پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طلبگی

حوزه/ مدیر مدرسه عالی انوار طاها تصریح کرد: امروز ما نیازمند طراحی نظام های فقهی تمدنی بر اساس شاخص اجتهاد سیستمی و برپایه فقه جواهری هستیم .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام عبداللهی ، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید این مدرسه که با حضور آیات اعرافی و حسینی بوشهری برگزار شد، با اشاره به فعالیت های آموزشی مدرسه عالی انوار طاها ابراز داشت: در این مدرسه یک دوره 4 تا 6 ساله در مقطع سطح و دو دوره 4 ساله در مقطع خارج طراحی شده است که رویکرد اساسی در هر مقطعی برپایه همراهی و هماهنگی با سیاست های کلان مدیرت حوزه می باشد.

وی با بیان این که یکی از اصول بسیار مهم در این مدرسه ارتقای کیفی برنامه ها و فعالیت های آموزشی است، گفت: در عرصه مدیریتی حوزه ، توجه به افزایش سطح کیفی برنامه ها باید با توجه به افق تمدنی و نگرش سیستمی باشد تا بتوان به نیازهای روز جامعه به خوبی پاسخ داد.

این مدیر حوزوی همچنین با اشاره به این که نگاه ما حفظ سنت های اصیل حوزوی با توجه به رویکردهای نوین آموزشی است، افزود: انتخاب آزاد درس و استاد در این مدرسه عالی با حفظ چارچوب های مدرسه صورت می گیرد و ما معتقد هستیم که تدریس ، ایجاد قدرت انتقال مطالب علمی در زندگی طلبه هاست.

وی بیان داشت: از سویی تولید نظریه های عالی معرفتی می بایست در دنیای امروز قابلیت رقابت با دیدگاه های جامعه بشری را داشته باشد و این مساله یکی از ماموریت های مهم موسسات تخصصی و مدارس عالی است.

حجت الاسلام عبداللهی یادآور شد: در امور فرهنگی و تبلیغی نیز توجه خاص ما به تقویت مهارت کیفی در برخورد با مخاطب و افزایش قدرت احساس نیازهای مخاطب است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس دیدگاه و نظر امام (ره) و مقام معظم رهبری ، فقاهت سنتی شرط لازم است اما کافی نیست و ما باید به دنبال ایجاد تحول و توجه به نیازهای نوین در راستای پاسخ به سوالات و ارتقای بصیرت جامعه باشیم.

مدیر مدرسه عالی انوار طاها گفت: رسالت کلیدی حوزه و روحانیت، تربیت اسلام شناسانی است که در مقیاس خرد و کلان زندگی به این سوال مهم پاسخ دهند که نظر خداوند چیست و البته باید در این مورد به همه جوانب امر نظر داشت.

وی افزود: از این حیث ما باید در بُعد فقهی، به سمت طراحی نظام های فقهی تمدنی و ارایه توضیح المسایل تمدنی با شاخص اجتهاد سیستمی بر اساس فقه جواهری حرکت کنیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha