جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد شدید از نگاه اقتصادی دولت به پیاده‌روی اربعین تأکید کردند: باید تلاش‌ها در جهت تشویق و تسریع این راهپیمایی بزرگ باشد اما دولت به این مراسم به‌عنوان منبع درآمد نظر دارد، افزایش کرایه‌ها، گرفتن هزینه‌های بیمه، هلال‌احمر و پارکینگ هیچ توجیهی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با قرائت  پیامی به زائران اربعین  با اشاره به وظایف دولت ایران و عراق در پیاده‌روی حماسی اربعین حسینی(ع) تأکید کردند: حماسه اربعین سرمایه عظیمی است که باید از آن به بهترین صورت بهره‌برداری کرد و از دولت عراق نیز به خاطر تلاش‌ها و خدمات برای زائران خارجی تشکر کرد.

ایشان با انتقاد از نگاه اقتصادی دولت به پیاده‌روی اربعین تأکید کردند: باید تلاش‌ها در جهت تشویق و تسریع این راهپیمایی بزرگ باشد اما دولت به این مراسم به‌عنوان منبع درآمد نظر دارد، افزایش کرایه‌ها، گرفتن هزینه‌های بیمه، هلال‌احمر و پارکینگ هیچ توجیهی ندارد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کردند: اخذ گذرنامه و روادید برای عبور از مرز ضروری و لازم است و هیچ‌کس نباید به خود چنین اجازه‌ای بدهد که بدون روادید و دیگر تشریفات قانونی از مرز عبور کند چراکه امر زیارت مستحب است و عبور قانونی از مرز ضروری است.

ایشان بابیان اهمیت احترام به حس میزبانی و مهمان‌نوازی ملت عراق گفتند: نباید به حس میزبانی و مهمان‌نوازی ملت عراق در ایران نادیده گرفته شود، چرا آن‌ها برای حفظ امنیت و رفاه زوار تمام تلاش خود را انجام می‌دهند که از همین‌جا هم باید از آن‌ها تشکر کرد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با توصیه به زوار اربعین خاطرنشان کردند: این راهپیمایی حماسی را سیاسی و جناحی نکنید و از شعارها و عکس‌های تفرقه‌افکن بپرهیزید و به تبلیغ اشخاص در این مراسم مبادرت نورزید و از طرف ایرانی هم می‌خواهیم به شایستگی میزبانی زائرانی را کنند که به سمت مرزهای عراق روانه هستند

این مرجع تقلید در بخشی از بیانات خود، با بیان حدیث شریفی از پیامبر گرامی اسلام تصریح کردند: رسول مکرم در باب علم‌آموزی سه درخواست مهم و کاربردی از خداوند متعال دارند نخست آنکه علم و آموخته‌های انسان روزافزون شود، دوم آنکه به سراغ تعلیم علومی برویم که  نافع باشد و سوم به علومی که آموخته‌ایم عمل کنیم.

 ایشان با انتقاد از آموزش و تدریس برخی علوم غیر نافع در مراکز علمی کشور تأکید کردند: بعضاً در دانشگاه‌ها علومی تدریس می‌شود که سودی برای جامعه ندارد که لازم در تدوین دروس دانشگاهی پایش های صورت گرفته شود تا از حالت تشریفاتی بودن خارج شود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم بابیان برخی سرفصل‌های غیرضروری حوزه‌های علمیه نیز عنوان کردند: در حوزه‌های علمیه نیز دروسی تدریس می‌شود که مطول است و درنهایت به درد حوزویان نمی‌خورد درحالی‌که هدف آن است که با تحصیل علوم حوزوی به احکام، فقه و اصول برسیم، بنابراین لازم است تا در حوزه نیز بخش‌های  غیرمفید حذف شود.

ایشان با بیان اهمیت تولید علم و فراگیری علم در حد ضرورت بیان کردند: علوم را باید در حد ضرورت فراگرفت و به دنبال آن رفت اما ترجمه آثار دیگران صرفاً تا حدی خوب بوده و نباید کار را صرفاً منحصر در ترجمه علوم دیگران کرد.

متن کامل بیانیه معظم له

بسم الله الرحمن الرحیم

زیارت و راهپیمایی اربعین بزرگترین تجمع بشری در یک مکان در طول تاریخ است و سرمایۀ عظیمی برای پیروان مذهب اهل بیت (علیهم السلام) و مسلمین جهان می باشد که باید به احسن وجه از آن استفاده کرد.

اولاً از مهمان نوازی و مساعدت دولت و ملت عراق در پذیرایی از میلیون ها زائر خارجی تشکر می کنیم. ثانیاً توصیه هایی به دولت خودمان و دولت عراق و مردم شریف کشورمان برای بهبود این مراسم عظیم داریم.

با توجه به آثار خوب فرهنگی و تربیتی این مراسم مخصوصاً بر جوانان و اقشار جامعه باید این برنامه تسهیل و تشویق شود، متأسفانه برخی از دستگاه های دولتی و نیمه دولتی گویا به این مراسم به عنوان یک منبع درآمد نگاه می کنند.

مثلا گرفتن هزینه های جانبی نامتعارف برای برخی از خدمات توجیه روشنی ندارد، مسائل مربوط به بیمه، هلال احمر، حق کارگزاری، هزینۀ پارکینگ و امثال آن.

افزایش شدید نرخ حمل و نقل در این ایام نیز جای اشکال است.

برادران عراقی نیز برای هزینۀ ویزا رقمی را قرار داده اند که برای گروهی بسیار سنگین است. این نرخ برای توریست های خارجی ممکن است مناسب و متعارف باشد ولی برای زائران امام حسین(علیه السلام) شایسته نیست.

ظاهراً ایران تاکنون آمادگی خود را برای کاهش نرخ ویزا به صورت دوجانبه اعلام کرده ولی برادران عراقی هنوز موافقت نکرده اند.

همان گونه که بارها گفته ایم زوار عزیز نیز باید این نکات را رعایت کنند: احترام به قوانین کشورعراق لازم است و هیچ کس حق ندارد که به فکر خود راه دهد که بدون گذرنامه و ویزا به این زیارت برود، زیارت مستحب است و بعضی از کارها خلاف شرع می باشد و همچنین رعایت نظم و انضباط لازم می باشد.

سفر خواهران بدون همراهی محارم کار خوبی نیست.

ان شاءالله موکب های ایرانی به رقابت با یکدیگر یا با موکب های عراقی نپردازند، همه به قصد قربت و برای خدا و خدمت به زوار تلاش کنند.

نباید نقش میزبانی مردم عراق نادیده گرفته شود، آنها در مهمان نوازی و کوشش برای امنیت زوار سنگ تمام می گذارند.

از مسائل مهم این است که مراسم اربعین را سیاسی و جناحی نکنند و از شعارها و عکس های متفرقه بپردازند و به تبلیغ این شخص و آن شخص نپردازند و در مجموع کاری کنند که این مراسم باشکوه و عظیم از هر نظر خالص باشد.

رعایت واجبات مخصوصا نماز به موقع و رعایت حجاب بانوان نیز از اهم مسائل است.

قبولی زیارات همه عزیزان را از خداوند متعال خواهانیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha