سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، وقف در عرصه سینما و فضای مجازی را کاری مهم برای تاثیرگذاری دین دانست و گفت: وقف در حوزه تفریح و شادی اسلامی با ایجاد پارک ها و محیط های فرهنگی و نیز وقف در عرصه موشکی که عزتمندی جامعه اسلامی را به دنبال داشته باشد، مطلوب و شاید واجب باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حسن رحیم پور ازغدی ظهر امروز در ششمین همایش وقف و رسانه در محل تالار نور مشهد با اشاره به نیاز اصلاح و توسعه فرهنگ وقف، با بیان اینکه وقف و هر نوع انفاقی یکی از علائم جامعه اسلامی و انسانی، دینی و غیردینی و اخلاقی و غیر اخلاقی است، اظهار کرد: وقف و مفاهیم آن ثروت را از انحصار شخص خارج و مقوله ای فردی را جمعی می کند که همان تعریف جامعه دینی و اخلاقی می باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آموزه های قرآنی، هر کسی را که تنها روحیه حیوانی و خوردن و آشامیدن داشته باشد، کافر برمی شمارد، گفت: خداوند برای معرفی کافران به طور صریح می فرماید که بخش مهمی از کافران نمازخوان ها هستند، زیرا مناطق فقیر و گرسنگان را می بینند، ولی به نفع آنان فریاد نمی زنند و دیگران را تحریک نمی کنند و به اصطلاح موج رسانه ای و گفتمان سازی انجام نمی دهند.

وی با تاکید بر اینکه شناخت دامنه نیاز انسان مسئله دیگر در زمینه وقف است، یادآور شد: همه آنچه انسان برای انسانیت نیاز دارد مصادیق وقف و انفاق می باشد و تلاش برای رسیدن یک خانواده فقیر به حد مطلوب در مواردی انجام وظیفه و در برخی موارد واجب است یعنی اگر انسان افرادی را می شناسد و می تواند کمک کند، بر او واجب می باشد.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه بر اساس آموزه های دینی، هر انسانی باید هر روز نسبت به حل مشکل دیگری کاری معنوی یا مادی انجام دهد، اظهار کرد: اگر کسی با قرآن و روایات آشنا باشد خواهد دید که آموزه دین این است که در هر زمینه ای می توان وقف، نذر و وصیت کرد.

وی با اشاره به روایتی از حضرت زهرا(س) درباره این امر که مردم در جامعه می بایست با لبخند معاشرت داشته و در واقع به یکدیگر اضطراب وارد نکنند، چهار گزینه شرف، شکم، شعور و شادی و سرور را مهم خواند، زیرا انسان نسبت به هر آنچه به این چهار مورد مربوط می شود می تواند وقف کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خداوند جامعه مومن را اجتماعی شاد می داند، مبارزه با استرس و افسردگی در جامعه را اقدامی ارزشمند و دارای پاداش اخروی برشمرد و اظهار کرد: این شادی نباید با تمسخر دیگران و گناه همراه باشد و از سوی دیگر نیز نباید غصه دنیا را خورد.

وی گفت: انسان مومن برای دنیا با کسی دعوا نمی کند و بر همین اساس سبک بازار اسلامی این است که چانه نمی زنند، قسم نمی خورند و دروغ نمی گویند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به روایتی از امیرمومنان(ع) درباره رفتار و سیره نبی اکرم(ص) برای شادی آفرینی نسبت به افرادی که غمگین بودند، خاطر نشان کرد: بر اساس روایت، خداوند از مردم و جامعه ای که نسبت به یکدیگر اخم دارند، متنفر است. 

وی با بیان اینکه جامعه ای که وقف زیادی دارد اخلاقی و انسانی تر است که شیعه این گونه می باشد، تاکید کرد: هر چیزی برای عزت، اخلاقی بودن، بصیرت و شرف جامعه اسلامی مفید باشد، می تواند در عرصه وقف باشد و در واقع همگان از آن بهره ببرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه همه گناه ها به علت جلوگیری از صدمه به انسان، کرامت و حقوق بشر است، ابراز کرد: دروغ، ربا، غیبت، شراب خواری و... از همین قبیل است و در مقابل نماز، روزه، رسیدگی به فقیر و... در مسیر انسانیت و شرف انسان می باشد.

وی در ادامه وقف در عرصه سینما و فضای مجازی را کاری مهم برای تاثیرگذاری در رابطه با شرف و شعور انسانیت دانست و گفت: وقف در حوزه تفریح و شادی اسلامی  با ایجاد پارک ها و محیط های فرهنگی و نیز وقف در عرصه موشکی که عزتمندی جامعه اسلامی را به دنبال داشته باشد، مطلوب و شاید واجب باشد.

رحیم پور ازغدی مشکل اعتیاد، ترافیک، ازدواج و... را از اموری دانست که امروز نیازمند حل آن هستیم، زیرا هر چیزی که در این عرصه ها به انسان کمک کند، تاثیرگذار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به روایتی از امام عسکری(ع) که درباره وقف موقت و زمان بندی شده مطرح می کنند، اظهار کرد: احترام به واقف و اعتمادی که او دارد باید مورد توجه باشد و کسی با امور مختلف و بازی با کلمات مخل آن نشود.

گفتنی است: در این همایش که برای سال ششم برگزار شد، از خبرنگاران، عکاسان، طراحان و مدیران رسانه های خراسان رضوی که در زمینه وقف فعالیت داشته اند، تقدیر شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha