شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جواد افشار کارگردان سریال کیمیا

حوزه/ متاسفانه تصور صحیح پیرامون سبک زندگی ایرانی – اسلامی در برنامه‌های تلویزیون و سینما وجود ندارد.

جواد افشار کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این‌که سبک زندگی ایرانی – اسلامی به شکل کارشناسانه در برنامه‌های تلویزیونی مد نظر قرار نمی‌گیرد، گفت: متاسفانه تصور صحیح پیرامون سبک زندگی ایرانی – اسلامی در برنامه‌های تلویزیون وجود ندارد، منظور این که آنچه که ما به عنوان موضوع مورد نظر در فیلم‌ها و سریال‌هایمان مد نظر قرار می‌دهیم، بیشتر در سطح و سنت خلاصه شده است.

این فیلمساز تاکید کرد: برای مثال در بیشتر آثار نمایشی می‌بینیم تصویرگری از یک خانه قدیمی که احتمالاً در حیاط آن حوض و تختی وجود دارد، نمود بارز از نگاه ایرانی – اسلامی به سبک زندگی است! این ساده‌انگاری در شرایطی است که ما در فرهنگ دینی و ملی خود، شاخصه‌های بسیار غنی داریم که می‌توانیم از آن به عنوان الگو استفاده کنیم، برای درک بهتر از تدبر در زندگی بزرگان این سرزمین نام می‌برم.

ایران سرزمین افتخارات است

وی تاکید کرد: ایران سرزمین افتخارات است که بزرگانی چون شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی در آن می‌زیسته‌اند. این قبیل اندیشمندان که هنوز هم بعد از گذشت سال ها از کتاب‌های آنها استفاده می‌شود، راه و روشی را در زندگی برگزیدند که  آنها را به درجاات بالای علمی اسلامی رساند. در ضمن پیروی از سیره ائمه(ع) بهترین راهکار برای رسیدن به الگوی مورد نظر است. نکته جالب اینجاست که پیروی از سبک زندگی که در آن چهارده معصوم(ع) الگو هستند، تاریخ مصرف ندارد، چون تمامی شیوه‌ها را در آن می‌توان یافت.

کارگردان سریال «کیمیا» ادامه داد: برای مثال اگر زمانی ظلم هویدا شد، بهترین روش قیام علیه آن است که امام حسین(ع) آن را به ما آموخت، اما در زمانی نیز همانند کاری که امام حسن(ع) کرد نیاز به تدبر است یا در زمانی دیگر طبق الزاماتی که دوران امام جعفر صادق(ع) بود توجه به علم راهکار اصلی است. با این توضیح می‌بینیم ما برای هر موقعیتی سبک زندگی خاصی داریم. برای همین بی‌انصافی است بخواهیم سبک زندگی خودمان را در سطح یک خانه یا حوض و تخت، خلاصه کنیم.

الگوهای امروزی برای جامعه اسلامی ما کم نیستند

افشار با بیان این که ما برای پرداختن به سبک زندگی ایرانی – اسلامی الگوهای معاصر فراوانی نیز داریم، گفت: ممکن است این سوال در ذهن پیش بیاید، اگر الگوهایی که ما از آن نام بردیم، جملگی در گذشته می‌زیسته‌اند و ما الگوی امروزی نداریم. این گفته کاملاً غلط است، چون ما الگوهای معاصر نیز کم نداریم. برای مثال شخصیت‌هایی چون حضرت امام(ره) یا مقام معظم رهبری قادرند در این زمینه الگوهای بسیاری خوبی باشند. الگوهای فراوان دیگری هم امروز وجود دارند که اگر سر بچرخانیم آنها را خواهیم دید. شهدا و خانوادهایشان بهترین  نمونه در این زمینه هستند که باید به آنها با دقت بیشتری نگریست، البته در این میان توجه به زندگی شهدای مدافع حرم نیز یکی از بهترین مسیرها برای رسیدن به خواسته مورد نظر است.

شهید حججی الگوی جوانان ایرانی

وی به توضیح فوق اضافه کرد: چند روز پیش تلویزیون، وداع شهید محسن حججی با خانواده‌اش را نشان می‌داد. من نیز این برنامه را می‌دیدم و ناخودآگاه تحت تاثیر مقام و معنویت این شهید قرار گرفتم. این شهید که عازم نبرد علیه داعشیان بود، قبل از رفتن دست و پای پدرش را می‌بوسید و از آنها حلالیت می‌طلبید، این رفتار می‌تواند برای جوانان الگوی بسیار خوبی باشد، تا ما بدانیم چه بزرگانی در کشور ما وجود دارند که متاسفانه چشم خود را به روی آنها بسته‌ایم. نکته جالب‌تر به رفتاری بر می‌گردد که خانواده این شهید بعد از شهادت از خود نشان دادند، آنها بدون این‌که شکسته شوند، با اقتدار و صبر در مقابل دوربین از آرمان‌های عزیز شهیدشان بودند. رفتاری که همچون خاری در چشم دشمنان این ملت فرو رفت.

دلایل توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی

این کارگردان درباره دلایل توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی نیز چنین توضیح داد: شاید عده‌ای سوال کنند چه احساس ضرورتی پیش آمده که ما باید مروج سبک زندگی ایرانی – اسلامی باشیم؟ این سوال خوبی است، چون وقتی پرسشی پیش می‌آید، معلوم می‌شود، پیرامون مسئله تحقیق شده، این روزها با فراگیر شده وسایل ارتباط جمعی به ویژه فضای مجازی، به شدت دشمن به روی این حوزه سرمایه گذاری کرده تا در یک جنگ نرم، فرهنگ ملی و دینی ما را مورد هدف قرار دهند و الگوهای مد نظر خودشان را فراگیر کنند، برای همین اگر ما از تبلیغ سبک زندگی خود غافل شویم در دراز مدت تحت تاثیر فرهنگ بیگانه در خواهیم آمد.

افشار در پایان به اهمیت نقش سینما و تلویزیون تاکید کرد و گفت: رسانه ملی و سینما در مقابل جنگ نرم قادرند مهمترین نقش را ایفا کنند. در این میان تمرکز به روی برنامه‌های نمایشی یکی از اولویت‌های ویژه است، زیرا مردم عموماً بیشتر از قهرمانان سریال‌ها و فیلم‌ها الگوبرداری می‌کنند، البته همانگونه که در ابتدای سخنانم بر آن تاکید داشتم، تا حد ممکن باید از سطحی‌نگری در این زمینه پرهیز شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha