جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: امروز برخی از مسائل، مانند ازدواج زنان با حیوانات در غرب پیش آمده که هیچ متن دینی، آیه و حدیث مشخصی درباره آن یافت نمی‌شود و فتوایی هم نبوده و البته در خصوص نزدیکی مرد با حیوانات معلوم است، ولی یک مبلغ اگر مذاق شارع را بداند، می تواند آیات و اصول مربوطه را از قرآن و حدیث بیابد و استناد کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد عابدی در جمع مبلغان و دانش‌پژوهان جامعة‌المرتضی(ع)، با اشاره به اهمیت تبلیغ در عرصه بین الملل، اظهار کرد: گرچه لازم نیست مبلغ بین الملل حتماً مجتهد باشد ولی باید مذاق شارع(همان مقاصد الشریعه که اهل سنت می‌گویند) را بداند تا بتواند فروعات و مسائل جدید را در حوزه تبلیغ بین الملل، حل کند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: شناخت مذاق شارع با ارتباط دائم با قرآن و حدیث میسّر می شود چراکه به‌طور مستقل حتی یک صفحه مطلب در خصوص مذاق شارع نداریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدی با اشاره به برخی از مسائل و وقایع اجتماعی در غرب، افزود: امروز برخی از مسائل مانند ازدواج زنان با حیوانات در غرب پیش آمده که هیچ متن دینی، آیه و حدیث مشخصی درباره آن یافت نمی‌شود و فتوایی هم نبوده و البته در خصوص نزدیکی مرد با حیوانات معلوم است، ولی یک مبلغ اگر مذاق شارع را بداند، می تواند آیات و اصول مربوطه را از قرآن و حدیث بیابد و استناد کند.

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم، بیان داشت: اگر فضلای حوزه علمیه به زبان های خارجی مسلط شوند، شکی نیست که می توانند در علوم اسلامی تحول ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: دو فیلسوف اصلی یونان، ارسطو و افلاطون بودند که آثار آنان ترجمه شد و دو فیلسوف اصلی مسلمان یعنی جناب فارابی و شیخ الرئیس که بعدها فلسفه اسلامی را نگاشتند، آشنایی به زبان اصلی(یونانی) نداشتند و با زبان واسطه مطالب آنان را برداشت می کردند و کسی که با آن زبان آشنایی داشت، ابن رشد بود و البته هیچ مطلبی از او در حوزه های ما نیست.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: برخی از زبان های خارجی، ده یا بیست میلیون گویشور در جهان دارد و ما نیاز نداریم که تعداد زیادی از طلاب، آن زبان را بدانند، ولی حتماً و خیلی احتیاج داریم که یک یا دو نفر از حوزویان، آن زبان را بدانند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی، ضمن قدردانی از تلاش های علمی و پژوهشی و آموزشی جامعةالمرتضی(ع)، با تأکید بر قاره آفریقا و توجه به این قاره کهن، گفت: گرایش های عرفانی و اقتضائات عاطفی مردم قاره سیاه، زمینه بسیار مناسبی برای تبلیغ معارف اسلامی ایجاد کرده است که باید از آن بهره کافی برد.

لازم به ذکر است: در آغاز این مراسم، تعدادی از مبلغان و دانش‌پژوهان جامعةالمرتضی(ع) که در آزمون جهانی HSK که برای اولین‌بار در ایران برگزار شد، حائز رتبه‌های سوم و چهارم شده بودند، مدارک خود را از دست این جانباز دفاع مقدس دریافت کردند.

انتهای پیام 313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha