جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد در دیدار آیت الله اعرافی

حوزه/ موسویان با بیان این که نقش مبلغان در آگاهی بخشی بسیار مهم و ارزشمند است گفت: ممیزی بررسی و نظارت بر بسیاری از فعالیت های دیجیتالی را طلاب حوزه علمیه عهده دارهستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، سید مرتضی موسویان رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه در دیدار با آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه  که در قم برگزار شد، اظهارداشت: ممیزی بررسی و نظارت بر بسیاری از فعالیت های دیجیتالی را طلاب حوزه علمیه قم عهده دارهستند و ما خواهان گسترش این تعاملات و همکاری ها هستیمو

وی با بیان این که نقش مبلغان در آگاهی بخشی بسیار مهم و ارزشمند است افزود: ۱۰ میلیون سیم کارت دروغین در کشورداریم ولی در همین حال شناسه شامد یا شماره الکترونیکی محتوای دیجیتال برای 69 هزار پایگاه اطلاع رسانی، 17 هزار کانال تلگرامی و 130 هزار نرم افزار اندرویدی صادر شده است.

این مقام مسئول درصنعت فناوری اطلاعات با بیان اینکه کد شامد با هدف هویت بخشی به محتواهای دیجیتالی و نظارت بر تولیدات در فضای مجازی ایجاد شده است، افزود: این کد قابل اعتبار سنجی است و در صورتی که بستری در فضای مجازی اقدام به تولید محتوای ضدارزشی نماید، آن بستر تنها با یک کلیک از دسترس خارج می شود.

وی بیان کرد: طرحی درحال پیگیری است که هسته اصلی آن از ممیزانی است که تحصیلات سطح سه حوزه علمیه دارند و با یک طرح فرهنگ یار به مردم مرتبط می شوند تا مردم موارد ضد ارزشی را گزارش دهند.

موسویان اضافه کرد: در این راستا 16 بند محتوایی را آماده کرده ایم و ناشران محتواهای دیجتیال باید متعهد به رعایت این بندها باشند.

وی با اشاره به این که حاکمیت وظیفه نظارت بر فضای مجازی دارد، گفت: حاکمیت باید محیط سالم را خودش معرفی کند و با توجه به نشان دار شدن فضای مجازی، باید فضایی سالم، مفید و ایمن در شبکه های اجتماعی ایجاد شود.

وی ادامه داد: این اقدام نیاز به تبلیغات گسترده و فرهنگ سازی دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی نمی تواند این طرح را ادامه دهد و از حوزه علمیه خواهران می خواهیم در این طرح وزارتخانه را یاری دهند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ظرفیت بالای حوزه علمیه خواهران اشاره و اضافه کرد: یادگیری این 16 بند تعهد برای تولید محتوا در فضای مجازی بسیار آسان است و طلاب خواهر با توجه به نفوذی که در جامعه دارند می توانند مردم را برای همکاری با وزارت ارشاد تشویق نمایند.

موسویان خاطرنشان کرد: امکان فیلترینگ در همه کشورها وجود دارد و همه کشورها بهتر از ایران از این امکان استفاده می کنند، ولی آن ها هم اسیر این مساله هستند که فیترینگ کارآمد نیست مانند فضاهایی از جمله توئیتر که گرچه فیلتر است، ولی بسیاری از مسائل در این فضا مطرح می شود.

وی با بیان این که قوانین برای برخورد با کانال های غیرمجاز کافی نیست، تصریح کرد: در شورای فضای مجازی مصوب شد کانال های تلگرامی بالای پنج هزار عضو مجوز دریافت کنند که زیرساخت های این اقدام به ما سپرده شد.

رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با تاکید بر سیال بودن فضای مجازی، بیان کرد: باید بر این فضاها مدیریت صحیح صورت گیرد و همانگونه که در سال های گذشته دیر عمل کردیم و مجبور به انفعال شدیم، اگر اقدام عملی نداشته باشیم در سال های آینده با انفعال بیشتری مواجه می شویم.

وی در ادامه با اشاره به تغییرات سریع و رادیکالی در فضای مجازی، گفت: پیش بینی شده در سال 2030 انسان بتواند آنچه را که در محیط پیرامون مشاهده می کند در فضای مجازی نیز احساس و درک کند.

موسویان افزود: با این پیشرفت حواس پنچ گانه شامل لامسه، بویایی، چشایی، شنوایی و بینایی به راحتی در فضای مجازی قابل دریافت و لمس خواهد بود.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha