پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام افشین فر

حوزه/مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی گفت: فراموش کردن معروف٬ بزرگ‌ترین منکر است و بی‌توجهی به این معروف‌ها زمینه بزرگ شدن منکرات را در جامعه ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام سيد محمد افشين فر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، ضمن عرض تسلیت ایام محرم اظهار داشت: در کلام اباعبدالله الحسین (ع) بزرگ‌ترین فایده امربه‌معروف٬ دعوت به اسلام است، در واقع آمر به معروف مردم را به اسلام و شرع مقدس دعوت می‌کند.

وی با بیان اینکه انجام واجب و ترک محرمات، بهترین شیوه دعوت به اسلام است، افزود: فایده دوم امربه‌معروف، جبران شدن ظلم‌هایی است که در جامعه اسلامی انجام می‌شود، اگر کسی به انسان ظالم تذکری داد و این موضوع در جامعه فراگیر شد، اسلام معنای حقیقی خود را پیدا می‌کند.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی از بین رفتن عادات زشت اخلاقی در جامعه را یکی دیگر از فواید امربه‌معروف و نهی از منکر دانست و گفت: عادات و رفتار زشتی که در جامعه تزریق شده است٬ با این فریضه الهی از بین می‌رود، ظالم در جامعه تنها می‌شود و همه دنیا با ظالمان به مقابله بر‌می‌خیزند و حق مظلومان ستانده می‌شود.

وی ادامه داد: مثلاً اگر در جامعه اسلامی افرادی که با فتنه 88 همراهی کردند، طرد و سرزنش شوند، جامعه اسلامی احیا می‌شود و این خاصیت این فریضه الهی است.

دبیر قرارگاه فرهنگی صاحب‌الامر(عج) با تأکید بر اینکه باید فضای فعلی جامعه که اگر کسی نهی از منکر کرده تندرو حساب می‌کنند، شکسته شود، اظهار داشت: معیار رفتارها در جوامع اسلامی بر اساس حق است و اگر در این مسیر فردی یا گروهی از حق دفاع کرد نامش تندروی نیست.

وی با بیان اینکه اگر فرهنگ امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود، عدالت اسلامی برای همه اجرا می‌شود، تصریح کرد: در این مسیر٬ وظیفه نخبگان بسیار حیاتی و مهم است، عهد خدا با عالمان این است که به‌سختی مردم راضی نباشند.

حجت‌الاسلام افشین فر گفت: اگر این فریضه در جامعه جاری شود، کسی دنبال مقصر نمی‌گردد و همه برای حل مشکل حرکت و جهاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امربه‌معروف نسبت به حاکمیت مهم‌ترین بخش این فریضه است، افزود: برای حل مشکلات نظام اسلامی باید برنامه‌ریزی وجود داشته باشد و تأکید مقام معظم رهبری برای حل آسیب‌های اجتماعی بر اساس همین برنامه‌ریزی‌هاست.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه حرکت و تجمع مؤمنین حول محور و شخصیت وجودی ائمه اطهار (ع) و ولی زمان، نقطه هدف دشمن است، گفت: تمام تلاش دشمن برای از بین بردن این تجمع است و همواره برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: امروز نیز بسیاری، از تجمع اصحاب حق، هراس دارند چرا که در این تجمعات و حرکت پشت سر ولی‌فقیه، برکات بزرگی نهفته است.

حجت‌الاسلام افشین فر با تبیین بخش‌هایی از خطبه امام حسین(ع) در آغاز حرکت به سمت کربلا٬ گفت: در تعبیر امام حسین(ع)، امربه‌معروف و نهی از منکر جلوتر از نماز وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: ملاک جامعه اسلامی و ماندگاری احکام اسلامی در اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر است، اگر این فریضه الهی به‌درستی در جامعه اجرا شود، همه‌چیز در جایش قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha