چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
علی‌رام نورایی

حوزه/بازیگر سینما و تلویزیون گفت: اکثر هنرمندانی که در کشور ما ماندگار شدند، در کارهایشان توجه به اخلاقیات، نقش اساسی داشته است.

علی‌رام نورایی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره تجربه‌های خود در حوزه بازیگر گفت: داشتن آرمان و هدف کمک می‌کند تا بازیگر به شکل بهتری راه و مسیر خود را پیدا کند، چون تا آرمان نباشد، راهی که پیموده می‌شود به ناکجا آباد ختم خواهد شد. برای درک بهتر می‌توان به تاریخ چند دهه گذشته سینما و تلویزیون کشورمان نگاهی انداخت. آیا نام‌هایی که در سینمای ما ماندگار شدند برای شهرت و ثروت به این حوزه ورود کردند، یا این‌که آرزوی آنها دست یافتن به هنر والای اخلاقی و انسانی بود؟

ضرورت حفظ اخلاقیات درمیان هنرمندان

وی افزود: جواب سوال فوق می‌تواند برای ما نتایج بسیار مهمی در پی داشته باشد، از جمله اینکه اکثر قریب به اتفاق هنرمندانی که در کشور ما ماندگار شدند، در کارهایشان توجه به اخلاقیات نقش اساسی داشته است. این ویژگی را هم در میان بازیگران می‌توان مشاهده کرد هم در میان کارگردانان، البته ممکن است این سوال پیش بیاید چرا نسبت به هنرمندان تا این حد حساسیت وجود دارد؟ جواب به این سوال را اینگونه می‌دهم همان اندازه که به هنرمندان بیش از دیگر اقشار جامعه توجه می‌شود و در سراسر جامعه نسبت به آنها احترام فراوانی گذاشته می‌شود، طبیعی است که سطح توقعات نیز نسبت به آنها بیش از دیگران باشد.

بازیگر فیلم «قلاده های طلا» گفت: برای مثال اگر پزشک یا نجاری یک خطا را مرتکب شود، شاید عکس‌العمل جامعه آنچنان نباشد که یک هنرمند همان خطا را مرتکب می‌شود. با این توضیح ورود به این حوزه هم ظرفیت خاص خود را طلب می‌کند. نکته اول و ابتدایی نیز در قدم اول خلاصه می‌شود که من از آن به عنوان انگیزه نام می‌برم.

شرط اصلی در بازیگری برای انتخاب نقش

نورایی در پاسخ به این سوال که برای وی در بازیگری شرط اصلی برای انتخاب نقش به چه فاکتورهایی خلاصه می‌شود، گفت: بیش از هر نکته‌ای برای من غنای فیلمنامه اهمیت دارد، چون معتقدم پایه و اساس یک کار خوب را سناریو آن فیلم شکل می‌دهد. در قدم بعد تیمی که فیلم را می‌سازد برایم مهم است. در نهایت نیز مضمونی که اثر دارد برایم دارای اولویت است، چون دوست دارم کاری که در آن حضور دارم به نوعی مروج اخلاقیات و باورهای باشد که آن را دوست دارم.

این بازیگر ادامه داد: شرط سومی که در انتهای توضیح فوق به آن اشاره کردم به این معنا برداشت نشود که تنها نقش‌های مثبت را بازی می‌کنم، چون من نقش‌های منفی را هم بازی کردم، اما آن فیلم یا سریال پیامی که در خود نهان داشته، همسو با ارزش‌های دینی و ملی بوده؛ نکته دیگر اینکه شرایط سخت بودن کار چندان برایم مهم نیست، برای همین به راحتی حضور در سخت‌ترین کارها را نیز می‌پذیرم.

ادای دین به مدافعان و شهداء مدافع حرم

وی در تکمیل توضیح فوق گفت: نمی‌خواهم درباره شرایط کار در فیلم «جشن تولد» حرفی بزنم، چون کاری که من و امثال من انجام می‌دهند در مقابل ایثار و فداکاری مدافعان حرم تا چه حد اهمیت دارد؟ آیا من برای بازی در این کار  همه چیز را کنار گذاشتم؟ این کار را مدافعان حرم کرده‌اند، برای همین امیدوارم توانسته باشم به واسطه این کار تا حدودی ادای دینی به مدافعان و شهداء مدافع حرم داشته باشم.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود ساخت فیلم در حوزه مدافعان حرم را جز ضروریات سینمای کشورمان دانست و گفت: درباره شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم هر اندازه که فیلم ساخته شود باز هم کم است، چون ما به اندازه تمام شهدا می‌توانیم در این حوزه فیلم بسازیم. دلیل این ادعا نیز کاملا مشخص است، زیرا زندگی هر یک از آنها می‌تواند الهام بخش یک کار سینمایی یا تلویزیونی باشد.

نورایی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: امید دارم روزی در سینمای ما به همه هنرمندان تنها با تکیه بر داشته‌های فنی آنها برخورد شود و سلیقه‌های سیاسی یا حزبی نقشی در دادن یا گرفتن نقش‌ها نداشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha