جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همایش سی و نهمین سالگرد «قیام انتفاضه» در رام الله برگزار شد

حوزه/ همایشی در سی ونهمین سالگرد قیام انتقاضه با موضوع «بازنگری در تاریخ و حافظه انتفاظه سال ۱۹۸۷» در مرکز مطالعات فلسطینی در دانشگاه بیرزیت در رام الله برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از birzeit، همایشی در سی و نهمین سالگرد قیام انتفاضه علیه اشغال رژیم صهیونیستی با موضوع «بازنگری در تاریخ و حافظه انتفاظه سال 1987» در مرکز موسسه مطالعات فلسطینی در دانشگاه بیریزت در رام الله واقع در سرزمین‌های اشغالی فلسطین روز 24 نوامبر آغاز به کار کرده و امروز به پایان می‌رود.

در این همایش اساتید، دانشگاهیان و علمای فلسطینی گردهم آمدند تا بار دیگر درباره موضوع انتفاضه پس از شکست مذاکرات و بدتر شدن شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی مردم فلسطین در سرزمین‌های تحت اشغال به بحث بپردازند.

این همایش به موضوعات متنوعی پیرامون انتفاضه پرداخت. از جمله این موضوعات نقش حافظه جمعی در شکل گیری و درک انتفاضه، دلایل ظهور این جنبش و قیام، علل و دلایل محبوبیت آن در میان عامه مردم، تاثیرات آن بر جامعه، فرهنگ و امور سیاسی و همچنین تصویر فلسطینیان در جامعه بین المللی بود.

این همایش دو روزه همچنین ویژگی‌های استثنائی انتفاضه 1987 را مدنظر قرار گرفته و احتمال یک قیام مشابه در آینده و به دست آوردن نتایج متفاوت را مورد ارزیابی قرار داد.

عبداللهی رئیس دانشگاه بیرزیت در افتتاحیه همایش درباره نقش ملی دانشگاه در تاریخ طولانی مقاومت فلسطین سخنرانی کرده و گفت: نه دانشجویان و نه اساتید دانشگاهی برای مشارکت در این مبارزه ملی هیچ تردیدی در دل نداشتند. دانشگاه همیشه سکویی برای ارتقاء گفتمان دموکراسی و ارائه نظرات مختلف و افکار و جنبش‌های سیاسی بوده که این‌ها همگی بخشی از مسئولیت ملی ما محسوب می‌شوند.

وی افزود: بنابراین دانشگاه به میزبانی این همایش مهم افتخار می‌کند و جایگاهی برای ارائه گفتمان و بحث‌های ثمربخش ارائه می‌دهد و ما به در پی یافتن راه حل عادلانه و ارزشمند برای مسئله فلسطین هستیم.

این همایش هم در کرانه باختری و غزه برگزار شده و در بیروت پایتخت لبنان ادامه خواهد داشت.

انتفاضه

انتفاضه سال 1987 موجی از تظاهرات مردمی علیه اشغالگری اسرائیل بود که در نوار غزه و کرانه غربی آغاز شد و به زودی تبدیل به یک قیام مردمی سازمان یافته با جنبشی بی‌سابقه و پایداری شد. تلاش برای سرکوب جنبش توسط نظامیان ارتش اشغالگر صهیونیستی تنها مقاومت ملت فلسطینی را تشدید کرد. مبارزان و قیام‌کنندگان فلسطین در این با جنبش انتفاضه برای رسیدن به آزادی قیام کردند و همبستگی و همدلی مردم را با خود همراه داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha