پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد

حوزه/ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‎های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر لزوم نقش مهم و موثر مبلغان در زمینه اشاعه فرهنگ استفاده از فضای مجازی سالم تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر مرتضی موسویان عصر امروز در نشست هم اندیشی و رونمایی از فاز دوم سامانه مدیریت نشر الکترونیک پژوهان در تالارغدیر دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در کنار توجه خانواده‎ها به عناصر تهدید آمیز، باید تلاش کنیم که تمام شبکه های موجود، به هم متصل شوند و نیازهای آنها را مرتفع کنیم و اگر کسی نیاز بیشتری داشت باید به آن خواسته با شرط مشروعیت کمک کرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‎های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: همه باورها در مغز شکل میگیرد و اعتقادات ما نیز عقلی است؛ به همین جهت باید بستر شناخت بهتر و درست تر را با همکاری نهادهایی چون دفتر تبلیغات ایجاد کنیم؛ مبلغان باید در ایجاد فضای مجازی سالم نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

وی با ذکر این مطلب که پنج فراروند اساسی دنیا را تغییر داده اند ،گفت: این چهار روند شامل از جمله هوش مصنوعی، قدرت پردازش، شبکه، شبیه سازی محیط و حواس دنیا را متاثر کرده‎اند.

موسویان افزود: افق 2025 یا 2030 در عرصه هوش مصنوعی تعیین شده است که در نهایت به افزایش قدرت پردازش خواهد رسید؛ تمام فرایندها با چهار کامپیوتر کوانتومی در این افق انجام می‎شوند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‎های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: در آینده در محیط های سه بعدی شبیه به واقعیت زندگی خواهیم کرد؛ همین امروز نیز می توانیم از همین نقطه از موزه لوور فرانسه بازدید کرده و حتی صدای گام های خود را نیز بشنویم.

وی تصریح کرد: در خصوص شبکه، در سالهای گذشته در کشور ما مقرر شد که زیرساخت استفاده از آی پی نسخه 6 فراهم شود؛ در سال 2030 زمانی که این جامعه شبکه ای به بلوغ می رسد، شاهد جامعه شبکه‏ای عصبی خواهیم بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: برای ایجاد شبکه، هر انسان و حیوان و نبات باید دارای آدرس منحصر به فرد باشد؛ این آدرس دهی 2 به توان 128 آدرس را به ما می دهد؛ 2 به توان 40 بیشتر، هنوز نام گذاری نشده است، ولی اگر به عنوان همه انسانها و حیوانات و نباتات یک وسیله نشانه گذاری نصب شود این عدد تمام نمیشود؛ در‎ آی پی نسخه 6 می‏توان این فرمت را گنجاند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‎های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: مهمترین مساله در کنار شبیه سازی محیط ،شبیه سازی حواس انسان در حال تحقق است؛ پروژه ای به دنبال آن است که صددرصد حواس انسان را در فضای دوم به کار گیرد.

وی تصریح کرد: امروزه دانشمندان به دنبال ارتباط مغز به یک جسم غیر فیزیکی  هستند؛ یعنی یک جایگزین انسان که با نرم افزار که در زندگی دوم استفاده می شود در یک نرم افزار استفاده شود؛ دنیا به سمت تجربه حالت برزخ  در حال حرکت است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد:  فضای دوم، فضایی است که رفته رفته در حال رفتن به آن سمت و زندگی در آن فضا هستیم؛ در حوزه فیلترینگ و سلبی به صورت موقت کاری انجام می شود، ولی باید زندگی در دنیا را به صورت اساسی پیگیری کنیم.

وی تصریح کرد: طرح توسعه فضای مجازی سالم و ایمن در شورای فضای مجازی تصویب شد؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این وظیفه را متوجه خود می‎دانست؛ در خصوص ثبت و صدور، در فضای دوم امکان ممیزی پیش از انتشار وجود ندارد؛ در حقیقت واسطه ای بین تولید، توزیع و مصرف وجود ندارد؛ پس باید بحث ثبت و صدور مجوز تغییر کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: در همین زمینه یک کد یونیک به نام «شامد» تولید شد که 16بیت، اطلاعات را نشان نقرهای  به خود اختصاص میدهد که در آن قالب و نوع محتوا، محل مجوز و ناشر و تولید گر و... بیان شده است.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‎های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: زیرساخت این شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال انجام شده است و در نشست‎هایی که در مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد، نخبگان این عرصه حضور یافتند و زیست بوم فضای مجازی رصد می شد؛ در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در فضای مجازی نمیتوانیم در کل فضای مجازی احاطه و مدیریت کنیم بلکه باید یک فضای کوچک مدیریت پذیر ایجاد کنیم که نام آن را فضای مجازی سالم، مفید و ایمن نهادیم.

وی تصریح کرد: در این سیستم نشان نقرهای شامد به سایت داده میشود و برای طلایی شدن باید مجوزهایی را دریافت کند؛ تا کنون صدها هزار سایت و کانال و نرم افزارهای برنامه کد شامل را اخذ کرده اند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: این مقدار کانال و سایت، ناکافی است و باید فرهنگ سازی شود که حداقل به تعداد 22 هزار کانال بالای 5 هزار کاربر برسیم؛ از 22هزار کانال بالای 5هزار عضو، 7هزارکانال موثر قابل تولید محتوا داریم؛ 34 تا 40 درصد کانال های دارای پتانسیل تولید محتوا و پربازدید، شامد دریافت کرده‎اند ولی این مقدار کافی نیست.

وی گفت: اگر این سایت ها و کانال ها نشان دار شوند، یک فضای سالم، مفید و ایمن ایجاد می شود؛ این مساله نیازمند فرهنگسازی بالا دارند؛ مبلغین حوزوی باید این موارد را به مردم منتقل کنند که به سایت هایی اعتماد کنند که نشان دار باشند و نشان ها را نیز تست کنند.

وی تصریح کرد: اگر سایت ها و کانال ها دسته بندی شوند به اتحادیه ها و صنوف مداخله خواهند کرد و آنها را به سمت مجوز دادن به این سایت ها از طریق شامد خواهیم برد و از این طریق رونق اقتصادی نیز حاصل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha