شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قاسم زارع

حوزه/ در گذشته آثاری که در آنها به موضوعات دینی و دفاع مقدس پرداخته می‌شد، در سینمای ما جایگاهی ویژه داشتند، اما با گذشت زمان ، سینمای مورد نظر به لحاظ کیفی و کمی، افت محسوسی پیدا کردند.

قاسم زارع، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این‌که شرایط برای کار کردن در حوزه آثار ارزشی همچون گذشته فراهم نیست، اظهار کرد: در گذشته آثاری که در آنها به موضوعات دینی و دفاع مقدسی پرداخته می‌شد، در سینمای ما جایگاهی ویژه داشتند، به نحوی که اکثریت تولیدات مورد نظر جز کارهای خوب سینما بود، اما با گذشت زمان ، سینمای مورد نظر چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی، افت محسوسی پیدا کردند و به طبع همین موضوع نیز حوزه کاری ما محدودتر شد.

وی افزود: در یک یا دو دهه پیش ما در سال شاید نزدیک به 7 یا 8 پیشنهاد دفاع مقدسی داشتیم که از این تعداد اگر 3 کار را هم انتخاب می کردیم، آن آثار جز خوب‌های سینما به حساب می آمد، اما امروز شاید 2 یا 3 پیشنهاد در سال داشته باشیم که آنها نیز کاری چندان مطلوبی نیستند، بنابراین اگر ما می خواهیم در چنین کارهایی (دینی و دفاع مقدسی) حضور داشته باشیم، مجبور هستیم آن تولیدات را قبول کنیم.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا  برای انتخاب‌های خود خطوط قرمز نیز دارد؟ اینگونه پاسخ داد: من در انتخاب نقش‌هایی که بر عهده دارم به دو نکته توجه ویژه دارم. اولین پارمتر فیلمنامه است که مرا برای قبول یک نقش تشویق یا باز می‌دارد. نکته بعدی به ارزش‌هایی که در کار نهفته است بر می‌گردد، چون به واسطه سابقه حضورم در فیلم‌های اسلامی توقعی که تماشاگر از من دارد، بسیار متفاوت با آن چیزی است که از یک بازیگر فیلم‌های طنز انتظارش را دارد.

زارع گفت: سخن من به خودستایی یا خوب شمردن خودم مربوط نمی‌شود، تنها می‌خواهم بگویم تماشاگر از من قاسم زارع انتظار ندارد که در فیلمی سخیف جلوی دوربین روم، چون ناخود آگاه مرا با فیلم‌هایی چون «آژانس شیشه‌ای» به یاد می‌آورند. نکته حائز اهمیت اینجاست که من در کار طنز نیز حضور داشته‌ام که «اخراجی‌ها» نمونه بارز آن است، اما آن کار در کنار طنز به ارزش‌هایی می‌پرداخت که دفاع مقدس ما بر پایه آن مفاهیم شکل گرفته بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وی نقش منفی نیز ایفا می‌کند؟ تصریح کرد: فیلم سینمایی «نفوذی» کاری بود که من در آن نقش منفی ایفا کردم، اما همانگونه که گفتم این نقش آفرینی در خدمت ارزش‌های دفاع مقدس بود، برای همین دیگر فرقی نمی‌کرد من مثبت بازی کنم یا منفی، بلکه آنچه اهمیت داشت پیام و کیفیت فیلم بود که به نظرم از استانداردهای خوبی بهره برده بود.

زارع متذکر شد: به یاد دارم در زمانی که «نفوذی» در جشنواره و اکران عمومی در معرض دید قرار گرفت، منتقدان و مردم نسبت به آن عکس‌العمل خوبی داشتند، چون در این فیلم به کارگردان اجازه داده شده بود به موضوعی بپردازد که تا به حال درباره آن حرف زده نشده بود. برای همین هم استقبال از آن خوب بود. به همین دلیل معتقدم که باید اجازه داد در سینمای دفاع مقدس اندیشه‌های جدید ورود کند.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا ورود اندیشه‌های جدید در برخی مواقع موجب تحریف موضوعات ارزشی نیست؟ چنین توضیح داد: به نکته خوبی اشاره کردید، چون این آسیبی است که در برخی مواقع به موضوعات دینی و دفاع مقدسی آسیب رساند. برای همین توصیه می‌کنم که از وجود مشاوران خبره در این حوزه استفاده شود. برای مثال فیلمی که در حوزه دفاع مقدس ساخته می‌شود باید از نظرات رزمندگان سود برد تا در شخصیت‌پردازی ما شاهد اتفاقات خوبی در سینمای دفاع مقدس باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که ریشه علاقه وی به موضوعات دفاع مقدسی از کجا نشأت می‌گیرد؟ گفت: من خود به بچه‌های جنگ زندگی کردم و دفاع مقدس را از نزدیک لمس کرده‌ام. برای همین وقتی در فیلم‌های جنگی حضور پیدا می‌کنم به نوعی خود را در کنار دوستان قدیم خود می‌بینیم و خاطرات ایام جنگ تحمیلی برای زنده می‌شود. در چنین وضعیتی کاملاً طبیعی است که فیلم‌های دفاع مقدسی بیش از دیگر گونه‌های سینمایی برای من جذابیت داشته باشد.

بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» یادآور شد: پیشتر گفتم که به روی انتخاب نقش‌هایم گفتم که حساسیت ویژه‌ای دارم، اما با تمام این دقت نظرها باز هم ممکن است فیلمی را بازی کنم که به لحاظ کیفی ارزش‌های لازم را نداشته باشد، برای همین در کارنامه هر بازیگری کارهای بد نیز وجود دارد، اما به شخصه تمام تلاش خود را می‌کنم تا کارهایی را که می‌خواهم بازی کنم، حداقل باعث نارحتی تماشاگر نشود، اما وقتی فیلمنامه‌ای که به من برای مطالعه داده می‌شود با آنچه در مقابل دوربین بازی می‌کنم متفاوت است، دیگر از دست من چندان کاری بر نمی‌آید.

زارع در انتهای سخنان خود گفت: هر اندازه که سینما جذابیت‌های ظاهری داشته باشد، باز هم ارزش فدا کردن بسیاری از ارزش‌های دینی و عرفی را ندارد، برای همین به بازیگران جوان پیشنهاد می‌کنم، برای ورود به این حرفه ابتدا، انگیزه‌های خود را پالایش کنند تا با هدف و آرمان خوبی کارشان را پیش گیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha