جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله سیستانی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین کشمیری گفت: مؤمنان اروپا باید همکاری داشته باشند و نیازهای همدیگر را برآورده سازند و با عمل به توصیه های ائمه(ع) فضایی مناسب برای زندگی در غربت را فراهم کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله سیستانی و رئیس مرکز اسلامی امام علی(ع) لندن در سخنان خود در مسجد امام علی(ع) کپنهاک دانمارک گفت: مؤمنان باید همکاری داشته باشند و نیازهای همدیگر را برآورده سازند و با عمل به توصیه های ائمه(ع) فضایی مناسب برای زندگی در غربت را فراهم کنند به ویژه در مورد آموزش فرزندان خود و حفظ هویت و فرهنگ ملی و دینی آنها نه اینکه آنها هم مانند دیگران با دامن زدن به بحران ها و دروغ پردازی ها داشته های علمی فرزندان خود را از بین ببرند و باعث عقب افتادگی درسی و علمی آنها بشوند.

ایشان افزود: جلوگیری از درس خواندن فرزندان موجب شکستن کمر آنها و از دست رفتن آرزوها می شود به ویژه درمورد کسانی که خود را پیرو مدرسه اهل بیت(ع) می دانند، زیرا اهل بیت(ع) از ما خواسته اند برای کسب درجات عالی تحصیلی و علمی دینی و دنیایی برای خود و فرزندانمان تلاش کنیم تا مؤمنان در فرهنگ و دانش و رفتار خود زبانزد باشند تا جایی که در روایت آمده است: از ما نیست کسی که در شهری با جمعیت صد نفر یا بیشتر باشد و در آن شهر کسی از او پرهیزگارتر باشد.

حقوق مؤمنان نسبت به هم

نماینده آیت الله سیستانی در ادامه سخنان خود به برخی حقوق و تکالیف مؤمنان نسبت به هم اشاره کرد و گفت: از برجسته ترین حقوق مؤمنان نسبت به هم حقوقی است که در روایت معلی بن خنیس از امام صادق(ع) آمده است که می گوید به امام صادق(ع) گفتم حق مؤمن بر مؤمن دیگر چیست؟

فرمود: هفت حقوق واجب دارند که اگر آن را رعایت نکند از ولایت خداوند خارج شده و طاعت او را ترک کرده است.

گفتم این حقوق چیست؟

فرمود: وای بر تو ای معلی! من تو دلسوز تو هستم و می ترسم نتوانی آن را به خوبی حفظ کنی یا اینکه این حقوق را بدانی و به کار نگیری.

گفتم لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم.

فرمود: ساده ترین این حقوق آن است که آنچه را که برای خود دوست داری برای او هم دوست بداری و آنچه را برای خود نمی پسندی برای او هم بپسندی.

و حق دوم این است که برای برآورده ساختن نیاز او تلاش کنی و رضایت او را جلب کنی و با گفته او مخالفت نکنی.

و حق سوم این است که هرکمکی از دست و پا و زبان و مالت برآید برای او انجام دهی.

و حق چهارم آن است که دیده بینا و راهنما و آینه و پوشش او باشی.

و حق پنجم آن است که این گونه نباشد که تو سیر باشی و او گرسنه و تو لباس داشته باشی و او برهنه و تو سیراب باشی و او تشنه باشد.

و حق ششم این است که این گونه نباشد که تو زن و خدمتکار داشته باشی، اما او نداشته باشد و در این صورت باید خادمت را نزد او بفرستی تا لباسش را بشوید و برایش غذا درست کند و بستر او را آماده کند.

و حق هفتم آن است که سوگندش را بپذیری و دعوتش را قبول کنی و بر جنازه او حاضر شوی و اگر بیمار شد او را عیادت کنی و در برآورده کردن نیاز او تلاش کنی و اجازه ندهی آنقدر محتاج شود تا از تو درخواست کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha