جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست خبری ستاد برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

حوزه/ رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین از برگزاری هشتمین انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه در تاریخ ۱۳ اسفندماه سال جاری خبر داد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست خبری ستاد برگزاری این دوره از انتخابات که در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به سابقه درخشان بیش از نیم قرن فعالیت جامعه مدرسین ابراز داشت: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یک دوره فعالیت و جهاد،‌ بیش از نیم قرن سکان‌دار هدایت و سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه را بر عهده و چه در زمان امام راحل و چه در دوران مقام معظم رهبری ، ماموریت های مهم و کلانی در حوزه های علمیه را به انجام رسانده است.

وی همچنین افزود: در منشور روحانیت که در سال ۶۷ از سوی امام خمینی(ره) ‌صادر شد یکی از مطالبات کلیدی در خصوص جایگاه مجمع طلاب و فضلا در حوزه‌های علمیه، از سوی جامعه مدرسین مورد مطالبه قرار می گیرد و این مساله سرآغاز ایجاد ستادی از سوی جامعه مدرسین به منظور پیگیری مطالبات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از حوزه و روحانیت در این بخش می شود.

مشاور مدیر حوزه های علمیه گفت: در آن زمان مرحوم آیت‌الله مشکینی به امام (ره) پیشنهاد راه‌اندازی مجمع نمایندگان طلاب را ارایه می دهد و پاسخ امام خمینی(ره) به ایشان حاکی از استقبال از این پیشنهاد است و در نهایت نیز اولین انتخابات برگزار می شود.

وی همچنین با اشاره به تاکید بسیار امام راحل مبنی بر اهمیت این موضوع به خصوص در منشور روحانیت اظهار داشت: ایشان در یکی از فرازهای همین منشور تاکید می فرمایند که اگر طلاب و روحانیون با هم نباشند معلوم نیست که در امور خود موفق باشند.

حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال در ادامه با بیان این که تبیین و نهادینه کردن ارتباط فضلا و طلاب با جامعه مدرسین، افزایش سطح علمی حوزه و ارائه مشاوره به طلاب و فضلا از جمله اهداف مهم تشکیل مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه است، افزود: تاکنون به لطف الهی 7 دوره انتخابات برگزار شده و آیین نامه‌هایی خوبی در این باره در گذشته تدوین شده و ان شاءالله هشمین دوره نیز در تاریخ سیزدهم اسفندماه سال جاری در قم برگزار می شود.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین یادآور شد: در انتخابات دروه هفتم در ۱۳۵ حوزه انتخابی حدود ۲۲۱ نفر از اساتید و فضلای برجسته حوزه‌های علمیه انتخاب شدند و بیش از ۶۰ نفر از این تعداد از جمله اساتید شاخص به شمار می روند که خدمات و برنامه های بسیار خوبی داشتند.

وی افزود: بسیاری از خدماتی که توسط مرکز خدمات حوزه‌‌های علمیه ارائه می شود و نیز بسیاری از طرح‌هایی که در حال اجرا است محصول زمانی است که شخصیت‌های برجسته‌ای این مسئولیت ها را در هفت دوره گذشته بر عهده داشتند، ضمن آن که در سند چشم انداز حوزه، در سند چشم انداز ۲۰ساله و ۵ ساله، سند تحول مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به اهمیت و ظرفیت مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه توجه خوبی شده است.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: پس از ثبت نام متقاضیان کاندیداتوری، کار بررسی صلاحیت‌های جمعی برای احزار پست نمایندگی طلاب از سوی هیئت نظارت صورت می گیرد و پس از تایید، اسامی افراد واجد شرایط کتباً به خود افراد اعلام می گردد.

حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال با بیان این که تعداد نمایندگان طلاب و فضلای حوزه هر استان بستگی به جمعیت حوزویان آن منطقه در قم دارد، ابراز داشت: از ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر یک نماینده از ۲۰۱ تا ۴۰۰ دو نماینده ۴۰۰ تا ۸۰۰ سه نماینده و شهرستان‌هایی که بالای 800 طلبه واجد شرایط در قم دارند، ۴ نماینده خواهند داشت.

وی اضافه کرد: پیش بینی ما این است که حداقل ۳۵هزار نفر واجد شرایط هستند تا در انتخابات شرکت کنند، ضمن آن که در حال حاضر به ترتیب استان های قم، تهران و مازندران دارای بیشترین طلبه و روحانی در حوزه علمیه قم هستند.

۳۱۳/۸

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha