جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شمس

حوزه/ مسئول کار‌گروه جنگ نرم بسیج اساتید استان اصفهان گفت: ولایت فقیه ادامه مسیر ولایت انبیا و ائمه معصومین(ع) است و همواره دین باید در همه شئونات فردی و اجتماعی جامعه حاکم باشد، اکنون نیز که در زمان غیبت کبری به سر می بریم، احکام اجتماعی و حکومتی دین نباید تعطیل شود و یا تنها در احکام فردی خلاصه گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  از اصفهان، نشست پژوهشی-سیاسی با موضوع " تئوری ولایت فقیه "با سخنرانی «دکتر بیژن شمس»، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، مشاور و مسئول کارگروه جنگ نرم بسیج اساتید استان اصفهان و با حضور مدیر، معاونین، کادر، اساتید و طلاب مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان برگزار شد.

مسئول کارگروه جنگ نرم بسیج اساتید استان اصفهان در ابتدا با اشاره به اهمیت موضوع ولایت فقیه و خطرات غفلت از آن، عنوان کرد: خداوند انسان و جهان را بدون هدف نیافریده است و انسان را جانشین خود بر روی زمین و در مقام خلیفه الهی قرار داده است، به طوری که این مخلوق باید برای بهره گیری از هدایت الهی و تشکیل حاکمیت دینی بر روی زمین تلاش کند.

وی افزود: مهمترین اتفاق در این مسیر، وجود پیامبرانی است که راه رسیدن  به رشد و کمال را به انسان ها ابلاغ کنند و در نهایت جانشینانی برای امر رسالت خویش قراردهند.

شمس در همین راستا به ولایت الهی امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و بیان داشت: نکته مهم و اساسی این انتخاب این است که اطاعت امر رسول خدا(ص)، اطاعت از خدا است، اما در سقیفه حق ولایت غصب شد و همین مساله زمینه  به وجود آمدن واقعه  عاشورا گردید زیرا مردم آن جامعه متوجه نبودند آن که در کربلا شهید کردند خلیفه الله بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گفت: بعد از ولایت امیرالمومنین (ع) تا زمان امامت حضرت مهدی (عج) حاکمیت دینی به معنای اکمل آن، در جامعه وجود نداشت، اما در آستانه غیبت صغری، تئوری مرجعیت مطرح گردید، به طوری که در زمان غیبت اولیه امام معصوم(ع)، نواب اربعه و پس ازآن در زمان غیبت کبری، محدثین و فقها حکم مرجعیت را پیدا کردند.

وی با بیان تفاوت تئوری مرجعیت در اوائل غیبت کبری و تئوری مرجعیت در پنجاه سال اخیر، افزود: مرجعیت اولیه، تنها در فکر حفظ و انتشار دین بود، اما پس از آن نگاهش به سمت حاکمیت دینی سوق پیدا کرد تا جایی که به دنبال آن تئوری ولایت فقیه مطرح گردید، زیرا این نظریه در باطن دین نهفته است و امامان معصوم (ع) شاخصه هایی برای این افراد، در زمان غیبت کبری تبیین نموده اند، اما مکاشفه ی مصداقی آن به مردم واگذار شده است، آنها باید فردی که نزدیک ترین صفات را به امام معصوم داشته باشد انتخاب کنند.

استاد دانشگاه با برشمردن جایگاه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: وظیفه این نهاد، تعیین و عزل رهبر نیست، زیرا خبرگان، جایگاهی پایین تر از مقام ولی فقیه دارد بلکه وظیفه ی آن، این است که مکاشفه ی مردم را پیگیری و رصد نماید.

   وی در ادامه اذعان داشت: ولایت فقیه  ادامه مسیر ولایت انبیا و ائمه معصومین(ع) است و همواره دین باید در همه  شئونات فردی و اجتماعی جامعه حاکم باشد، اکنون نیز که در زمان غیبت کبری به سر می بریم، احکام اجتماعی و حکومتی دین نباید تعطیل شود و یا تنها در احکام فردی خلاصه گردد، زیرا اگر چنین باشد پاره ای از احکام الهی که زمینه ی رشد و هدایت زندگی اجتماعی بشر را فراهم می کند اجرا نخواهد شد و این برخلاف هدف آفرینش انسان است.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha