جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله کاشانی(ره)

حوزه/ مؤمنان با یکدیگر برادرند و اسلام مسلمانان را امت واحد خوانده است، نباید اختلافات در پاره‌ای از مسائل موجب تفرقه بین مسلمین جهان شود زیرا دشمنان اسلام همواره به دنبال تفرقه و اختلاف‌افکنی در جامعه اسلامی هستند و از آن سود می‌برند.

* آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

وَٱعْتَصِمُوا۟ بِحَبْلِ ٱللَّهِ جَمِيعًۭا وَلَا تَفَرَّقُوا۟   آل‌عمران/103

و همگی به ریسمان خدا [ قرآن و اسلام و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید

* آینه:

حکایت؛ مجاهد بزرگ سید محی الدین قلیبی تونسی گوید: در مجلسی با آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی نشسته بودیم که یکی از حاضرین نظر وی را درباره اختلاف شیعه و سنی پرسید، از هر دو دسته تعداد زیادی در جلسه حضور داشتند و سؤال‌کننده تصور می‌کرد با این سؤال زعیم را به‌زحمت افکنده است. ولی او با دلیل، سؤال‌کننده را قانع کرد و گفت: من مسلمانم و چیزی جز اسلام نمی‌شناسم، اسلامی که محمد صلی‌الله علیه و آله آن را از جانب پروردگار آورده است. خداوند بر مسلمانان واجب کرده است که با هم متحد شویم و در مسائل دیگر هر که هر اعتقادی دارد باید نزد خود نگه دارد و امروز بر مسلمانان است که با هم متحد شوند و با یک روح در برابر استعمار مقاومت کنند و ریسمان محکم الهی را چنگ زنند و پراکنده نشوند همچنان که خداوند دستور داده است.

 اکنون حالت مسلمانی خطرناک‌تر از حد تصور است و بازگشت به اتحاد و همبستگی برای رهایی از استعمار لازم‌تر از هر چیز است، این نظریاتی بود که من آن را از قرآن که مورد وفاق شیعه و سنی است، کسب کرده‌ام.1

توحید حرف اول دین محمد است                    اسلام ناب در همه جای جهان یکی است2

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل
  2. سید محمدصادق آتشی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha