دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
 امام حسین (ع)

حوزه/ واقعه عاشورا بخشی از سیره تربیتی امام حسین(ع) است که در عمل بروز و ظهور یافته، در حالی که همواره به بعد حماسي آن، بيش از بعـد تربيتي توجه مي شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» در کاشان، حجت الاسلام محمود جمشیدی، امروز در نشست گفتمان دینی سیره تربیتی امام حسین(ع)، در آران و بیدگل، گفت: امام حسین(ع)در آغاز حرکت برای قیام، با تعیین هدف که همان اصلاح امت رسول خدا (ص) بود، بر بُعد تربیتی تأکید کردند.
وی با اشاره به اینکه هدف تربیتی امام حسین(ع) بر مبنای دینی، تحقق هدف غایی یعنی قرب الهی بود، خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) نه تنها در جریان واقعه عاشورا، بلکه در طول دوران پربرکت زندگی خود، با به کارگیری شیوه های تربیتی مناسب زمینه را برای هدایت افراد فراهم می‌کرد.
این پژوهشگر حوزوی با اشاره به این که نزد امام حسين(ع) آمد و خود را ناتوان در صبر و کنترل در برابر معصیت و گناه معرفی و درخواست راهکار کرد، افزود: امام حسین(ع) 5 راهکار را به این شخص پیشنهاد کردند تا در صورت رعایت این موارد هرچه قدر خواست گناه کند.
حجت الاسلام جمشیدی، نخستین پیشنهاد امام(ع) را عدم بهره گیری از روزی خدا خواند و افزود: این امر امکان پذیر نیست، چرا که بر اساس آیه 58 ذاریات رازق و روزی دهنده خداست.

این کارشناس حوزوی خاطر نشان کرد: دومین راهکارامام(ع) به این فرد گناهکار این بود که از  قلمرو و حاکمیت خدا دور شود و هر چه خواست گناه کند، در حالی که همه هستی از آن خداوند به شمار می آید و هیچ موجودی از حوزه قلمرو قدرت حضرتش بیرون نیست.
وی افزود: سومین راهکار امام حسین(ع) برای به دام گناه نیفتادن، این بود که از گناهکار خواست اگر می تواند در جایی گناه کند که خدا او را نبیند؛ در حالی که همه عالم محضر خداست و این امر نیز شدنی نیست.
وی ادامه داد: چهارمین پیشنهاد امام حسین(ع) به فرد گناهکاراین بود که آن گاه كه ملك الموت براي قبض روحش مي آيد اگر توانايي دفع او را دارد و مي تواند از دست وي نجات یابد، هر چه مي خواهد گناه كند، اما چنین درخواستی نیز امکان پذیر نیست، چرا که جان همه جانداران در اختيار خدا است و موجودات هيچ قدرتي در برابر اراده و خواست خدا ندارند و تسليم امر او هستند.
حجت الاسلام جمشیدی خاطرنشان کرد: پنجمين پيشنهاد امام حسين(ع) به اين فرد گناهكار اين بود كه فرشته الهي مالك جهنم هرگاه خواست او را وارد جهنم كند نپذيرد، در حالي كه انسان در برابر فرشته مالك جهنم تواني براي نپذيرفتن ندارد.
وی، این شیوه تربیتی را نمونه خوبی از نهی از منکر خواند و اضافه کرد: امام حسین(ع) در مواجهه با این گناهکار، بسیار دقيق عمل کردند و با ظرافت، مخاطب را از ارتکاب به گناه نهی می کند و این شیوه تربیتی بسیار راهگشا بر گرفته از آموزه های قرآن کریم است.
این کارشناس مذهبی، در بخش دیگری از سخنانش، گناه را عامل اصلی بدبختی انسان دانست و تصریح کرد: اگر انسان بخواهد از معصیت دوري كند و به عزت حقیقی دست یابد، باید خدا را در همه حالات ناظر و حاضر در برابر اعمال خود ببیند. چنین یقینی، بنده را در مقابل خالق خویش از انجام گناه و معصیت شرمسار می کند و مانع بسیار خوبی برای ورود به گناه است.
وی، سيره عملی امام حسين(ع) در جريان واقعه كربلا را الگويي جامع و كامـل در روابط انسان با خدا، هستي، خود و انسان هاي ديگر دانست و افزود: واقعه عاشورا بخشی از سیره تربیتی امام حسین(ع) است که در عمل بروز و ظهور یافته، در حالی که همواره به بعد حماسي آن بيش از بعـد تربيتي توجه مي شود.
انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha