جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یونان

حوزه/ هیات ایرانی شرکت کننده در کنفرانس بین المللی  تنوع دینی و فرهنگی و همزیستی مسالمت آمیز در خاورمیانه با معاون امور ادیان و مذاهب وزارت  آموزش و فرهنگ یونان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، هیات ایرانی شرکت کننده در کنفرانس بین المللی  تنوع دینی و فرهنگی و همزیستی مسالمت آمیز در خاورمیانه با معاون امور ادیان و مذاهب وزارت  آموزش و فرهنگ یونان دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار در محل وزارت آموزش و فرهنگ یونان با حضور اعضای هیات ایرانی شامل حجت الاسلام و المسلمین تسخیری رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،حجت الاسلام و المسلمین امینی گلستانی مدیر مؤسسه بین المللی صلح وادیان و دکتر شجاعی‌پور مدیر گروه سیاستگذاری موسسه صلح و ادیان انجام شد.

جرج کلنتیس معاون وزیر آموزش و فرهنگ در امور ادیان و مذاهب از همکاری‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهیه و تدارک و برنامه ریزی سفر هیات علمای ارتدوکس و رؤسا و اساتید دانشگاهی یونان به ایران تشکر و قدردانی نمود و بر اعتقاد راسخ  وزارت آموزش و فرهنگ یونان در تقویت و استحکام روابط دینی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود.

سپس حجت الاسلام والمسلمین تسخیری با تشکر از محبت‌های آقای کلنتیس گزارشی اجمالی از فعالیت‌های مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات در تعامل و گفت‌وگوهای دینی ارایه کرد و به حوزه گسترده فعالیت‌های گفت‌وگوی ادیانی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان با کشورها و علمای دینی ادیان جهان از جمله واتیکان، روسیه، شورای جهانی کلیساها، ادیان غیر ابراهیمی و.... اشاره کرد.

وی در ادامه از آغاز مجدد گفت‌وگوی دینی بین اسلام شیعی و ارتدوکس مسیحی یونان در قالب هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و یونان ابراز خوشحالی نمود و افزود :ما در ایران در سال آینده در ایران اجلاس جهانی رهبران ادیان را قصد داریم برگزار کنیم و بسیار خوشحال می‌شویم شما به عنوان مسئول امور ادیان و مذاهب وزارت آموزش یونان و همچنین سایر علما و رهبران برجسته دینی یونان سال آینده در این اجلاس میان ما باشید.

حجت الاسلام تسخیری در ادامه افزود :در جمهوری اسلامی ایران تعامل با همه ادیان دوستانه است و  ادیان ابراهیمی و زرتشتیان بر اساس قانون اساسی باید حتما در پارلمان نماینده داشته باشند و این نشانه اهتمام  و تو جه حکومت ایران به این ادیان است.

وی در پایان بر علاقه خاص وعزم و اراده راسخ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگسترش همکاری‌های دینی و دانشگاهی با کلیسای ارتدوکس یونان و دانشگاه‌های این کشور تاکید کرد.

در ادامه این جلسه آقای جرج کلنتیس معاون وزیر آموزش و فرهنگ یونان در امور ادیان و مذاهب گفت : ما برای تمدن و فرهنگ ایران قبل و بعد از اسلام احترام ویژه ای قائل هستیم و از اینکه ایران به عنوان یکی از تمدن‌های کهن توانست در گذر حوداث تار یخی، استقلال و هویت خود را حفظ کند، بسیار خوشحالیم ولی ما بعنوان  تمدن یونان در طول تاریخ موفق به حفظ استقلال خود نشدیم، اما نکته مهم این است که اشتراکات فرهنگی و عاطفی ما با هم خیلی زیاد است. به همین دلیل وقتی امروز به اقدامات تروریستی در خاورمیانه نگاه می‌کنیم به آسانی مشاهده می‌شود که ایرانیان و تفکر اسلامی ایران هیچ نقشی در رفتار غیر انسانی و وحشیانه گروه‌های افراطی مسلمان ندارند و به همین دلیل ما به ارتباط با دوستان ایرانی خود افتخار می‌کنیم.

وی افزود: مردم ما در یونان از لحاظ اعتقاد به خدا با مردم اروپا متفاوت هستند. برخی از کشورهای اروپایی از مردمشان می‌خواهند که خدا را فراموش کنند و یا می‌گویند خدایی وجود ندارد، اما مردم ما با کلیسای ارتدوکس ارتباط عمیقی دارند و ایمان به خدا در زندگی مردم دیده می‌شود.

وی در ادامه افزود: من به رابطه بین کلیسای ارتدوکس یونان و اسلام در ایران اعتقاد خاصی دارم، چون دلها و قلبهای ما به هم خیلی نزدیک است و نه هدف ما این است که شما را مسیحی کنیم و نه هدف شما این است که ما را مسلمان کنید، اما متاسفانه رویکرد برتری جویی دینی در برخی از کشورهای اسلامی دیده می‌شود در حالی که از نظر ما ادیان الهی همچون گلهای رنگارنگ گلستانی هستند که سبب زیباتر شدن آن گلستان می‌شوند.

کلنتیس در پایان اظهاراتش گفت که ما بعنوان تنها کشور اروپایی هستیم که اجازه داده ایم مسلمانان شمال یونان در مباحث حقوقی از قوانین شریعت اسلامی تبعیت کنند هر چند که برخی در اتحادیه اروپا مخالف این مساله هستند ولی ما به حمایت خود از حقوق مسلمانان ادامه خواهیم داد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین امینی گلستانی استاد همکار جامعة المصطفی و  رئیس موسسه صلح وادیان خطاب به معاون وزیر آموزش و فرهنگ در امور ادیان و مذاهب یونان گفت: ما در منابع اسلامی دو سند نبوی بسیار مهم در ارتباط با تعامل با سایر ادیان داریم یکی نامه مهم پیامبر به راهبان کلیسای سنت کاترین سینای مصر و دیگری میثاق مدینه در تعامل باسایر ادیان است.این دو سند مهم وتاریخی میتواند دستمایه سمینار و یا نشستی با کلیسای ارتدوکس یونان باشد و موسسه صلح و ادیان ایران آماده است در همکاری با رایزنی فرهنگی ایران در یونان در این زمینه و در سایر زمینه های دینی و آکادمیک با کلیسای ارتدوکس و دانشگاه‌های یونان تعامل و همکاری فعال و موثر داشته باشد.

 در ادامه اقای کلنتیس وجود این دو سند تاریخی از پیامبر اکرم را تایید کرد و نسبت به برگزاری یک نشست با این موضوع برای علما ارتدوکس و اساتید دانشگاهی یونان بسیار جالب و جذاب خواهد بود و بر آمادگی خود برای برگزاری چنین نشستی تاکید کرد. 

حجت الاسلام والمسلمین امینی در ادامه جامعة المصطفی را بعنوان بزرگترین دانشگاه جهان تشیع معرفی و پتانسیلهای موجود درهمکاری‌های بین المللی با این مجموعه فاخر را خاطر نشان کرد.

در پایان این نشست دکتر شجاعی پور مدیر شورای سیاستگذاری موسسه صلح و ادیان گفت:در تفکر اسلام شیعی عقل و عقلانیت از جایگاه مهمی برخوردار است لذا تفکر شیعی نه تنها خشونت را تشویق نمی‌کند، بلکه آنرا تقبیح می‌نماید و استفاده از قوه قهریه را فقط در مقام دفاع جایز می‌داند.

دکتر شجاعی پور در پایان افزود ما در موسسه صلح وادیان تحقیقی برمتون آموزشی مدارس ابتدایی و متوسطه برخی از کشورهای خاورمیانه انجام دادیم .نتایج این تحقیق حیرت انگیز بود، زیرا متون آموزشی این کشورها مملو از اموزش خشونت و نفرت به سایر ادیان بود، لذا مساله این است که چگونه می‌توانیم توقع داشته باشیم خشونت دینی به نام اسلام در منطقه خاورمیانه پایان پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha