سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
...

حوزه/ مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: بی شک بها دادن به کتاب و کتابخوانی شاخصه مهم جامعه اسلامی به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام جباری طی سخنانی به تشریح برنامه های این اداره کل در هفته کتاب و کتابخوانی پرداخت و گفت: کتابخانه های عمومی استان قم با 150 برنامه متنوع فرهنگی پذیرای علاقه مندان به مطالعه می شوند.

وی همچنین با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به امر کتابخوانی گفت: جامعه اسلامی ما باید نسبت به اهمیت مطالعه و نقش آن در پیشبرد جامعه ای سالم و پویا آگاه شود چرا که بی شک بها دادن به مقوله کتاب و کتاب خوانی یکی از شاخصه های مهم جامعه اسلامی است.

وی با اشاره به این که ترویج فرهنگ مطالعه منجر به پیشرفت و رشد و شکوفایی استعدادها می شود، افزود: در راستای اهداف مهم هفته کتاب و کتاب خوانی، کتابداران خلاق و پویای استان قم نیز به عنوان مشاوران امین با اجرای نشست های فرهنگی متنوع و مسابقات کتابخوانی و  غیره میزبان کتاب دوستان و کتابخوانان خواهند بود و در این خصوص این اداره کل با همکاری مرکز رشد و تعالی ایران(مرتا) چهارشنبه 24 آبان کارگاه آموزشی تندخوانی و درک مطالب را با هدف درست خوانی و تمرکز و دقت در هنگام مطالعه به صورت رایگان برای عموم برگزار می کند.

حجت الاسلام جباری یادآور شد: 24آبان که به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذازی شده، ضمن بخشودگی جرایم دیرکردی اعضا(کتابهای تاخیری)، از مراجعه کنندگان به کتابخانه نیز به صورت رایگان ثبت نام می شود.

وی همچنین به شعار هفته کتاب با عنوان «آینده روشن با خانواده کتابخوان» اشاره کرد و افزود: با توجه به جایگاه خانواده در تربیت و هدایت فرزندان و نقش بی بدیل آنها در سرنوشت فرزندان، کتابخانه عمومی با برپایی نشست های دورهمی با «خانواده های کتابخوان» در قالب کارگاه های مختلف آموزشی و مشاوره، میزبان پدران و مادران فرهنگ دوست خواهند بود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی همچنین از آیین غبارروبی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) خبر داد و گفت: پس از انجام این آیین معنوی کتابداران استان قم به نیابت از کتابداران سراسر کشور بر مزار علامه طباطبایی حضور پیدا می کنند و با خواندن فاتحه و نثار گل به مقام ایشان ادای احترام می نمایند. وی ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت مطالعه، اظهار داشت: 36 نشست کتابخوان مدرسه ای و کتابخوان در سطح استان برگزار می شود و این هفته فرصتی مناسب است تا همه دغدغه مندان فرهنگ به طور ویژه در حوزه کتاب ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: به همت کتابداران کتابخانه های عمومی و با همکاری آموزش و پرورش زنگ کتابخوانی در مدارس و مراکز پیش دبستانی ها و کتابخانه های عمومی نواخته می شود. وی افزود: در زنگ کتابخوانی کتابداران میزبان هزاران دانش آموزان می شوند و به شعرخوانی، قصه گویی، جمع خوانی و معرفی و خوانش کتاب ها به ویژه کتابهای کتابخوان ماه می پردازند.

حجت الاسلام جباری همچنین با بیان این که 7 نشست نقد کتاب نیز با هدف معرفی نویسندگان و آثار آنان و همین طور شناخت سبک های ادبی برگزار می شود، گفت: با توجه به این که نقد عامل مهمی در یک مطالعه هدفمند و مفید به شمار می رود، لذا در نشست های نقد، اغلبِ مطالعه ها با دقت و تامل و توجه بیشتر انجام می شود.

وی اضافه کرد: همچنین 30 آبان همایش تجلیل از کتابداران نمونه و فعالان حوزه کتاب با حضور مقامات بلندپایه نهاد کتابخانه های عمومی کشور و استاندار محترم برگزار می شود.

وی با اشاره به این که آمار اعضای کتابخانه های عمومی استان از ابتدای سال جاری تا نیمه آبان ماه بالغ بر 17 هزار و 600 نفر است، ابراز داشت: آمار امانت از ابتدای سال 96 تا نیمه آبان رقمی حدود 195 هزار می باشد که رده ادبیات و دین بیشترین آمار امانت را به خود اختصاص داده اند.

حجت الاسلام جباری در خاتمه گفت: قم دارای23کتابخانه نهادی می باشد که تعداد منابع این کتابخانه ها افزون بر 440 هزار نسخه کتاب می شود.

۳۱۳/۸

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha