جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گفتگو با بنیانگذار نخستین دانشگاه تحصیلات تکمیلی مطالعات اسلامی در آمریکا

حوزه/ یک استاد دانشگاه فلسطینی تبار که در ایران و عربستان تحصیل علوم دینی داشته، نخستین مدرسه مطالعات اسلامی در سطح تحصیلات تکمیلی را با هدف آموزش نسل آینده علمای دینی راه اندازی کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از aboutislam، یک استاد دانشگاه مسلمان در ایالت آریزونای آمریکا، بنیانگذار نخستین دانشگاه اسلامی در سطح تحصیلات تکمیلی با عنوان دانشگاه «بیان کلارمونت» برای دانشجویان در ایالات متحده می‌باشد. هدف از راه اندازی این دانشگاه اسلامی آموزش نسل بعدی علما و شخصیت‌های مذهبی در فضای کثرت گرایی عنوان شده تا بتوانند جوامع را به سوی همبستگی و اتحاد سوق دهند.
جهاد ترک استاد دانشگاه، در این رابطه به خبرنگاران گفت: برای اینکه اسلام در ایالات متحده پا بگیرد، معنا دار باشد و تاثیر مثبتی برجای بگذارد، نسل جوان آن را درک کنند و از نسلی به نسل دیگر منتقل سازند، باید قادر به باشند به این دین تکیه کنند و دین در زندگی برایشان ارزش داشته باشد.
این استاد دانشگاه که اصلیت فلسطینی دارد و در دهه 1970 در ایالت آریزونا بزرگ شده می‌گوید: در زمانه ما تنوع جمعیتی زیادی نبود و تنها سفید پوستان، سیاه پوستان و مکزیکی‌ها بودند و همه تصور می‌کردند من مکزیکی هستم.
ده‌ها سال بعد وی به مطالعه اسلام مشغول شده و تصمیم می‌گیرد مردم را با دین اسلام آشنا سازد. او ابتدا خودش مطالعات اسلامی را آغاز کرده و سپس برای تحصیل به ایران و عربستان سعودی رفته است.
جهاد در این باره می‌گوید: در زمانه ما موسسه جدی برای این کار نبود و مسیر درست برای شکوفایی اعتقاد ارائه نمی‌شد. برای همین منظور مردم برای آموزش‌های دینی به سوریه، مصر، مالزی، پاکستان یا هر جای دیگر می‌رفتند.
همین مسئله و کمبود مدارس اسلامی در بلاد غرب او را به سوی راه اندازی یک دانشگاه اسلامی سوق داده است. به همین جهت نیز او نخستین مدرسه تحصیلات تکمیلی مطالعات اسلامی را تاسیس کرده است.
مدرسه «بیان کلارمونت»
مدرسه مطالعات اسلامی «بیان»، یک مدرسه خصوصی تحصیلات تکمیلی اسلامی است که در سال 2011 از همکاری میان موسسه «الهیات کلارمونت» و «مرکز اسلامی کالیفرنیای جنوبی» توسط جهاد ترک تاسیس شده است.
مدرسه اسلامی «بیان» در کلارمونت کالیفرنیا واقع شده و از سال 2016 این نهاد آموزشی در سطح تحصیلات تکمیلی در سه رشته «هنر  و رهبری در مطالعات اسلامی»، «هنر در تحصیلات اسلامی» و « الهیات در روحانیت اسلامی» فارغ التحصیل ارائه می‌دهد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha