چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آوارگان موصل

حوزه/کانکس‌های کوچک به هم چسبیده، کودکان و زنانی که با نگاه‌هایشان به دنبال دریچه امیدی می‌گردند، مخازن آبی که بالای هر کانکس قرار گرفته، مسیرهای خاکی که هیچ نشانی از حیات و مسکونی بودن این مناطق ندارد، حاکی از شرایط سخت زندگی آوارگان موصلی است که در انتظار آینده ای نا معلوم هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» از 15 کیلومتری شهر کربلا، بعد از حملات داعش به شهر موصل نیروهای حشد الشعبی با تمام توان به دنبال باز پس گیری این شهر ازدست دشمنان متجاوز عراق بودند تا آنجا که بالاخره داعش را حدودا 5 ماه پیش از این شهر بیرون راندند و  سراسر موصل از لوث داعش پاکسازی شد.

اما ساکنان موصل در این جنگ خانه های خود را از دست دادند و به مناطق مختلف عراق آواره شدند. یکی از مناطقی که آوارگان موصلی به آنجا آمدند منطقه ای در 15 کیلومتری شهر کربلا در مسیر نجف تا کربلا است.

در ایام اربعین حسینی به این منطقه که همجوار با موکب ها ی حسینی بود سری زدیم و از نزدیک با شرایط آوارگان موصل آشنا شدیم.

فاطمه یکی از  بانوان  ساکن موصل در توضیح علت آوارگی خود و سایر همسایگانشان به خبرنگار سرویس بین الملل حوزه گفت: بعد از هجوم داعش ناچار به ترک خانه های خود شدیم و در مناطق مختلف آواره بودیم اما از محرم سال گذشته تا کنون اینجا زندگی می کنیم.

وی ادامه داد: خانه های ما در موصل با خاک ویران شده اگرچه زمین آنجا را یک نفر برای ما خریده بود  و زندگی نسبتا خوبی داشتیم اما با حمله داعشی ها و ادامه جنگ برای پاکسازی موصل ناچار به ترک خانه های خود شدیم و در حال حاضر امنیت در موصل حاکم شده اما خانه های ما دیگر قابل سکونت نیست.

بانوی آواره ساکن موصل گفت: همسایه های دیگر ما نیز در این کانکس ها  مستقر شدند، این کانکس ها از سال گذشته برای آوارگان موصلی آماده شده و امکانات محدودی داریم؛ مثلا هر شش روز  یک بار با کامیونی آب شرب برای منابع ما می آورند برخی از همسایه های ما توانستند برای خود برق بکشند اما کانکس ما مولد برق ندارد.

وی تصریح کرد : تعداد دقیق آوارگان را در این منطقه که در کانکس ها مستقر هستند را نمی دانم اما حدودا بیش از 2هزار نفر با خانواده های خود در این کانکس های کوچک زندگی می کنند.

فاطمه بانوی آواره اهل موصل که همسایه هایش او را به نام "مادر زهرا "می شناسند گفت: من چهار فرزند دارم و شرایط زندگی ما را در این کانکس می بینید یخچال من بدون در است و با کمترین امکانات با همسر و فرزندانم در اینجا زندگی می کنیم .

وی افزود: اکثر ساکنان این منطقه  از شیعیان موصل هستند و پرچم های "یا حسین" بر روی کانکس ها قابل مشاهده است. خدا رو شکر در این منطقه برای بچه ها مدرسه ای باز شده و بچه ها می توانند به مدرسه بروند.

یکی دیگر از بانوان موصلی در این بازدید گفت: بعد از هجوم داعش همه آواره شدیم و  به این منطقه آمدیم دیگر امنیت در موصل نبود .البته به ما  گفتند باید بعد از اربعین حسینی اینجا را خالی کنیم و نمی دانیم باید به کجا برویم. برخی از اقوام ما به موصل برگشتند و خانه هایشان را بازسازی کردند قبل از آمدن داعش همه چیز خوب بود اما داعش با حمایت آمریکا به موصل حمله کرد و خانه های ما را ویران کردند.

بانوی میانسال موصلی گفت: شرایط زندگی موصل بهتر از اینجا بود اما ما به خاطر حمله داعش آواره  شدیم. خانه هایمان  همه خراب شده و همسرم فوت شده و سر پرستی نداریم و با دخترانم که دو تای آنها ازدواج کردند و مجموعا 6 نفر هستیم در این کانکس کوچک زندگی می کنیم و هیچ منبع درآمدی نداریم و اعانه ای از دولت دریافت نمی کنیم. در حال حاضر زانوهایم درد شدیدی دارد و دسترسی به دکتر به لحاظ فقر مالی ندارم و نمی دانم باید چکار کنم.

بانوی جوان دیگری از اهالی موصل بود و چند فرزند کوچک داشت  با روی گشاده به استقبال ما آمد و گفت: شرایط مالی خوبی نداریم و بسیار دوست دارم حرم امام رضا(ع) را زیارت کنم اما امکانات مالی نداریم و  می خواهیم که شما در ایران نایب الزیاره ما در مشهد مقدس باشید.

گزارش از وجیهه سادات حسینی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha