جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ یازدهمین هم اندیشی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در مشهد مقدس

حوزه/ در اختتامیه نشست یازدهم ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، با تاکید بر لزوم اتحاد علمی این دو نهاد، تعمیق باورهای دینی فصل مشترک حوزه و آموزش و پرورش و حضور روحانیت در مدارس نقطه قوت سند تحول بنیادین برشمرده شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمجتبی ملکی، در اختتامیه یازدهمین نشست ملی آموزشی – ترویجی دبیران ستادی و استانی ستاد همکاری های های حوزه و آموزش و پرورش، در مشهد مقدس اظهارداشت: ما در مسیر تعامل و همکاری، مسیری را پیموده ایم و به اولویت هایی دست یافته ایم  و می بایست نسبت به تحقق آن تعامل و هم افزایی بیشتری داشته باشیم که یکی از این اولویت ها تاکید بر روی منابع پایدار آموزش و پرورش می باشد.

وی ادامه داد: امروز باید تلاش کنیم آنچه از سند تحول بینادین قابل اجرایی شدن است را علمیاتی کرده و فعال کنیم، امروز خط و خط بازی معنی نداشته و مرزها در نوردیده شده است بطوریکه فرزندان ما در گوشه خانه نشسته اند اما معلوم نیست توسط چه کسانی در این کره خاکی هدایت می شوند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز استکبار جهانی به دنبال تخریب و نفوذ جامعه اسلامی است و نسل دانش آموز ما هدف نفوذ استکبار است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی تاکید کرد: باید با توجه به گسترش فضای مجازی و مشکلات پیش رو نسبت به شناسایی آسیب ها و راهکارهای مقابله با آن ظرفیت های بل قوه خود را علمیاتی کنیم.

ددبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش تصریح کرد:  امروز آموزش و پرورش و امر تعلیم و تربیت در راس همه فعالیت ها قرار دارد و همه باید به یاری آن بشتابند تا نسل پیش رو، نسلی مومن، متعهد، انقلابی، پرانگیزه و خلاّق در مسیر اسلام و انقلاب به جامعه تقدیم شود.

لزوم اتحاد عملی حوزه و آموزش و پرورش

مجتبی زینی وند، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی نیز با بیان این که حوزه کارکردی آموزش و پرورش، فقط آموزش نیست، گفت: در این نهاد توجه به مسایل تربیتی و پرورشی به عنوان یک اصل ضروری محسوب می شود و در واقع آموزش و پرورش مأموریت دارد که زمینه دست یابی دانش آموزان به حیات طیبه را در همه زمینه های کارآمد و موثر فراهم کند.

وی با تأکید بر این مطلب که تحقق راهکارهای سند تحول بنیادین فقط با مشارکت علما و روحانیان امکان پذیر است، اظهارکرد: روحانیت به عنوان سازمان رهبری و هدایت کننده جامعه و عناصر تبیین کننده فرهنگ دینی در این عرصه نقش آفرین هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اتحاد عملی حوزه و آموزش و پرورش قطعا ارتقا نظام تعلیم و تربیت را به همراه دارد چرا که روحانیت سازمان رهبری کننده جامعه و افکارعمومی با محوریت دین می باشد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی ادامه داد: بررسی فصول و تامل در ماموریت ها و چشم انداز سند تحول با توجه به گستردگی آن، ضرورت مشارکت مردمی و همه نهادها از جمله حوزه های علمیه در اجرای راهکارهای سند امری حتمی است.

وی افزود: ماندگاری اندیشه های دینی و فقه شیعه با زحمات علمای دینی و روحانیون گرانقدر در حجره های حوزه ها بوده است، لذا همه وظیفه داریم از این میراث ارزشمند صیانت کنیم.

زینی وند خاطرنشان کرد: سازمان مدارس غیردولتی آماده استفاده ازظرفیت روحانیون در آموزش پیش دبستانی و گسترش رشته معارف اسلامی است.

حضور روحانیت در مدارس؛ قوت سند تحول بنیادین

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی، مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه هم در این مراسم با تأکید بر اینکه حضور روحانیان در مدارس از مهمترین محورهای سند تحول بنیادین است، اظهارداشت: نمی توان به بهانه حضور نظام مند و اثربخش روحانیان توانمند در مدارس، این بند اصلی از سند تحول بنیادین را حذف کرد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه افزود: اگر بنا باشد که مسئله تربیت در آموزش و پرورش حل شود برای حل این مسئله، باید سیاستگذاری ها در ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه هایی برای تربیت طلاب توانمند طراحی شده است، تصریح کرد:  اعزام مبلغان با تجربه و استقرار روحانیان در مدارس از سوی حوزه های علمیه، توانمندسازی طلاب شاغل و خدمت سرباز طلبه از جمله مصوبات ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش است.

امروز جامعه نیازمند الگو و برنامه های تربیتی است

علی الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش نیز با اشاره به فرایندهای عملیاتی ساختن سند تحول بنیادین اظهارداشت: آنچه امروز باید به کمک این سند بیاید ارائه یک برنامه راهبردی و استراتژیک است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش افزود: امروز برنامه های پرورشی باید مدنظر برنامه ریزان و صاحب نظران در ستاد همکاری ها قرار بگیرد تا الگویی متناسب با نیازهای جامعه و تربیت نسل جوان و نوجوان ارائه گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از بزرگترین چالش هایی که امروز در جامعه وجود دارد، تنوع بیشمار آسیب های اجتماعی است، بیان داشت: دانش آموزان برای اینکه بتوانند خود را اثبات کنند به مکان ها و فضاهایی می روند که برای آنها خطرناک است.

الهیار در ادامه با اشاره به حضور بی هدف دانش آموزان در فضای مجازی، گفت: اکثر این پرسه زنی ها بدون هیچ دلیلی در فضای مجازی صورت می گیرد که به دنبال خود آسیب هایی را برای جامعه و افراد دارد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش با تاکید بر این مطلب که در شرایط فعلی ابزارهای بیرونی جواب نمی دهد و نیاز به ایجاد مکالنیزم های خود کنترلی هستیم، اظهار کرد: تعلیم و تربیت اسلامی با ابزارهای خود کنترلی می تواند رشد کند و اگر بتوانیم الگوهای مناسب را ارائه کنیم بدون تردید 20 سال آینده نسل مصون و متعهد به آرمان های نظام و انقلاب خواهیم داشت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha