حسینی بوشهری تبلیغ را از دیگر مسئولیت های طلاب عنوان کرد و افزود: طلبه باید هر کجا به آن نیاز داشته باشد حضور پیدا کند که امروز نیز در اقصی نقاط کشور شاهد تبلیغ خودجوش از سوی برخی طلاب هستیم.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha