پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله اعرافی در دیدار شهردار قم

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور ضمن تاکید بر لزوم ارتقای زیرساخت های حوزوی و فرهنگی در قم گفت: باید کاری کنیم که شهر قم از حیث مبلمان شهری و معماری ایرانی – اسلامی به الگوی دیگر شهرها تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی، امروز طی سخنانی در دیدار شهردار قم و معاونان وی که در دفتر مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، با اشاره به این که در آستانه ماه محرم و نیز هفته دفاع مقدس هستیم، ضمن گرامیداشت این دو مناسبت اظهار داشت: حقیقتاً باید از اعضای شورای اسلامی شهر قم به خاطر اعتماد مجدد به شهردار کنونی قم که عملکرد خوب و ارزشمندی در این شهر مقدس داشته ، تشکر کرد تا ان شاءالله در سایه حمایت و همدلی و همفکری ، شاهد برداشته شدن گام های بلند دیگری در مسیر توسعه و آبادانی قم و خدمت صادقانه به مردم این دیار باشیم.

خدمت در قم ، شعاع تاثیر ملی و جهانی دارد

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ضمن تقدیر از همکاری و تعامل خوب مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر قم با مرکز مدیریت حوزه و دیگر مراکز حوزوی این شهر افزود: حقیقتاً خدمت به این شهر و مردم ولایی و انقلابی آن، شعاع آن فراتر از یک شهر است چرا که از همه نقاط ایران افرادی در قم هستند و بلکه ما از 130 کشور جهان، طلبه غیرایرانی در قم داریم که تسهیل امر خدمت رسانی به آن ها تراز ملی و بلکه جهانی پیدا می کند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه همچنین اضافه کرد: در حال حاضر حدود 100 هزار نفر ما افراد حوزوی در قم داریم که با احتساب خانواده های آنان، جمعیتی در حدود 300 هزار نفر را شامل می شود و لذا با وجود چهره های علمی و فرهنگی، علما و مراجع و حوزویان در این شهر، خدمت به مردم این جا یک پدیده منحصر به فرد محسوب می شود.

وی با بیان این که در هر کاری انگیزه و نیت الهی و نیز میزان شعاع و دامنه تاثیر عمل باعی افزایش اهمیت و ارزش آن می شود، گفت: خدمت شما به مردم قم با وجود حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران، حوزه علمیه، دفاتر و بیوت مراجع عظام تقلید و دیگر اماکن مذهبی و فرهنگی، نه فقط در ابعاد این شهر بلکه در گستره ملی و جهانی پرتو افکنی کرده و باعث ارایه الگویی ماندگار در امر خدمت رسانی به مردم و افزایش میزان رضایتمندی شهروندان از بابت این خدمت می گردد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین بیان داشت: حقیقتاً خدمت به مردم و فراهم کردن تسهیلات و زمینه های لازم برای آسایش و رفاه زندگی آن ها از منظر آموزه های دینی ، عبادت به شمار می رود به خصوص در شهر مقدس قم که با داشتن چنان ویژگی هایی، خدمت در آن معنا و مفهوم دیگری دارد.

لزوم نگاه متوازن و عادلانه به همه بخش های شهر قم

وی با تاکید بر لزوم تقویت نگاه عادلانه و متوازن به همه بخش های شهر به خصوص مناطق محروم و حاشیه ای گفت: بنده چندی پیش به بهانه ای از منطقه نیروگاه بازدیدی داشتم و حقیقتاً باید بگویم که این نگاه در مدیریت شهری قم وجود دارد که قابل تقدیر است منتهای مراتب ما مسئول هستیم که عدالت اجتماعی را در جای جای شهر از جمله مناطق حاشیه ای و محروم برقرار سازیم.

آیت الله اعرافی همچنین بر لزوم حفظ و تقویت سلامت اداری در مجموعه شهرداری تاکید کرد و افزود: پایش سلامت اداری از سوی مدیران و تقویت نظارت ها باعث افزایش اعتماد مردم به این مجموعه می شود و این در حالی است که متاسفانه به دلیل برخی اختلاس ها و بی قانونی ها در فضای کلی کشور، ما شاهد تغییر نگاه مردم به این قضایا هستیم و از این حیث می بایست کاری کرد که سلامت اداری و اقتصادی و غیره افزایش یابد.

قم را به الگوی شهرها در معماری اسلامی – ایرانی تبدیل کنید

وی خواستار افزایش تعاملات و همکاری های میان بخشی در سطح استان با شهرداری و مجموعه مدیریت شهری شد و گفت: یکی دیگر از نکات بسیار مهم توجه به بحث مبلمان شهری قم با تاکید بر ویژگی های مذهبی و فرهنگی قم و شاخصه های مهم معماری اسلامی است که در این باره با همکاری مردم باید قم را به شهری نمونه و الگو تبدیل ساخت.

امام جمعه قم همچنین خواستار توجه بیشتر مدیران شهری قم به ارتقای زیرساخت های فرهنگی و حوزوی در قم شد و ابراز داشت: حوزه علمیه قم به لحاظ زیرساختی با مشکلات بسیاری مواجه است به طوری که در حال حاضر اکثر طلاب ما در فضاهای غیراستاندارد تحصیل می کنند و از سویی نیز از حیث درآمد و معیشت نیز در وضع مطلوبی به سر نمی برند.

وی افزود: البته ما به دنبال تشریفات نیستیم، بلکه معتقدیم که با همکاری شهرداری و دیگر ارگان ها می توان به تامین و ارتقای دست کم بخشی از زیرساخت های حوزوی در قم کمک کرد، ضمن آن که از یک سو نباید گذاشت که آثار تاریخی و میراث فرهنگی در قم دچار فراموشی و عدم رسیدگی شود.

لزوم رونق مساجد به عنوان کانون فعالیت های دینی و فرهنگی

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که اصل کار فرهنگی و دینی باید در مساجد پررونق صورت گیرد، گفت: در قم در حال حاضر ما حدود 500 مسجد داریم که بر اساس شاخص های موجود باید این تعداد به هزار مسجد برسد و این در حالی است که از همین مساجد موجود نیز در کمتر از 100 مسجد، نماز جماعت صبح اقامه می شود.

وی افزود: باید کاری کرد که قم از حیث داشتن مساجد و رونق و فعالیت فرهنگی در آن به الگوی سایر کشورهای کشور تبدیل شود.

آیت الله اعرافی در پایان ضمن ارایه پیشنهاد ایجاد پارک موزه حوزوی در شهر قم خواستار جدیت بیشتر در رسیدگی به مسایل فرهنگی منطقه پردیسان و ایجاد و توسعه مساجد و کتابخانه در این بخش شد.

۳۱۳/۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha