پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مصائبی

حوزه/مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی گفت: موقوفه عام به نام حوزه علمیه در استان آذربایجان شرقی به یک دهم درصد هم نمی رسد و تعداد موقوفات حوزوی در این استان بسیار کم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز،‌حجت الاسلام علی مصائبی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی، ظهر پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته وقف برگزار شد، با اشاره به این که وقف یک امانت الهی است، تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ متولی موقوفات در استان داریم، اما متولی بودن به معنای خاص نیست و سازمان اوقاف ناظر بر آن هاست، تاکنون ۲هزار و ۳۰۰ سند اجاره وقفی از سوی اوقاف با مردم تنظیم شده است.

وی با اشاره به رسیدگی سازمان اوقاف به امور امامزادگان و بقاع متبرکه استان ها، برگزاری مسابقات قرآنی به عنوان معتبرترین مسابقه قرآن در کشور، نظارت بر مساجد و اشرافیت بر گورستان های متروکه را از دیگر رسالت های اوقاف دانست.

حجت الاسلام مصائبی ادامه داد: احکام هیئت امنای مساجد نیز طبق قانون، تنها از سوی اوقاف صادر می شود که ۵۰۰ احکام صادر شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی همچنین ترویج فرهنگ وقف، حفظ و حراست و اجرای نیات واقف را از دیگر وظایف مهم اوقاف برشمرد و خاطرنشان کرد: امسال بیش از ۳۰ جهیزیه طی مراسمی از سوی درآمد موقوفات به نوعروسان نیازمند اهدا شد، از هزار و ۵۰۰ دانش آموز نیازمند نیز حمایت شد. همچنین امسال ۱۵۰ نفر نیازمند به زیارت عتبات عالیات و ۵۰ نفر به زیارت کربلا اعزام شدند.

وی از اعزام مبلغ به نقاط مختلف خبر داد و ابراز داشت: ۱۱۵ مبلغ در ایام مختلف سال در ماه رمضان و ماه محرم و صفر و ایام تابستان از سوی اوقاف استان به نقاط مختلف اعزام می شوند.

حجت الاسلام مصائبی در ادامه بر ضرورت احیای موقوفات تاکید کرد و اظهار داشت: اوقاف باید از امانتی که در اختیار دارد، محافظت کند و حتی در صورت لزوم نسبت به تخریب مدرسه و مسجد نیز اقدام می کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی همچنین از تشکیل خیّرین مسجدساز خبر داد و گفت: درآمد موقوفات مساجد در خود آن مساجد هزینه می شود، امروز هم بیش از ۱۵ مسجد تبریز در دست تجدبد بناست.

وی تاکید کرد: موقوفات آذربایجان شرقی بیش از این تعداد است و مردم و مسئولان باید حمایت کنند تا موقوفات استان را احیا کنیم.

حجت الاسلام مصائبی در ادامه تصریح کرد: امسال ۵۰ وقف جدید در استان آذربایجان شرقی ثبت شده که تا پایان سال به طور یقین افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در بخش دیگری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری حوزه به موقوفات حوزوی اشاره و عنوان کرد: موقوفات حوزوی استان آذربایجان شرقی بسیار کم است و موقوفات موجود نیز مانند موقوفه های صادقیه و طالبیه مشخص است.

وی افزود: موقوفه عام به نام حوزه علمیه در استان آذربایجان شرقی به یک دهم درصد هم نمی رسد.

 حجت الاسلام مصائبی در ادامه به میزان درآمدزایی موقوفات استان اشاره کرد و ابراز داشت: ۹۰ درصد موقوفات استان درآمدزا هستند، اما برخی موقوفات به علت مشکلاتی از قبیل کمبود آب یا احیا نشدن، درآمدزایی ندارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha