جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یوسف مرادیان

حوزه/ بازیگر سینما و تلویزیون گفت: پرداختن به موضوع مدافعان حرم در حقیقت توجه به مفاهیم عاشورایی است و بخشی از پیروزی عاشورا را باید در خطبه هایی که امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در کوفه و شام ایراد کردند، دید.

یوسف مرادیان بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که پرداختن به موضوع مدافعان حرم در حقیقت توجه به مفاهیم عاشورایی است، اظهار کرد: متاسفانه تصویری غلط در سینما رایج شده مبنی بر این که پرداختن به موضوعات عاشورایی تنها در تصویرگری وقایع کربلا خلاصه شده، درصورتی که این حماسه ابدی در تمامی دوران کارکرد دارد، اما قبل از اینکه بحث را بازتر کنم، می خواهم به نکته ای اشاره کنم که در هنر هفتم مغفول مانده است.

توجه فیلم سازان به حوادث بعد از عاشورا

وی افزود: چند فیلم با محوریت عاشورا در سینمای کشورمان تولید شده که در آن به حماسه کربلا پرداخته شده، اما این تولیدات که در جای خود شایسته نیز است، اتفاقات بعد از روز عاشورا را مد نظر قرار نمی دهند، در صورتی که بخشی از پیروزی عاشورا را باید در خطبه هایی که امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در کوفه و شام ایراد کردند، دید.

ساخت یک فیلم با محوریت خطبه های حضرت زینب(س)

این بازیگر ادامه داد: سخنانی که حضرت زینب(س) در کاخ یزید ایراد کردند، به گونه ای بود که بنی امیه رسوای عام و خاص شد، این اتفاق بسیار مهم می تواند در یک فیلم یا سریال جذابیت های بالای داشته باشد، برای همین به سیما توصیه می شود موضوع مورد نظر را در قالب یک سریال مد نظر قرار دهد. همانند اتفاقی که در سریال «مختارنامه» روی داد و ما شاهد حرکتی حسینی توسط پیروان ابا عبدالله(ع) بودیم.

بازیگر فیلم سینمایی «متروپل» با تاکید بر این که پرداختن به حوادث عاشورا به نوعی تسکین دهنده شیعه نیز است، گفت: زمانی که خبر کشته شدن عبید الله به امام سجاد(ع)، رسید ایشان خشنود شدند، چون یکی از جنایت کاران بنی امیه به هلاکت رسید. این نکته را گفتم تا تاکید کنم پرداختن به حوادث بعد از عاشورا به نوعی تسکین دهنده است، چون در آن ندای حق طلبی عاشورا هویدا می شود.

حرکت مدافعان حرم همان حرکت عاشورایی است

مرادیان با تاکید بر این که پرداختن به شهدای مدافع حرم یکی از مسیرهایی است که می توان در آن فرهنگ عاشورا و زینبی را دید، تاکید کرد: مدافعان حرم تنها به عشق حراست از حرم حضرت زینب(س) جان خود را در کف دست گرفته اند تا با جریان های تکفیری بجنگند. این اقدام خود حرکتی عاشورایی است که باید به صورت جدی در فیلم های سینمای مورد توجه باشد.

وی در انتها تصریح کرد: سینمای عاشورایی فارغ از دسته بندی سیاسی است و تنها معیارش حق است. با این توضیح اگر ما بتوانیم زمانی چنین شرطی را در سینمای کشورمان پیدا کنیم، به بزرگترین دست آوردها خواهیم رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha