پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا

حوزه/ معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: اعضای مجمع باید موضوعات آموزشی را رصد کنند و ببینند کدامیک با حکمت اسلامی در تضاد است و با شناخت این نقاط تضادگونه برای بازسازی متون فعال شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا در اختتامیه نخستین اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه نقطه قوت آموزش ما این است که سنت متن خوانی در آن وجود دارد، گفت: پیشنهادات جدید در زمینه فلسفه نباید ما را از نقطه قوت دور کند و متن خوانی می بایست در حوزه مسائلی که بناست کاستی ها را حل کند، تقویت شود.
وی با بیان اینکه فلسفه کامل به معنای حضور افرادی مسلط به متون حکمت و فلسفه بوده و در این راستا نیازمند تعدادی از طلاب و فضلای مسلط به متون هستیم، تصریح کرد: همانگونه که بر اساس حکمت «مشّا» برخی از فصل بندی‌ها از فصل بندی‌های متکلمین تاثیر گرفته است، تدوین تاریخی متون ما به مسائل زمان ناظر می‌باشد که این امر علتی بر زنده بودن حوزه معرفتی است.
معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که یکی از نقاط قوت آموزش ما تاکید بر الهیات به معنای خاص آن است، اظهار کرد: آموزش ها در حوزه فلسفه‌های مدرنِ دنیای امروز باید به مسائل زمان معطوف شود و گفتگوهای وسیعی در زمینه حکمت وجود داشته باشد زیرا برخی مباحث آموزشی می‌تواند برای حل مسائل روز کارآمد باشد.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این که مجمع عالی حکمت اسلامی باید موضوعات آموزشی را رصد کند و ببیند کدامیک با حکمت اسلامی در تضاد است، خاطر نشان کرد: اعضای مجمع باید با شناخت این نقاط تضادگونه متون برای بازسازی آن فعال شوند اما اگر برای این مشارکت و نظارت بر متون حمایتی نباشد، خلا ایجاد می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این ظرفیت شایسته نظارت بر متون در مجمع  به سبب خالی بودن از علائق سیاسی وجود داشته و می تواند عامل رشد و ارتقا زمینه آموزشی شود.
حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا در ادامه با بیان این که تدوین رساله های سطح چهار ناظر به مسائل زمان نیز باید در دستور کار مجمع قرار بگیرد، یادآور شد: اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی باید بکوشند تا با شناسایی متون موجود در بخش هایی که می تواند مسائلی از مسائل زمان را پاسخگو دهد، آن را با درایت و بینش به طلاب ارائه کنند که در این زمینه تجارب آموزشی می بایست تجمیع و ارائه شود.
معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که مفاهیم جدید غربی که امکان ارتباط گیری با متون داخلی را از ما گرفته باید در نظام آموزشی شناخته شده و برای طلاب در راستای تقابل با آن به روشنگری پرداخت، ابراز کرد: همانطور که علم ارتباطات داعیه متافیزیک دارد و برخی از این حوزه های معرفتی اینگونه است، جابجایی حوزه های معرفتی یکی از مسائل مهم می باشد که در زمینه این امر باید برای روحانیون در اتاق فکر با روش های شایسته روشنگری شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha