پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مسعود شجاعی طباطبایی

حوزه/ هنرهای تجسمی می تواند ابزار بسیار مهمی برای تصویرگری ارزش های اسلام و انقلاب باشد که در آن حرف های مورد نظر در قالب تصویر زده شود.

مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این که هنرهای تجسمی محلی مناسب برای تصویرگری ارزش های اسلام و انقلاب است، گفت: من هنرهای تجسمی را حوزه بسیار مهمی در عالم هنر می دانم، چون بخش های مختلفی در آن مد نظر قرار می گیرد، همین گستردگی کمک می کند تا موضوعات در قالب های گوناگونی به تماشاگران عرضه شود. برای نمونه به نمایشگاهی که اخیراً در حوزه هنری برگزار می شود اشاره می کنم.

وی افزود: در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری، این روزها نمایشگاهی برپاست که در آن با زبان هنر به نسل کشی مسلمانان در میانمار اشاره می شود. اتفاقی که به شدت وحشتناک است و هیچ توجیهی برای آن نمی توان پیدا کرد. این نسل کشی به اندازه ای درد آور است که زبان از بیان آن عاجز است، در چنین شرایطی هنر می تواند ابزار بسیار مهمی باشد که در آن حرف های مورد نظر در قالب تصویر زده شود.
شجاعی طباطبایی ادامه داد: آزادگی و انسانیت تنها به هنرمندان ایرانی خلاصه نمی شود، بلکه همه هنرمندان جهان نسبت به این نسل کشی از خود عکس العمل نشان داده اند، اتفاقی که ما در این نمایشگاه شاهدش بوده ایم، اما باید توجه داشت که برای بیدار کردن وجدان آدم ها تنها با یک نمایشگاه نمی توان به خواسته مورد نظر رسید، بلکه باید یک جریان مستمر برای دستیابی به آن لحاظ شود. در همین راستا حوزه هنری سعی دارد با برگزاری برنامه های متعدد داخلی و خارجی اذهان عمومی را پیرامون اتفاقات رخ داده، بیدار کند.

این مدیر هنری درباره دیگر فعالیت های تجسمی حوزه هنری در مناسبت های مذهبی چنین توضیح داد: فعالیت های حوزه هنری در حوزه مناسبت های دینی و مذهبی تنها به دوره و زمانی خاص خلاصه نشده، بلکه همیشه این رسالت مد نظر بوده، برای همین شما اگر یک بررسی ساده در این زمینه انجام دهید، متوجه خواهید شد که حوزه هنری یکی از فعال ترین بخش ها در عرصه هنر دینی بوده است. امسال نیز به طبع همین موضوع چنین کاری را ادامه داده و در ایامی چون ماه محرم، تصویرگری کارهایی با محوریت عاشورا بوده و هست.

وی در پاسخ به این سوال که حوزه هنری جدا از بحث نمایش آثار در پی بالا بردن کیفیت کارهای دینی و انقلابی نیز است، اینگونه توضیح داد: به نکته درستی اشاره کردید، چون برخی مواقع این تصور به وجود می آید که صرف نمایش کارهای مورد نظر، رسالت به پایان می رسد، در صورتی که این تنها نیمی از راه است، برای همین ضروری است در ادامه با آموزش راه های دیگر آموخته شود. در همین راستا حوزه هنری سعی کرده با برگزاری کارگاه های متعدد با حضور اساتید به هنرمندان جوان کمک کند تا راه های بهتر اندیشیدن در حوزه هنر دین را بیاموزند.

شجاعی طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: گستردگی هنرهای تجسمی جدا از آن که توان بالایی را برای فعالیت در اختیار هنرمندان این حوزه قرار می دهد، به نوعی سبب ناشناخته ماندن برخی بخش ها نیز می شود، چون در عرصه هنرهای تجسمی، بخش هایی وجود دارد که مردم نسبت به آن بی اطلاع هستند. برای مثال شاید آنگونه که مردم با هنر نقاشی ارتباط برقرار می کنند، با هنر تایپوگرافی آشنا نیستند. برای همین یکی دیگر از وظایف حوزه هنری این است تا هنرهای جدید را به درستی به مردم معرفی کند.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو، درباره نگاه به هنر در مساجد گفت: مساجد ما از قرنها پیش محلی برای نمایش هنر بوده، زیبایی هایی که هم اکنون نیز وجود دارد. هنرهایی چون کاشی کاری، معماری و خوشنویسی از جمله این هنرها هستند، البته با امکانات جدید راه برای گسترده تر شدن زیبای های هنری در مساجد بازتر شده است.

مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که چرا باید هنر ما وام دار ارزش های دینی و انقلابی باشد، تصریح گرد: اعتبار هنر ایرانی به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به داشته های مفهومیش مختص شده است. در کلامی جدا از کیفیت فنی وقتی درباره هنر ایرانی سخن گفته می شود، اولین چیزی که به ذهن می رسد، داشته های اخلاقی آثار است. نکته دیگر اینکه بخشی از رسالت هنر ترویج اخلاقیات دینی و اسلامی است، در غیر این صورت اگر قرار بود هنر تنها برای هنر باشد، جایگاه امروز ما در عالم هنر چنین نبود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha