جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همایش «حوزه، اربعین و جاذبه های حسینی»

حوزه/ مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه، با اشاره به اهمیت حضور طلاب در راهپیمایی اربعین بر لزوم ملبس بودن طلاب در این مسیر تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین زمانی عصر امروز در همایش حوزه و جاذبه‎های حسینی اربعین، در مدرسه عالی دارالشفا قم، راهپیمایی اربعین را مصداق تعظیم شعائر الهی دانست و گفت: قرآن کریم در زمینه تعظیم شعائر و تقوای قلوب بیان می کند که اگر کسی تعظیم شعائر الهی داشته باشد، نتیجه آن تقوای قلب خواهد بود.

مسئول دفتر امور اجتماعی وسیاسی حوزه افزود: اگر جامعه ای تعظیم شعائر کرد؛ راهپیمایی اربعین را برگزار نمود و مراسم وفیات و شهادتها و موالید را انجام داد، شعاع نور و معنویت در کل جامعه توسعه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: ماه رمضان که بسیاری از مردم روزه می گیرند، آمار جرائم کاسته می شود؛ اگر شعائر تعظیم شود تقوا جایگزین خواهد شد.

حجت‎الاسلام والمسلمین زمانی اظهار کرد: روایات نسبت به زیارت قبر امام حسین(ع) بسیار زیاد است؛ امام باقر(ع) فرمودند شیعیان را به زیارت امام حسین(ع) امر کنید، زیرا فایده اول آن افزایش رزق زائر است؛ فایده دوم، مد عمر است؛ مد عمر شامل دو عنصر طولانی شدن و بابرکت شدن عمر است؛ سومین فایده اربعین آن است که بلاها را از انسان برطرف میکند.

مدیردفتر امور اجتماعی وسیاسی حوزه بیان کرد: در پرتو این آیه و حدیث شریف باید گفت که اربعین دارای دو بعد است؛ نخست زیارت انفرادی  و دوم بعد اجتماعی وسیاسی است که این مساله فراتر از زیارت امام است؛ این دو عنصر به هم پیوند خورده و راهپیمایی اربعین را شکل داده است.

وی گفت: اربعین در هر دو بخش مصداق تعظیم شعائر است؛ روحانیون به مردم اعلام می کنند که نسبت به شعائر الهی سه وظیفه دارند که این وظایف شامل احیای شعائر و برگزاری مراسمات، تبیین حقیقت تاریخ مناسبت ها و حوادث و الگوگیری از مجموعه آن مناسبت ها وپدیده های تاریخی برای تحقق بخشی به آرمان های اهل بیت(ع) در طول تاریخ است.

حجت‎الاسلام والمسلمین زمانی تصریح کرد: این راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، توجه جهانیان را نیز به خود جلب کرده است؛ پیام راهپیمایی اربعین حداقل دارای 10 مورد است.

وی در توصیه ای به طلاب حاضر در اربعین بیان کرد: التزام به ملبس بودن در این سفر، اقدام به تعلیم معارف اسلامی در لابلای حرکت، الگو بودن برای خدمت به ضعیفان و محبت، رعایت وحدت اسلامی، کمک به اقامه نماز اول وقت و تاکید بر وحدت شیعی از جمله وظایف طلاب در این سفر است.

مدیردفتر امور اجتماعی وسیاسی حوزه بیان کرد: پیام های ده گانه راهپیمایی اربعین به جهان بشریت شامل، استمرار حیات عاشورا، پیام استمرار ابدیت ولایت و عترت(وعده خدا و پیامبر)، پیام وحدت شیعی و اسلامی، پیام سبک زندگی اسلامی شامل محبت و عشق و فداکاری و ایثار، پیام صلابت و مقاومت در مقاومت در مقابل استکبار، پیام محو اسراییل(آرمان امام راحل)، مبارزه با جریان‎های تکفیری، اعلام آمادگی جهاد، مانور انقلاب اسلامی و وعده نزدیکی ظهور حضرت ولی عصر(عج) و اعلام آمادگی مردم است.

وی گفت: امام جمعه کرمانشاه ده سال پیش بیان کرد که سه سفر پیاده به کربلا رفته ام؛ این مسایل در اربعین رخ نمایی می کند؛ البته اگر مرزها بازتر شود بشریت، شاهد عشق مسلمانان به اهل بیت(ع) خواهد بود؛ در سوم شعبان، سه میلیون نفر اهل سنت مصر به قاهره میآمدند در جشن میلاد امام حسین(ع) در کنار مقام راس الحسین(ع)شرکت می‎کردند؛ فرهنگ ها در آینده آماده تر خواهد شد و این وحدت نمایان تر خواهد شد.

حجت‎الاسلام والمسلمین زمانی تصریح کرد: اربعین اردوی خودسازی است؛ قرآن کریم در مساله واعدوا به دبنال ایجاد رعب دشمنان از وحدت مسلمانان است و این جریان اربعین یکی از مصادیق مهم ایجاد رعب در دل دشمنان است تا از دشمنی با ما منصرف شوند.

مدیردفتر امور اجتماعی وسیاسی حوزه بیان کرد: جریان تکفیری را جوانان اربعینی منکوب کردند؛ در این زمینه باید چهار عامل وهابیت، استعمار جهانی، ارتجاع منطقه عربی و قدرتهای استعمار زده از جمله حکومت عربستان وجریان تند شیعی علیه وحدت را از بین برد؛ اگر رکن چهارم نبود وهابیت نمی توانست جهان اهل سنت را برای مقابله با شیعه متقاعد کند.

وی گفت: یکی از ارکان اقتدار ایران اسلامی راهپیمای عظیم اربعین است که زمینه های صدور انقلاب را برای ما فراهم کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha