پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
الماسی

حوزه/ جهانگیر الماسی گفت: بیاییم صحیح و درست به موضوعاتی چون اربعین ورود کنیم تا بتوانیم گوشه‌ای از عظمت فرهنگ عاشورا را در قالب های هنر هفتم به جهانیان نشان دهیم.

جهانگیر الماسی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که برخی از موضوعات را باید با زبان سینما به جهانیان نشان داد، گفت: در تاریخ سینمای جهان، فیلم‌های بسیاری تولید شده که در آنها به رخدادهای مهم پرداخته شده؛ در همین رابطه نیز کارهای بسیار فاخری در سینما تولید شده است، اما متاسفانه ما در حوزه تاریح نگاری به شدت ضعیف هستیم. برای درک بهتر به دو اتفاقی که چندی بیش نیست که از آن می‌گذرد اشاره می‌کنیم، اما در سینما و تلویزیون تصویرسازی درستی از آن نداریم.

وی افزود: تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان سال 58 اتفاقی بود که هیچ گاه از یاد ملت ایران نمی‌رود. در این روز دانشجویان پیرو خط امام انقلاب دومی بر پا کردند و پشت دشمن را به خاک مالیدند و به جهانیان نشان دادند که شیطان بزرگ چگونه با فتنه‌گری در پی براندازی در ایران اسلامی بود، اما این اتفاق را کجای سینمای کشورمان شاهد بوده‌ایم. جواب این سوال کاملاً روشن است! زیرا ما در این حوزه به شدت کم کار هستیم.

این بازیگر ادامه داد: رخداد دیگری که در سینما می‌تواند بانی تولیدات ارزشمندی شود، پیادروی اربعین در کربلاست به نوعی عظمت شیعه را تصویر می‌کند. در این راهپیمایی میلیونی، انسان های بی شماری تنها به مدد عشق به اباعبدالله در راهپیمایی حاضر می‌شوند تا ندای حق طلبی شیعیان جهان را به گوش جهانیان برسانند. این رویداد به لحاظ عظمت بسیار بزرگ است، اما تصور کنید، اگر این اتفاق در سینما به شکلی مطلوب تصویر شود تا چه حد می‌تواند دست آوردهای معنایی به همراه داشته باشد. در این میان باید توجه داشت برای تولید فیلمی با محوریت راهپیمایی اربعین نباید دست به دامن کارهایی شد که در آنها تنها پیام در سطح بیان می‌شود، چون من این تولیدات را برای سینمای ارزشی سم می‌دانم، برای همین انتظار می‌رود در این حوزه کاری با استانداردهای بالای سینمایی تولید شود.

وی در تکمیل توضیح فوق گفت: برای تصویرگری راهیپمیایی اربعین  فکر نمی‌کنم، مشکل وجود داشته باشد، چون هر ساله این اتفاق برگزار می‌شود و می‌توان آن را با تمام عظمتش تصویر کرد، اما اینکه چرا هنوز فیلمی در خور توجه در این حوزه تولید نشده جای تعجب دارد؟! موضوع دیگر که می‌خواهم به آن اشاره کنم به حضور هنرمندان در راهپیمایی اربعین مربوط می‌شود که هر سال به شکل گسترده‌تری برگزار می‌شود. این اتفاق به نظرم اقدام خوبی است که باید به صورت جدی‌تر پیگیری شود.

این هنرمند با بیان این‌که برخی رفتارهای ارزشی هنرمندان را باید رسانه‌ای کرد، گفت: در ایام راهپیمایی اربعین، هنرمندانی که در این مراسم حضور داشته‌اند عکس‌های خود را روی صفحات اجتماعی گذاشته‌اند. این اقدام به نظرم پسندیده است است، چون مصداقی از امر به معروف است که مردم را تشویق می‌کند تا در این جریان و حرکت شیعی حضور داشته باشد، البته ممکن است برخی بخواهند با انگ‌هایی چون شعارگرایی چنین کارهایی را محدود کنند، ولیکن موفق نخواهند شد، چون هنرمندان ما نیز همچون تمام مردم کشورمان، عاشق امام حسین(ع) هستند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که آیا تنها زبان سینما و تلویزیون موظف است عظمت راهپیمایی اربعین را تصویر کند؟ گفت: مسلما از تمامی بخش‌های هنر انتظار می‌رود که در این عرصه قدم بردارند، ولیکن اگر من تنها از نقش سینما در این حوزه سخن گفتم، دلیلش این است که در این بخش مشغول به فعالیت هستم و درباره این هنر نیز اطلاعات دارم، ولیکن پرواضح است؛ هنرهای تجسمی، موسیقی و... نیز می‌تواند با تولید کارهای ارزشمند قدمی مهم در این رابطه بردارند.

این هنرمند در انتهای سخنان خود تاکید کرد: برخی مواقع ما برای کارهایی هزینه می‌کنیم که شاید دست‌آورد چندانی برای انقلاب به همراه نداشته باشد، اما وقتی به شکل درست بو به جا در سینما و تلویزیون هزینه می‌کنیم، متوجه دست‌آوردهای مهم آن نیز می‌شویم. نتایجی که تا سال ها از آن بهرمند هستیم. برای همین بیاییم صحیح و درست به موضوعاتی چون اربعین ورود کنیم تا بتوانیم گوشه‌ای از عظمت فرهنگ عاشورا را به جهانیان نشان دهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha