پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ایت الله عندلیب

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: گریه های مستمر امام سجاد(ع) پس از جریان کربلا یکی دیگر از شیوه های مبارزاتی حضرت بود تا از این رهگذر نهضت کربلا احیا شود، چرا در این صورت هدف اباعبدالله(ع) که رفع جهالت و برقراری عقلانیت در جامعه بود، احیا می شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، به مناسبت  سالروز شهادت حضرت امام سجاد (ع) مراسمی از سوی دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین و مدیریت حوزه استان، پیش از ظهر امروز با حضور اقشارمختلف مردم ، طلاب، اساتید و روحانیون، در مسجد شیخ الاسلام قزوین برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمد عندلیب همدانی ضمن تسلیت شهادت حضرت امام سجاد (ع) به سجایای اخلاقی این امام بزرگوار پرداخت و گفت: تنها کسی که به خوبی می توانست اهداف قیام امام حسین (ع) و علل این قیام بزرگ را بازگو نماید شخصیت امام سجاد (ع) بود.

وی افزود:  آنچه امروز در اکثر کشورهای اسلامی و حتی سایر کشورها روزی به نام امام حسین (ع) و عاشورا برگزار می شود نتیجه حفظ و حراستی بود که امام سجاد (ع) و حضرت زینب(س) از این واقعه داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد:  امام سجاد (ع) با سیره و روش خود و تالیف کتاب هایی در زمینه واقعه عاشورا به خوبی اسلام ناب محمدی را به مردم معرفی و توانست احیاگر نهضت پدرش در واقعه عظیم عاشورا باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام سجاد(ع) پس از عاشورا و شهادت سیدالشهدا(ع)، رسالت خطیری را در راستای رساندن پیام عاشورا به جهانیان آغاز کرد، افزود: حضرت زین العابدین(ع) در دوران امامت خویش با محدودیت های شدیدی مواجه شد، چراکه حاکمان مستبد اموی سایه شوم خود را بر شهرهای اسلامی گسترده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین عندلیب همدانی با بیان اینکه، اصل مبارزه با ظلم و حکومت های طاغوتی و تلاش برای اقامه حاکمیت اسلامی یک اصل مهم است که در زندگی حضرات معصومین(ع)دیده می شود، بیان داشت: از آنجا که به سادگی نمی توان از اصل مذکور گذشت، لذا  ائمه معصومین(ع) همواره در این راستا تلاش کردند.

وی ادامه داد :گریه های مستمر امام سجاد(ع) پس از جریان کربلا یکی دیگر از شیوه های مبارزاتی حضرت بود تا از این رهگذر نهضت کربلا احیا شود، چرا در این صورت هدف اباعبدالله(ع) که رفع جهالت و برقراری عقلانیت در جامعه بود، احیا می شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه یادآور شد: در حقیقت مبارزه حضرت در آن زمان نوعی از مبارزه  غیر مستقیم بود، به گونه ای که در برخی مواقع، حضرت با مبارزه فرهنگی، گاه با مبارزه از طریق برگزاری جلسات اخلاق،معارف و تبیین دین و اصول اسلامی،  و رسیدگی به فقرا و ایتام وارد عمل می شدند.

وی در پایان بر ضرورت استفاده طلاب از فرصت ها تاکید کرد و گفت: شما طلاب باید بیشتر به بهره گیری علم همراه با تقوا تلاش نمایید، چرا که در گذشته بسیاری از علما و فضلا به خوبی توانستند با امکانات بسیار محدود و کم، به مدارج عالیه دست پیدا کنند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha