جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سید ابوتراب موسوی-امام جمعه آبیک

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین موسوی گفت: عاشورا یک حادثه تمام شدنی نیست و این واقعه عمق زیادی دارد که دستیابی به این بطن توجه ویژه، دقت بالا و پژوهش‌های زیاد نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوتراب موسوی، امروز در مراسم سوگواری طلاب مدرسه علمیه خواهران شهرستان آبیک، گفت: بعد از قیام امام حسین(ع) اندیشمندان و شخصیت‌های زیادی علل و عوامل این حادثه را بررسی کردند و به جریان‌شناسی عاشورا پرداختند و آثار بزرگی در این زمینه تنظیم شده، ولی عمق واقعه عاشورا هنوز معرفی نشده است.

وی افزود: قضیه عاشورا حادثه‌ای از قبل پیش‌بینی شده نبود و هیچ کس فکر نمی‌کرد روزی یکی از فرزندان حضرت زهرا (س) در میان افرادی که در مقطعی از زمان خودی بودند در مقابل امام حسین (ع) ایستادگی کنند.

استاد حوزه علمیه قزوین ادامه داد: در جریان عاشورا تغییر انسان‌ها فقط عامل وقوع این واقعه نبود، ولی زمان کوتاهی پس از رحلت پیامبر (ص) شاهد تغییراتی در جامعه بودیم که به حادثه عاشورا منجر شد.

وی ادامه داد: مردم آن زمان سفارشات پیامبر(ص) درباره حضرت زهرا (س) و فرزندان عظیم‌الشان ایشان را دیده بودند و اگر در ظهر عاشورا در مقابل فرزند حضرت زهرا (س) ایستادند، به‌دلیل تغییر جامعه انسانی پس از رحلت پیامبر (ص) بود. این عامل و تمامی عللی که باعث شکل‌گیری واقعه عاشورا شد باید شناسایی شود تا بار دیگر واقعه‌ای مانند عاشورا در طول تاریخ بشریت وجود نیاید.

تولیت مدرسه علمیه خواهران شهرستان آبیک بیان داشت: انسان‌شناسی و زمان‌شناسی واقعه عاشورا موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود و دین‌پژوهان باید تلاش کنند مفاهیم عمیقی که در واقعه عاشورا وجود داشته را احصا کنند و برای جامعه امروز تبیین کنند.

وی اظهار کرد:  اگر امروز شاهد باشیم که مشتاقان امام حسین (ع) سختی‌های راه و مسائل امنیتی عراق را با جان و دل می‌خرند و در راهپیمایی عظیم اربعین مشارکت می‌کنند، به دلیل تحرکی است که نهضت امام حسین (ع) در جامعه بشری و شیعی ایجاد کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی بیان داشت: در عصر امام حسین (ع) انسان‌هایی که هوای نفس بر آنها غلبه کرده بود و دنبال مال‌اندوزی بودند و به‌دلیل اینکه دست‌اندازی به بیت‌المال داشتند و حب مال داشتند در برابر ولی‌الله ایستادند.

وی در پایان گفت: باید عملکرد خود را در قبال فرامین و دستورات رهبری عظیم‌الشان انقلاب اسلامی بسنجیم و بررسی کنیم که ما چگونه در مقابل تصمیم‌های ولی امر خویش تسلیم هستیم، چون این مهم تبلور حضور ما در جامعه امام زمان (عج) خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha